• YIT Oyj/

YIT ja BTA Baltic Insurance Company perustavat yhteissijoitusyhtiön Baltian asuntoinvestointeja varten

YIT Oyj Sijoittajauutinen 2.9.2021 klo 10.30

YIT ja Vienna Insurance Groupia edustava BTA Baltic Insurance Company AAS ovat sopineet perustavansa Baltian maissa sijaitseviin vuokra-asuntoihin investoivan yhteissijoitusyhtiön. Yhteissijoituksen investointikapasiteetti on yhteensä 120 miljoonaa euroa. Tässä yhteydessä YIT on myös sopinut viiden Tallinnaan, Riiaan ja Vilnaan rakennettavan, yhteensä 65 miljoonan euron arvoisen vuokrakerrostalon myynnistä yhteissijoitusyhtiölle. Osapuolet pyrkivät investoimaan jäljellä olevan investointikapasiteetin YIT:n projekteihin Baltian maissa seuraavien kolmen vuoden aikana, luoden näin jatkuvuutta YIT:n liiketoiminnalle.

YIT:n osuus yhteissijoituksesta on 30 %. Viisi kerrostaloa rakennetaan vuosina 2021–2023. Osapuolet ovat sopineet, että yrityksen toiminnasta sekä asuntojen vuokrauksesta vastaa ulkopuolinen kumppani Lumi Capital.

”YIT:n vuokra-asuntoportfolion tavoitteena on tarjota vakaata vuokrakassavirtaa ja luoda lisäarvoa arvonnousun kautta. Asuntorakentamisen projektiportfolion tehokas hyödyntäminen ja uudentyyppiset omistusmallit lisäävät myös yhtiön investointikapasiteettia ja tehostavat pääomakiertoa”, kertoo YIT:n
Sijoittajakumppanuudet-yksikön johtaja Pasi Huhtakangas.

”BTA ottaa jälleen yhden askeleen eteenpäin asuinkiinteistösijoitusstrategiansa toteuttamisessa. Olemme valmiita tekemään seuraavan sijoituksen tähän kiinnostavaan asuntoportfolioon, jolla on selkeät tulevaisuudennäkymät ja joka tukee yhteiskunnan etuja Latviassa, Liettuassa ja Virossa. Tämä on jälleen yksi osoitus BTA:n Baltian liiketoimintojen kehittämisen pitkän aikavälin strategiasta sekä luottamuksesta Baltian maiden talouden vahvuuteen”, kertoo BTA:n hallituksen puheenjohtaja Wolfgang Stockmeyer.

Rakentamisesta saatavat tuotot tuloutetaan ajan kuluessa valmistusasteen mukaan Asuminen Suomi ja CEE -segmentissä ja sijoitustuotot Kiinteistöt-segmentissä.

Lisätietoja:
Tommi Järvenpää, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 040 576 0288, tommi.jarvenpaa@yit.fi
Pasi Huhtakangas, sijoittajakumppanuudet-yksikön johtaja, YIT Oyj, puh. 040 565 3907, pasi.huhtakangas@yit.fi

YIT Oyj

Tommi Järvenpää
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yitgroup.com/fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen kaupunkikehittäjä ja rakennusyhtiö. Tavoitteenamme on luoda entistä kestävämpiä, toimivampia ja vetovoimaisempia kaupunkeja ja elinympäristöjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Olemme myös vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Omistamme kiinteistöjä yhdessä kumppaneidemme kanssa, mikä tukee merkittävien kehityshankkeidemme toteuttamista. Tarjoamme asiakkaillemme myös kiinteistöjen arvoa parantavia palveluita. Työllistämme noin 7 400 ammattilaista kymmenessä maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2020 liikevaihtomme oli noin 3,1 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi

Avainsanat: