YIT arvioi strategisia vaihtoehtojaan Venäjällä

YIT Oyj Pörssitiedote 22.11.2021 klo 11.45

YIT arvioi strategisia vaihtoehtojaan Venäjällä

Konsernin sidotun pääoman optimoimiseksi YIT:n hallitus on päättänyt tarkastella yhtiön strategisia vaihtoehtoja Venäjän toimintojen osalta. Varmistaakseen parhaan mahdollisen arvonluonnin YIT tarkastelee erilaisia vaihtoehtoja, mukaan lukien liiketoimintojen mahdollinen myynti.

YIT:n toimitusjohtaja Markku Moilanen: "Asuminen Venäjä on tehnyt erinomaista työtä kannattavuuden parantamisessa viimeisten parin vuoden aikana. Toiminnot ovat nyt vakaasti kannattavia, ja paikallisten asuntomarkkinoiden näkymät ovat edelleen hyvät. YIT on arvioinut strategiaansa viime kuukausien aikana, ja osana tätä arviointia olemme kuitenkin tulleet siihen tulokseen, että haluamme fokusoida liiketoimintaportfoliotamme selvästi nykyistä enemmän. Venäjältä vapautuva pääoma käytettäisiin ensisijaisesti Asumisen liiketoiminnan kasvun jatkamiseen Suomen, Puolan, Tšekin ja Slovakian kasvavissa kaupungeissa."

Arviointiprosessilla ei ole vaikutusta YIT:n henkilöstöön, asiakkaisiin tai yhteistyökumppaneihin Venäjällä, ja YIT jatkaa myyntiä, rakentamista ja käyttöönottoja sekä uusien projektien lupamenettelyjä normaalisti. Kaikki investointisopimuksiin liittyvät velvoitteet täytetään.

Asuminen Venäjä -segmentin liikevaihto oli 145 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 17 miljoonaa euroa tammi-syyskuussa 2021. Sijoitettu pääoma Venäjällä oli 184 miljoonaa euroa ja kertynyt RUB/EUR-muuntoero -282 miljoonaa euroa syyskuun 2021 lopussa. Lisäksi rakenteilla olevien asuntojen asiakasmaksut sulkutileillä olivat 106 miljoonaa euroa.

Liiketoiminnan mahdollisen myynnin ei odoteta johtavan merkittäviin myyntivoittoihin tai -tappioihin YIT:n konsernituloslaskelmassa. Kertynyt RUB/EUR-muuntoero kirjattaisiin kuitenkin kuluksi tuloslaskelmaan. Kertyneen muuntoeron kirjaaminen kuluksi konsernin tuloslaskelmaan ei vaikuttaisi konsernin oman pääoman kokonaismäärään eikä rahavirtoihin.

Tommi Järvenpää, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 040 576 0288, tommi.jarvenpaa@yit.fi

YIT Oyj

Tommi Järvenpää
Sijoittajasuhdejohtaja