YIT allekirjoitti sopimuksen Keski-Pasilan Tripla-hankkeen maakaupoista

YIT OYJ                               PÖRSSITIEDOTE                                       3.3.2016 KLO 14.00

YIT allekirjoitti sopimuksen Keski-Pasilan Tripla-hankkeen maakaupoista

YIT allekirjoitti sopimuksen Keski-Pasilan Tripla-hankkeen maakaupoista Helsingin kaupungin ja Senaatti-kiinteistöjen kanssa. Tonttien lisäksi YIT ostaa Senaatti-kiinteistöiltä Pasilan aseman. Pasilan aseman velaton kauppahinta on 13 miljoonaa euroa ja tonttien kokonaiskauppahinta 141 miljoonaa euroa. Kauppahinnasta on maksettu ennakkomaksuna noin 13 miljoonaa euroa ja loppukauppahinta maksetaan useassa erässä noin kuuden vuoden aikana. Pääosa tonteista ostetaan Triplan kauppakeskuksen ja pysäköintilaitoksen toteuttamista varten perustettuun projektiyhtiöön, josta YIT:n omistusosuus tulee joulukuussa 2015 allekirjoitetun aiesopimuksen mukaisesti olemaan 35 %.

Nyt allekirjoitettu kauppakirja perustuu Helsingin kaupungin, valtion ja YIT:n jo aiemmin solmimiin sopimuksiin. Hankkeen toteutussopimus allekirjoitettiin vuonna 2014 Helsingin kaupungin, Senaatti-kiinteistöjen, Liikenneviraston ja YIT Rakennus Oy:n välillä. Samassa yhteydessä tehtiin kiinteistökaupan esisopimus sekä allekirjoitettiin KVR-urakkasopimus kaupungille tulevista julkisista osista.

”Olen erityisen iloinen Helsingin kaupungin ja Senaatti-kiinteistöjen kanssa erittäin hyvin toimivasta yhteistyöstä, joka on mahdollistanut projektin saumattoman etenemisen. Nyt allekirjoitetut maakaupat ovat jälleen konkreettinen askel eteenpäin hankkeen toteutuksessa”, toteaa YIT:n toimitusjohtaja Kari Kauniskangas.

Pasilasta rakentuu tulevina vuosina Helsingin toinen keskus ja entistä tärkeämpi liikenteen kohtauspaikka, jonka asukkaiden ja työpaikkojen määrä kaksinkertaistuu vuoteen 2040 mennessä. Alueen kehittäminen alkaa YIT:n Tripla-hankkeella, joka käsittää kauppakeskuksen ja pysäköintilaitoksen sekä toimistotiloja, asuntoja ja hotellin. Triplan rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2014 uuden Pasilan sillan rakentamisella nykyisen sillan eteläpuolelle. Parhaillaan alueella tehdään maanrakennustöitä.

Lisätietoja antavat:

Sanna Kaje, johtaja, sijoittajasuhteet ja M&A, YIT Oyj, puh. 050 390 6750, sanna.kaje@yit.fi
Tapio Salo, Triplan hankejohtaja, puh. 050 505 2608, tapio.salo@yit.fi

Sanna Kaje
Johtaja, sijoittajasuhteet ja M&A

Jakelu: NASDAQ OMX, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä, joka luo kestävää kaupunkiympäristöä rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria ja kokonaisia alueita. Panostamme ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen, korkeaan laatuun ja monipuolisen osaamisemme jatkuvaan kehittämiseen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Visiomme on olla askeleen edellä – asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 5 300 henkilöä kahdeksassa maassa. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli lähes 1,7 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi