Tutkimus: luonnontilainen metsä on kaupunkilaisille mieluisinta lähiluontoa

YIT Oyj Lehdistötiedote 3.7.2023 klo 7.00

YIT:n teettämän barometrin* mukaan useimmille kaupunkien asukkaille mieluisinta lähiluontoa on luonnontilainen metsä (63 %) tai luonnontilainen järven- tai merenranta (61 %). Kolmanneksi suosituimmaksi ylsi puistoalueet (48 %).

Kaupunkien perusteella tarkasteltuna lähiluonto nousee kolmen tärkeimmän asian joukkoon Espoossa, Kuopiossa ja Helsingissä, kun vastaajilta kysyttiin nykyisellä asuinalueella eniten arvostettuja asioita.

”Tunnistamme lähiluonnon merkityksen asukkaiden hyvinvoinnille ja tunnistamme, että tämä on joillekin kuluttajille tärkeä asunnon valintakriteeri palvelujen ja kulkuyhteyksien rinnalla. Pyrimme huomioimaan tämän jo tonttihankinnassa ja tarjoamaan asiakkaillemme luontoa ja sujuvaa arkea yhdistäviä ratkaisuja. Upeaa lähiluontoa löytyy YIT Kotien läheisyydestä esimerkiksi Vantaan Ylästössä, jossa on loistavat ulkoilumahdollisuudet niin metsässä kuin joen varrella”, sanoo YIT:n asiakkuuksista ja asumisen palveluista vastaava johtaja Pekka Helin.

Kyselyssä esitettiin kysymyksiä myös asuinalueisiin liittyen ja valtaosa kaupunkien asukkaista (85 %) on erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä nykyiseen asuinalueeseensa. Asuinalueen jälkeen seuraavaksi arvostetuimpia asioita ovat luonnon läheisyys, kohtuulliset asumiskustannukset, alueen turvallisuus ja rauhallisuus sekä alueen kauneus ja viihtyisyys. Näitä asioita arvostaa reilu kolmannes vastaajista.

*Kestävät kaupunkiympäristöt -barometrin kysely on suunnattu Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun, Oulun, Jyväskylän ja Kuopion asukkaille. Nettipaneelissa oli vastaajia tänä vuonna 1074 + 348 henkeä (toimistotyötä tekevien erillisotos). Aineisto edustaa kaupunkien 18–75-vuotiasta väestöä sukupuolen ja iän mukaan. Kysely toteutettiin syys-lokakuun vaihteessa 2022. Prior Konsultointi toteutti tutkimuksen YIT:n toimeksiannosta.

Lataa Kestävät kaupunkiympäristöt -barometri
Lähiluonto lisää hyvinvointia | YIT.fi
Kaupunkilaisen viisi vinkkiä lähiluonnon tankkaamiseen | YIT.fi

Pekka Helin, johtaja, Asiakkuudet ja asumisen palvelut, YIT , puh. 040 588 8135, pekka.helin@yit.fi