TEOLLISUUDESSA MERKITTÄVIÄ MAHDOLLISUUKSIA ENERGIATEHOKKUUDEN PARANTAMISEEN

LEHDISTÖTIEDOTE           14.10.2010 KLO 09.00
TEOLLISUUDESSA MERKITTÄVIÄ MAHDOLLISUUKSIA ENERGIATEHOKKUUDEN PARANTAMISEEN       Vuonna 2008 Suomen teollisuuden energiankäyttö oli 157 000 gigawattituntia eli   noin puolet käytetystä energiasta. Kun mittakaava on iso, myös mahdollisuus      saavuttaa säästöjä on merkittävä. Energiatehokkuutta voidaan parantaa            esimerkiksi laitevalinnoilla, prosessin ajotavoilla, modernisoinneilla ja        kunnossapidolla.                                                                  Hyvä esimerkki mittavasta energiansäästöhankkeesta on Outokummun Tornion         terästehdas, jossa YIT toteuttaa uraauurtavan projektin. Kyseessä on Suomen      ensimmäinen teollisuudelle tehty absorptiotekniikkaan perustuva sovellus. Siinä  prosessien hukkalämmöistä tuotettua kaukolämpöä hyödynnetään jäähdytysenergian   tuottamisessa korvaamaan tehtaan kylmävalssaamon 50 erillistä jäähdytysyksikköä.
Energiatehokkuushankkeen avulla tehtaalla saavutetaan vuotuinen 11 GWh:n sähkön säästö. Lisäksi uuden järjestelmän avulla vähennetään hiilidioksidipäästöjä 6 700 tonnia. YIT on viime vuosina toteuttanut noin 30 prosenttia Suomen teollisuuden energiankäytön tehostamisinvestoinneista.
Suomalaisella energiatehokkuusosaamisella kysyntää Kiinassa asti Kiinan tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 40 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. China Development Bank on etsinyt eri maista energia- ja ympäristöteknologian asiantuntijayrityksiä, jotka auttaisivat Kiinaa ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. YIT solmi maaliskuussa aiesopimuksen Kiinan teollisuuden energiatehokkuuden kehittämisestä ja on ainoa Suomesta valittu kumppani. China Development Bank nostaa esiin potentiaalisia tuotantolaitoksia, joissa YIT:n on mahdollista suunnitella ja toteuttaa tehostamishankkeita. - Kiinan teollisuudessa on huikea tehostamispotentiaali sekä tarve asiantuntijoista. Suomessa toimintatapanamme on kokonaisvaltainen palvelu, johon sisältyvät säästökohteiden etsintä, suunnittelu, toteutus sekä avustaminen hankkeen rahoituksen järjestämisessä ja säästötakuu. Tällaiselle konseptille on Kiinassa kysyntää. Maassa on entuudestaan palveluiden tarjoajia ja laitetoimittajia, mutta ei kokonaispalveluja tarjoavia toimijoita, toteaa hankejohtaja Eero Siitonen. YIT on energianerojen kotien, toimitilojen, teollisuuden ja infran ratkaisujen ja palvelujen kehittäjä ja toteuttaja. Lisätietoja: YIT Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy, hankejohtaja Eero Siitonen, puh. 0400 423 504 YIT Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy, liiketoimintayksikön johtaja Seppo Hyppönen, puh. 0400 702 797

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa ja henkilöstömäärä on yli 25 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. YIT tarjoaa teollisuudelle suunnittelu-, investointi- ja kunnossapitopalveluita teollisuuden tuotantoprosesseihin ja -laitteistoihin sekä kiinteistöihin. YIT on Suomessa markkinajohtaja teollisuuden ja kiinteistöjen energiatehokkuuspalveluissa. www.yit.fi.