Ukraina-avun koordinaatiokeskukselle toimitilat Vallilasta

YIT Oyj Lehdistötiedote 14.3.2022 klo 12.00

Vallilaan avattava keskus toimii usean avustusjärjestön yhteistilana sekä Ukrainasta sotaa paenneiden ihmisten info- ja avustuspisteenä.

Ukrainan vaikea tilanne on saanut monet yksityiset suomalaiset sekä yritykset tarttumaan toimeen sodan keskelle joutuneen maan ja sen kansalaisten auttamiseksi.

YIT antaa Suomen ukrainalaisen yhdistyksen käyttöön toistaiseksi tilat Helsingin Vallilassa kehitettävästä Sturenportin kiinteistöstä. Noin 1300 m2:n tiloissa tulee toimimaan useampi avustusjärjestö.

Tiloissa koordinoidaan avustuksia ja lähetyksiä Ukrainaan. Tilat toimivat myös Suomeen tulevien ukrainalaisten tukikeskuksena: turvallisena sekä yhteisöllisenä paikkana, josta Ukrainasta sotaa paenneet ihmiset saavat sekä tietoa että materiaalista ja henkistä tukea tarpeensa mukaan.

Keskus pyritään avaamaan jo maaliskuun aikana.

”Olemme todella iloisia tilojen järjestymisestä, sillä Suomeen odotetaan lähiaikoina useita satoja ukrainalaisia. Useimmat sodan jaloista pakenevat henkilöt ovat naisia ja lapsia, jotka tarvitsevat kipeästi humanitääristä apua. Keskitetylle avustuskeskukselle on todellista tarvetta, sillä ukrainalaiset voivat tulla Suomeen ilman viisumia, mistä johtuen viranomaisapu ei välttämättä aina tavoita heitä”, kertoo Elizabeth Harjunpää Ukrainalainen yhdistys Suomessa ry:stä.

Suomen ukrainalainen yhdistys perustettiin Helsingissä vuonna 1998 yhdistämään ja edustamaan Suomessa asuvaa ukrainalaista yhteisöä sekä lisäämään tietoisuutta Ukrainasta ja sen kulttuuriperinteistä. Tällä hetkellä yhdistys osallistuu aktiivisesti Ukrainan avustustyöhön Suomessa.

”Venäjän sotilaallinen hyökkäys on johtanut suureen inhimilliseen hätään ja kärsimykseen Ukrainassa, ja kuten toimitusjohtajamme aiemmin totesi, myötätuntomme on Ukrainan kansan puolella. Olemme iloisia, että Vallilassa sijaitsevat tilamme sopivat avustuskeskuksen tarpeisiin ja että voimme näin konkreettisella tavalla osallistua ukrainalaisten auttamiseen”, toteaa YIT:n Kiinteistökehitys-segmentin johtaja Ilkka Tomperi.

”Toivon, että kaikki organisaatiot, järjestöt ja muut tahot, jotka voivat auttaa ukrainalaisia, lähtevät mukaan keskuksen toimintaan. Tervetuloa!” Harjunpää vielä sanoo.

YIT:n lausunto liittyen liiketoimintaan Venäjällä

Lisätietoja:
Ilkka Tomperi, johtaja, Kiinteistökehitys-segmentti, YIT Oyj, puh. 050 379 1903, ilkka.tomperi@yit.fi
Elizabeth Harjunpää, pakolaisavun koordinaattori, Ukrainalainen yhdistys Suomessa ry, puh. 044 222 3556, elizabeth.harjunpaa@gmail.com
Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Jo 110 vuoden ajan olemme luoneet parempia elinympäristöjä asiakkaillemme: toimivia koteja kestävään asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin sekä infrastruktuuria ihmisten, yritysten ja yhteiskunnan sujuvampaan liikkumiseen. Työllistämme 7000 ammattilaista kymmenessä maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 2,9 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi

Avainsanat: