• YIT Oyj/

YIT aloitti Maistraatinportin toimistokiinteistön peruskorjauksen Länsi-Pasilassa Helsingissä

YIT Oyj Lehdistötiedote 12.4.2022 klo 10.00

YIT aloitti Maistraatinportin kiinteistön peruskorjauksen Helsingin Länsi-Pasilassa. Triplan vieressä sijaitseva vanha Otavamedian toimistokiinteistö korjataan kokonaisuudessaan julkisivua myöten. Kiinteistöön tulee noin 12 200 m2 vuokrattavaa toimistotilaa. Samalla kiinteistö muutetaan yhden käyttäjän toimistotalosta useampaa käyttäjää palvelevaksi moderniksi toimistotaloksi. Kiinteistö valmistuu syksyllä 2023.

Maistraatinportin korjaus toteutetaan arkkitehti Ilmo Valjakan suunnittelemaa persoonallista alkuperäisarkkitehtuuria kunnioittaen. Toteutuksessa hyödynnetään erityisesti rakennuksen valoisuuteen ja kauniiseen muotokieleen liittyviä suunnitteluratkaisuja. Keskeinen sijainti Pasilan ytimessä tarjoaa erinomaisten liikenneyhteyksien lisäksi myös monipuoliset palvelut YIT:n kehittämässä Pohjoismaiden suurimmassa kauppa- ja palvelukeskuksessa Triplassa.

Peruskorjaus tehdään kestävän kehityksen periaatteiden* mukaisesti. Vanhan rakennuksen peruskorjaaminen on lähtökohtaisesti ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin uuden rakentaminen. Rakennukselle lasketaan lähtötilanteen CO2 hiilijalanjälki. Peruskorjauksen jälkeen tehdään uusi laskenta, jossa tavoitteena on 30 % alhaisempi hiilijalanjälki verrattuna lähtötilanteeseen. Suunnittelussa vähäpäästöisyys on otettu huomioon muun muassa rakennusmateriaaleissa, eristyksessä, lämmityksessä ja kiinteistön elinkaaren aikaisessa ylläpidossa. Älykäs talotekniikka mahdollistaa liittymisen kaukokylmään, energiaa säästävän valaistuksenohjauksen ja ilmanvaihtoa säätelevät läsnäolosensorit. Hankkeelle haetaan LEED Gold -tason sertifikaattia.

”Maistraatinportissa teemme pelkän korjaamisen sijaan työhyvinvointia tukevaa työympäristöä ja suunnittelemme tilat asiakkaiden kanssa yhdessä nykyisten hybridityön tarpeiden mukaan. Hyvä sijainti mahdollistaa käyttäjille sujuvan arjen ja myös pienemmän hiilijalanjäljen, kun töihin pääsee julkisilla, pyörällä tai jalan. Sähköautoilijatkin on otettu huomioon”, sanoo myyntijohtaja Tuula Klemetti YIT:ltä.

Korjausrakentaminen on oleellinen osa YIT:n strategisia- ja kiertotaloustavoitteita. Reilun kilometrin päässä Maistraatinportista sijaitsee toinen YIT:n korjausrakentamisen kohde, Vallilan Teleport Teollisuuskadun varrella Konepaja-aluetta vastapäätä. Kumpikin kohde kuuluu Pasila-Vallila-Kalasataman bisnesalueelle, jonka kehittämiseen myös Helsingin kaupungilla on vahva tahtotila.

* YIT on sitoutunut ensimmäisenä suomalaisena rakennusyhtiönä Science Based Target (SBTi) -aloitteeseen ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi 1,5 asteeseen Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti.

Maistraatinportti – unelmien sijainti kaupungin sykkeessä Pasilassa | YIT.fi
Teleport – uuden Vallilan ytimessä | YIT.fi
YIT sitoutuu tieteeseen perustuviin päästövähennystavoitteisiin (Science Based Targets initiative) ensimmäisenä suomalaisena rakennusyhtiönä | YITGROUP.COM

Tuula Klemetti, myyntijohtaja, YIT Suomi Oy, puh. 040 048 1104, tuula.klemetti@yit.fi