YIT haastoi energiansäästöviikolle mukaan myös asiakkaansa

6.10.2008, klo 14.00

YIT haastoi energiansäästöviikolle mukaan myös asiakkaansa

YIT osallistuu valtakunnalliselle energiansäästöviikolle. Viettämällä kampanjaviikkoa YIT haluaa saada henkilöstönsä mukaan vähentämään ja tehostamaan energian kulutusta ja osallistumaan näin ilmastonmuutoksen hidastamiseen. Tänä vuonna YIT on haastanut mukaan energiansäästöviikolle myös asiakkaansa.

Finnair ja YIT yhdessä energiansäästötalkoisiin

Yhteiset säästötalkoot Finnairin kanssa ovat osa YIT:n ja Finnairin joulukuussa 2007 solmimaa energianhallintasopimusta, jonka myötä YIT vastaa lentoyhtiön yli 200 000 kiinteistöneliön energiankäytön tehostamisesta. YIT on yhdessä Finnairin kanssa parantanut kiinteistöjen energianhallintaa muun muassa Finnairin kiinteistöjen jatkuvalla käytönohjauksella ja etähallinnalla sekä tehostamalla talokohtaisia järjestelmiä ja laitteita. Kampanjan aikana Finnairilla on tarkoitus vaikuttaa yhdessä YIT:n kanssa henkilöstön energiankäytön tietouteen ja asenteisiin.

”Finnair käsittää ympäristötyön mahdollisimman laaja-alaisesti. Tarkastelemme energiatehokkuutta niin jätehuollon, lämmityksen, sähkön- ja vedenkulutuksen kannalta”, Finnairin ympäristöjohtaja Kati Ihamäki toteaa.

Arjen tekoja energiansäästöön

YIT kannustaa omaa henkilöstöään energiansäästöviikon aikana energian ja ympäristön säästämiseen pienillä arkisilla teoilla. Liikenteen päästöjen ja polttoainekustannusten vähentämiseksi YIT kampanjoi taloudellisen ajotavan puolesta tarjoamalla kaikille työsuhdeautojen ja huoltoautojen käyttäjille taloudellisen ajon kurssin. Henkilöstölle suositetaan myös sähköiseen palkkalaskelmaan siirtymistä paperisen sijaan. YIT on päättänyt tehdä lahjoituksen Suomen Luonnonsuojeluliitolle jokaisesta loppuvuoden aikana tehtävästä sähköisen palkkalaskelman tilauksesta. Energiansäästö ja ilmastonmuutoksen torjuminen on YIT:llä näyttävästi esillä koko viikon. Henkilöstölle järjestetään tietoiskuja, ideakilpailuja ja kampanjoita. Konsernin viestintä- ja kehitysjohtaja Juha Kostiainen avaa myös oman energiansäästökysymyksiin keskittyvän bloginsa yhtiön intranetissä.

Ensimmäisen matalaenergiatalon peruskivi muurattiin Siilinjärvellä

YIT kehittää sekä kiinteistöjen että teollisuuden energiatehokuutta parantavia ratkaisuja ja vaihtoehtoisten energiamuotojen käyttöä. Konserni on tehnyt päätöksen, jonka mukaan kaikki YIT Kodit rakennetaan Suomessa matalaenergiataloiksi. Energiatehokkuuteen tähtääviä ratkaisuja kehitetään parhaillaan myös toimitilarakentamiseen.

Ensimmäisen matalaenergiatalon peruskivi muurattiin Siilinjärvellä perjantaina 3.10.2008. Matalaenergiatalot kuluttavat noin 30 prosenttia vähemmän energiaa kuin nykyisten rakennusstandardien mukaisesti toteutetut talot. YIT:n vahva kiinteistötekniikan osaaminen mahdollistaa energiatehokkuuden jatkuvan parantamisen.

Edelläkävijä teollisuuden energiatehokkuusratkaisuissa

YIT on Suomen markkinajohtajana teollisuuden energiatehokkuushankkeissa ja toteuttanut viime vuosina noin 30 % Suomen teollisuuden energiankäytön tehostamisinvestoinneista. Hankkeiden seurauksena teollisuuden yritysten vuotuinen energian käyttö on tehostunut lähes 300 000 MWh vastaten noin 15 000 omakotitalon vuotuista energiankulutusta. Kasvihuonekaasupäästöt ovat pienentyneet noin 100 000 tCO2 vuodessa, mikä vastaa noin 30 000 henkilöauton vuosipäästöjä. Energiansäästöhankkeet toteutetaan yleisimmin ESCO-mallilla, jolloin palvelu maksetaan syntyvillä kustannussäästöillä.

Lisätietoja antavat:

Juha Kostiainen, viestintä- ja kehitysjohtaja, YIT Oyj, puh. 0400 721 475, juha.kostiainen@yit.fi Eero Siitonen, johtaja, YIT energiatehokkuuspalvelut, puh. 0400 423 504, eero.siitonen@yit.fi Kati Ihamäki, ympäristöjohtaja, Finnair Oyj, puh. 040 5822107, kati.ihamaki@finnair.com

YIT Oyj

Juha Kostiainen Viestintä- ja kehitysjohtaja