• YIT Oyj/

Tavoitteena hiilineutraali rakentaminen – YIT julkaisee päivitetyt ilmastotavoitteensa

YIT Oyj Sijoittajauutinen 7.12.2022 klo 9.00

YIT:ssä vastuullisuus on strategian ytimessä ja keskeinen osa kaikkea liiketoimintaa. Yksi olennainen osa vastuullisuutta on ilmastonmuutoksen hillitseminen. YIT on nyt päivittänyt ilmastotavoitteensa ja luonut hiilitiekartan päästöjen vähentämiseksi. Päivitetyt tavoitteet ovat linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa. Sopimuksella pyritään rajoittamaan maapallon lämpeneminen alle 1,5 celsiusasteeseen vuosisadan loppuun mennessä.

”Siirtyminen hiilineutraaliin rakentamiseen edellyttää koko toimialalta vahvaa sitoutumista ja konkreettisia toimia. Voimme vaikuttaa merkittävästi yhteiskuntaan ja edistää niin asiakkaidemme kuin koko yhteiskunnan ympäristöystävällistä toimintaa. Vastuullisuus on keskeinen osa strategiaamme ja kiihdytämme muutosta nyt entistä kunnianhimoisempien tavoitteiden myötä”, sanoo YIT:n toimitusjohtaja Heikki Vuorenmaa.

Omassa toiminnassaan (scope 1 ja 2) yhtiön tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Arvoketjun päästöjä (scope 3) YIT sitoutuu leikkaamaan vähintään 30 % vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteet pohjautuvat viimeisimpään ilmastotieteeseen. Vertailuvuosi on koronapandemiaa edeltävä vuosi 2019.

Hiilitiekartta paaluttaa reitin kohti hiilineutraalia rakentamista

YIT:n hiilitiekartta sisältää neljä toimenpidekokonaisuutta, jotka kattavat rakentamisen koko elinkaaren myynnistä ja suunnittelunohjauksesta hankintaan ja työmaatoimintoihin saakka.

Oman toiminnan osalta YIT on onnistunut vähentämään päästöjä jo yli 51 % vuoteen 2019 verrattuna esimerkiksi siirtymällä alkuperäsertifioituun uusiutuvaan sähköenergiaan. Hiilineutraalius edellyttää siirtymistä päästöttömiin energialähteisiin myös kaluston ja omien kiinteistöjen lämmityksen ja viilennyksen osalta. Toimitusketjun toimijoita haastetaan mukaan konkreettisten päästövähennysten saavuttamiseksi. Rakennusmateriaalien osalta tämä koskee erityisesti betoni- ja terästuotteita. Tiekartta kattaa myös henkilöstön ympäristöosaamisen kehittämisen ja päivityksiä päätöksenteko- ja palkitsemiskriteereihin.

”Meillä on erinomainen ymmärrys toimintamme päästölähteistä ja mahdollisuuksista vaikuttaa niihin omilla päätöksillämme. Olemme valinneet tiekartalle ne toimenpiteet, joilla arvioimme olevan kaikkein suurin vaikutus koko toimialalle. Vastuullisuus on jo nyt olennainen osa liiketoimintaa. Tiekartan avulla integroimme ympäristönäkökulmat entistä tiiviimmin liiketoiminnan ydinprosesseihin”, YIT:n Kaupunkikehityksestä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Juha Kostiainen korostaa.

YIT odottaa Science Based Targets -aloitteen validoivan nyt julkistetut ilmastotavoitteet vuoden 2023 loppuun mennessä.

Ilmastotavoitteet ja hiilitiekartta
Kestävä kehitys | YITGROUP.COM

Samu Heikkilä, sijoittajasuhdepäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 581 7979, samu.heikkila@yit.fi
Juha Kostiainen, johtaja, Kaupunkikehitys ja vastuullisuus, YIT Oyj, mediatiedustelut konserniviestinnän kautta, puh. 044 743 7536, press@yit.fi