Yhteisöllisyys saa asukkaat viihtymään

YIT OYJ Uutinen 10.1.2017 klo 15.00

Asukkaat ideoivat Tampereen Niemenrantaan monipuolisia mahdollisuuksia yhteisöllisyyden virikkeiksi.

Asukkaat toivovat asuinalueeltaan yhteisöllisyyttä, ja heillä on runsaasti käytännön ideoita siihen, miten toivetta voidaan toteuttaa. Tämä tuli selvästi ilmi YIT:n tutkimuksessa, jossa asukkaat ja muut alueesta kiinnostuneet suunnittelivat Tampereen Niemenrantaa ja etenkin sen uusinta osaa. Tutkimusta varten koottiin noin 50 hengen verkkoyhteisö.

”Uudella asuinalueella yhteisöllisyys lähtee muun muassa siitä, että sinne luodaan paikkoja, joissa voi syntyä aitoja kohtaamisia eri-ikäisten ihmisten kesken”, määrittelee verkkoyhteisön toimintaan osallistunut tamperelainen Tiina Sävilahti.

”YIT:llä on yhteisöllisyyden rakentajana sikäli tärkeä rooli, että pystymme luomaan ja mahdollistamaan asukkaille yhteisöllisyyden alustoja”, toteaa YIT:n rakennuttajapäällikkö Pasi Rintamäki.

Tilat virittävät yhteisöllisyyttä

Verkkoyhteisö pohti monenlaisia yhteisöllisyyden virikkeitä, kokoontumispaikkoja ja yhteisiä tiloja. Sen suunnitelmien mukaan asukkaat voisivat tavata luontevasti esimerkiksi lenkkipolulla, yhteisellä grillikatoksella tai pihakeinussa pienen hyötypuutarhan äärellä. Vuokrattava spa-tyylinen saunaosasto taas antaisi monelle kokoontumiselle rentouttavan ympäristön.
Se, toteutuvatko ideat ja missä aikataulussa, on vielä mietinnässä, mutta kaikki ideat on kirjattu tulevaisuuden suunnitelmia varten.

Perinteinen kerhohuone sai verkkoyhteisöltä uutta suuntaa verstaana, jossa pystyy huoltamaan polkupyörää tai suksia ja tekemään pieniä nikkarointihommia yhteisin työkaluin.

”Kerhohuoneesta tulee varmasti houkuttelevampi, kun siellä pystyy tekemään jotain, mitä kotona ei voi”, tiivistää YIT:n projektipäällikkö Mari Peltonen.

Toiveissa lähipalvelut

Sijainti Lielahden kattavien palvelujen lähellä on yksi Niemenrannan vahvuuksista. Verkkoyhteisö toivoi silti myös lähipalveluja, sillä ne pitävät osaltaan aluetta vireänä ja voivat tuoda asiakkaita kauempaakin. Ne kannattaa siis ottaa jo alueen suunnittelussa huomioon, jotta toiminnoille on tarjolla tarkoituksenmukaista tilaa.

”Mietimme verkkoyhteisön keskusteluissa muun muassa yrittäjävetoista kahvilaa, pientä vaatekauppaa, kampaamoa ja kesällä jäätelökioskia rantaan”, Sävilahti kertoo.

Yhteisöllisyyteen kuuluvat vahvasti jakamistalouden ideat, ja niitä syntyi myös Niemenrannan ideoinnissa. Asukkaat voisivat olla itsekin palveluntuottajina, myydä ja vaihtaa osaamistaan tai vaikka vuokrata naapurin autoa. Innovatiivisiin asumisen palveluihin kuuluvat lisäksi taloyhtiön yhteiskäytössä olevat tilat, jonne esimerkiksi verkkokaupasta tilatut tavarat voidaan turvallisesti toimittaa.

Niemenranta – uudenlaista asumista

Niemenranta on Tampereen uusi kaupunginosa. Se sijaitsee keskustan länsipuolella, Lielahden tuntumassa, noin 8 kilometrin päässä Tampereen keskustasta.

Niemenrantaan nousee kodit noin 4 000 tamperelaiselle. Alueen päätoteuttaja on YIT.

YIT rakentaa tällä hetkellä Niemenrannassa keväällä 2017 valmistuvaa Tampereen Nestorin Aarretta, joka on suunnattu senioreille, sekä syksyllä valmistuvaa Tampereen Menuettia.

YIT on kehittänyt aluetta yhdessä sen asukkaiden ja alueesta kiinnostuneiden kanssa. Syksyllä 2016 toimineessa nettiyhteisössä Niemenrannasta kiinnostuneet saivat ideoida ja esittää toiveita asuinalueeseen ja asumiseen liittyen. Kyselytutkimus tehtiin YIT:n tilauksesta ja sen toteutti Zeeland Family.

*YIT julkaisee Niemenrannasta kolmen uutisen juttusarjan. Tämä oli sarjan toinen juttu.
Lue myös: http://www.yitgroup.com/fi/news-repository/uutiset/asukkaiden-verkkoyhteiso-osallistui-niemenrannan-suunnitteluun/

Mari Peltonen, projektipäällikkö, YIT Rakennus Oy, puh. 040 830 7343, mari.peltonen@yit.fi

Pasi Rintamäki, rakennuttajapäällikkö, YIT Rakennus Oy, puh. 040 779 6955, pasi.rintamaki@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi