• YIT Oyj/

Tripla toimi harjoittelupaikkana noin sadalle rakennusalan nuorelle ammattilaiselle

YIT OYJ Uutinen 30.9.2020 klo 08:00

YIT:n tämän vuoden harjoittelijapalautteeseen vastanneista jopa 97 prosenttia haluaa tehdä YIT:llä jatkossakin töitä.

Vuosittain noin 850 nuorta tutustuu rakennusalaan YIT:n kesätöissä tai harjoitteluissa. Heistä jopa puolet jatkaa YIT:llä seuraavana kesänä, lukuvuoden aikana tuntitöissä tai vakinaisessa työsuhteessa valmistuessaan.

Viime vuosien aikana yhteensä satakunta nuorta on saanut oppinsa Triplassa, Suomen lähihistorian suurimmassa rakennusprojektissa Helsingin Pasilassa. Kauppakeskuksesta, pysäköintilaitoksesta, joukkoliikenneasemasta, asunnoista, hotellista ja toimistokeskittymästä koostuvan Triplan kokonaispinta-ala on hurjat 50 jalkapallokentällistä. Tripla valmistuu kokonaisuudessaan tänä syksynä.

Triplaa monipuolisempaa alan työympäristöä saa siis hakemalla hakea.

Atte Yppärilä, Martin-Fredrik Rikkinen, Rosa Ruokonen ja Maarit Martin ovat tänään rakennusalan nuoria ammattilaisia, mutta vielä jokunen vuosi takaperin he tekivät yhtä aikaa harjoittelua Triplassa. Isolla työmaalla kukin oli hieman eri tehtävissä, mutta hyvä henki ja yhteiset kokemukset yhdistivät harjoittelijoita.

Voit lukea Aten, Martin-Fredrikin, Rosan ja Maaritin tarkemmat kertomukset harjoittelustaan TÄÄLTÄ.

Tavallisesti YIT:n polku korkeakouluopiskelijoille alkaa aina haalariharjoittelusta

Haalariharjoittelu on rakennusalalla vakiintunut nimi harjoittelulle, jossa pääsee tutustumaan alan perusteisiin kädet kirjaimellisesti savessa. Haalariharjoittelussa tutustutaan työturvallisuuteen, ammattisanastoon ja työmaan erilaisiin työtehtäviin nimetyn ohjaajan kanssa. Moni jo muihin tehtäviin, esimerkiksi työnjohtoon, siirtynyt muistelee ”haalariharkkaansa” lämmöllä – ja suosittelee sitä jokaiselle alasta kiinnostuneelle.

Jos opintoja on jo enemmän takana, voi opiskelija siirtyä suoraan harjoittelun toiseen vaiheeseen. YIT:lle hakee myös ammattikoulutaustaisia opiskelijoita ja opiskelijoita, joilta löytyy jo aiempaa työkokemusta rakennusalalta.

Nykyinen työnjohtaja Martin-Fredrik Rikkinen oli tehnyt rakennusmiehen töitä jo vuodesta 2009, viisi vuotta ennen rakennusmestarilinjan AMK-opintojen alkamista. Rikkinen aloittikin Triplassa suoraan työnjohtoharjoittelijana keväällä 2017.

”Aloitin työnjohdon harjoittelijana, mutta sain nopeasti isoja vastuita, ja harjoittelijan titteli putosi epävirallisesti jo kesän jälkeen pois. Uskon, että rakennusmiehen opinnot antoivat minulle sellaista etua, jota lukiotaustaisella ei ole. Koulusta saa toki hyvät lähtökohdat alalle, mutta loppu pitää oppia työmaalla itse.”

Triplan jälkeen Rikkinen siirtyi asuntopuolelle työnjohtajan rooliin. Hänen nykyiset kohteensa ovat Konalassa sijaitsevat sijaitsevat As Oy Rosanne ja As Oy Berttina.

YIT:n tämän vuoden harjoittelijapalautteessa jopa 97 prosenttia vastanneista haluaa tehdä YIT:llä jatkossakin töitä. Se ei ole ihme, sillä YIT on rakennusalan ihannetyönantaja tekniikan opiskelijoille (Universum Opiskelijatutkimus 2020).

Timo Piili, henkilöstöpäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 573 3254, timo.piili@yit.fi
Johanna Savolainen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 305 4594, johanna.savolainen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö ja kaupunkikehittäjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 8 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 10 maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2019 liikevaihtomme oli noin 3,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi