YIT aloittaa uudisrakentamisen Pietarin historiallisessa keskustassa

YIT on päättänyt aloittaa korkealaatuisen Smolny prospekt -asuntokohteen rakentamisen Pietarin historiallisessa keskustassa Neva-joen varrella Pietarin kaupungintalon välittömässä läheisyydessä.  Kohteen sijainti Pietarissa on erinomainen ja se täydentää YIT:n asuntotarjontaa kaupungissa. Hanke toteutetaan useassa vaiheessa; nyt käynnistetyn vaiheen arvo on noin 130 miljoonaa euroa. Projektin kokonaisarvo on yli 300 miljoonaa euroa, ja sen arvioidaan valmistuvan kokonaisuudessaan loppuvuonna 2017.

Hanke käsittää 2,9 hehtaarin tontilla kolmen uudisrakennuksen rakentamisen ja tontilla sijaitsevien säilytettävien rakennusten peruskorjaustyöt. Alueen suunnittelusta vastaa espanjalaisen arkkitehdin Ricardo Bofillin Taller de Arquitectura -toimisto. Suunnitelmissa on otettu huomioon Pietarin keskustan arkkitehtuuriset ja tyylilliset perinteet.

”Suuren asuntohankkeen omaperusteinen toteuttaminen Pietarin arvokkaassa keskustassa on erittäin tärkeä etappi YIT:n liiketoiminnan kehittämiselle Pietarissa. Hanke edellyttää meiltä ammattitaitoa ja hienovaraisuutta historiallisia rakennuksia ja ympäristöä kohtaan”, YIT Sankt-Peterburgin pääjohtaja Mihail Voziyanov toteaa.

Kolmessa 7–8-kerroksisessa uudisrakennuksessa on kaikkiaan noin 400 asuntoa, joiden pinta-alat vaihtelevat alle 40:stä yli 200 neliöön. Smolny-rantakadun puolella olevan päärakennuksen asunnoista avautuu ainutlaatuinen näköala Smolny-tuomiokirkolle, Neva-joelle ja Suur-Ohtan sillalle. Päärakennuksen alimpiin kerroksiin tulee noin 5 000 neliötä liiketilaa, ja kortteliin rakennetaan myös kaksi päiväkotia. Autoja varten tehdään yli 700-paikkainen maanalainen pysäköintilaitos, josta on hisseillä suora pääsy asuntoihin.

YIT käynnisti viime vuoden lopulla tontilla sijaitsevien talojen peruskorjaustyöt. Talojen alkuperäinen julkisivu ja ulkoasu säilytetään. Peruskorjattaviin taloihin tulee noin 30 korkealuokkaista arvoasuntoa.

Mihail Voziyanov, YIT Sankt-Peterburgin pääjohtaja, puh. +7 921 943 9127, mikhail.voziyanov@yit.ru

Jukka-Pekka Uuskoski, kehitysjohtaja, puh. + 7 921 766 60 29, jukka-pekka.uuskoski@yit.ru

Sanna Kaje, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 050 390 6750, sanna.kaje@yit.fi

Jakelu: NASDAQ OMX Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi