• YIT Oyj/

YIT ja AFRY rakentavat maailman suurimman lämmön kausivaraston Vantaan Energialle allianssimallilla

Vantaan Energia on valinnut YIT:n ja suunnittelu- ja konsultointiyhtiö AFRY Finland Oy:n kanssaan kehittämään ja rakentamaan lämmön kausivaraston Vantaalle allianssimallilla. Urakan arvo on yhteensä noin 75 miljoonaa euroa, josta kehitysvaiheen osuus on noin 1,6 miljoonaa euroa. Kehitysvaiheen sopimus kirjataan vuoden 2021 kolmannen vuosineljänneksen tilauskantaan ja urakan toteutusvaihe kirjataan tilauskantaan, kun toteutusvaiheen allianssisopimus (TAS) allekirjoitetaan vuoden 2022 syksyllä. Hankkeen kehitysvaihe alkaa kesällä 2021 ja rakentaminen syksyllä 2022. Urakan odotetaan valmistuvan vuoden 2026 aikana.

Kehitysvaiheessa allianssin osapuolet suunnittelevat yhdessä projektin ja sen toteutuksen vastaamaan Vantaan Energian tavoitteita sekä määrittävät sen tavoitekustannuksen ja kannustinjärjestelmän. Kehitysvaiheen päätyttyä Vantaan Energia päättää erikseen investoinnin toteuttamisesta ja siirtymisestä toteutusvaiheeseen.

Toteutusvaiheessa allianssi rakentaa maailman suurimman, maan alle louhittavan, lämpöenergian kausivaraston, joka tulee olemaan miljoonan kuution kokoinen. Sen kapasiteetti tulee olemaan noin 90 gigawattituntia, joka vastaa suomalaisen keskikokoisen kaupungin vuosittaista lämmönkulutusta.

Lämmön kausivarasto on tärkein osa Fossiiliton 2026 -hankekokonaisuutta, jonka myötä Vantaan Energian tavoitteena on luopua fossiilisista polttoaineista kokonaan vuoteen 2026 mennessä. Tämä tukee Vantaan tavoitetta olla hiilineutraali vuonna 2030.

”Vantaan Energian lämmön kausivarasto on innovatiivinen hanke paremman elinympäristön hyväksi ja tukee YIT:n strategista tavoitetta vähentää toiminnallamme CO2 päästöjä. Olemme innostuneita siitä, että valikoiduimme AFRYn kanssa toteuttajiksi tähän hankkeeseen. Allianssihanke toteutusmallina tarjoaa parhaat edellytykset tilaajan asettamien tavoitteiden saavuttamiseen, ja olemme iloisia, että yhteistyömme pääsee jatkumaan entistä tiiviimpänä yhteisessä allianssiorganisaatiossa”, toteaa YIT:n infrarakentamisen divisioonan johtaja Anne Piiparinen.

"Lämmön kausivarasto on keskeinen osa innovatiivista ja uusia teknologiaratkaisuja yhdistävää investointiohjelmaamme, jolla luovumme mahdollisimman nopeasti fossiilisten polttoaineiden käytöstä energiantuotannossa. Vaativan suunnittelu- ja rakennusprojektin toteutusmalliksi valitsimme joustavan allianssimallin ja olen vakuuttunut, että yhdessä kumppaneidemme YIT:n ja AFRYn kanssa onnistumme toteuttamaan projektin tehokkaasti siten, että lopputulos vähintäänkin saavuttaa sille asetetut tiukat tavoitteet", kertoo Vantaan Energian toimitusjohtaja Jukka Toivonen.

”Kestävät ratkaisut ovat AFRYn kaiken toiminnan keskiössä, ja tämä hanke on erinomainen esimerkki siitä, miten voimme tukea asiakkaitamme rakentamaan kestävää liiketoimintaa ja fossiilitonta tulevaisuutta. Olemme iloisia päästessämme työskentelemään yhdessä Vantaan Energian ja YIT:n kanssa matkalla kohti fossiilitonta energiantuotantoa Vantaalla. Hanke on myös upea osa AFRYn infra-allianssihankejatkumoa”, sanoo AFRYn Suomen infraliiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Inkala.

Anne Piiparinen, divisioonan johtaja, Infrarakentaminen, puh. 040 823 2808, anne.piiparinen@yit.fi
Pirita Tiusanen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 240 9822, pirita.tiusanen@yit.fi
Jukka Toivonen, toimitusjohtaja, Vantaan Energia Oy, puh. 050 453 6729, jukka.toivonen@vantaanenergia.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen kaupunkikehittäjä ja rakennusyhtiö. Tavoitteenamme on luoda entistä kestävämpiä, toimivampia ja vetovoimaisempia kaupunkeja ja elinympäristöjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Olemme myös vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Omistamme kiinteistöjä yhdessä kumppaneidemme kanssa, mikä tukee merkittävien kehityshankkeidemme toteuttamista. Tarjoamme asiakkaillemme myös kiinteistöjen arvoa parantavia palveluita. Työllistämme noin 7 400 ammattilaista kymmenessä maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2020 liikevaihtomme oli noin 3,1 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi