YIT ja Caverion toteuttavat Espoon Lintuvaaran koulun ja päiväkodin peruskorjauksen ja laajennuksen elinkaarihankkeena

Caverion ja YIT ovat tänään 9.8.2013 yhdessä allekirjoittaneet Espoon kaupungin kanssa sopimuksen Lintuvaaran koulun ja päiväkodin peruskorjauksen ja laajennuksen toteuttamisesta elinkaarihankkeena. Sopimuksen kokonaisarvo on yli 30 milj. euroa, josta YIT:n osuus on noin 14 miljoonaa euroa ja Caverionin osuus yli 16 miljoonaa euroa. Sopimukseen sisältyy 25 vuoden elinkaarivastuu.

Hanke toteutetaan YIT:n ja Caverionin yhteistyönä. YIT vastaa rakentamisvaiheesta ja Caverion toteuttaa rakennuksen talotekniikan ja vastaa kiinteistön 25 vuoden elinkaarijakson palvelusopimuksesta. Caverion tuottaa kiinteistön ylläpitopalvelut sekä vastaa tilojen toimivuudesta, käytettävyydestä, kunnosta ja energianhallinnasta koko elinkaarisopimuksen ajan.

Kiinteistön energian käyttöä tehostetaan hyödyntämällä geotermistä energiaa lämmitykseen ja viilennykseen, samoin tarpeenmukaisesti toimivaa ilmanvaihtoa ja valaistusta sekä osittaista LED-valaistusta.

Hankkeen suunnittelu alkaa välittömästi. Rakennustyöt käynnistyvät vuoden 2014 alussa ja hankkeen on arvioitu valmistuvan kesäkuussa 2015.

Hanke on ensimmäinen YIT:n ja Caverionin yhteinen elinkaarihanke YIT:n jakauduttua kahdeksi erilliseksi yhtiöksi 30.6.2013, jolloin kiinteistötekniikkayhtiö Caverion Oyj aloitti toimintansa.  Molemmat yhtiöt tulevat myös jatkossa panostamaan elinkaarihankkeisiin.

Elinkaarimalli on vakiinnuttamassa asemaansa julkisissa hankkeissa ja hankkeita on jo toteutettu monissa kunnissa ympäri Suomen.  Espoo on ollut edelläkävijä elinkaarihankkeiden toteuttamisessa.

- Espoon kaupunki on jo aiemmin toteuttanut useita hankkeita elinkaarimallilla tai muuhun kumppanuuteen perustuen. Kokemukset elinkaarimallista ovat olleet hyviä ja nyt solmittava sopimus on laatuaan jo kolmas vastaavalla tavalla kilpailutettu. Näin Espoo saa koko ajan hyvässä kunnossa olevat koulut ainakin yli 25 vuodeksi. Lintuvaaran koulun peruskorjaus on seitsemäs tällä mallilla toteutettava kohde Espoossa, toteaa Espoon teknisen toimen johtaja Olavi Louko.

Elinkaarimallilla kunta saa riskittömästi käyttöönsä toimivat tilat, kun palveluntuottaja vastaa suunnittelusta, rakentamisesta sekä kiinteistön ylläpidosta kokonaisuudessaan.

- Uskomme, että elinkaarihankkeet kehittävät rakentamisen eri osapuolten yhteistyötä ja laatua pidemmällä aikavälillä merkittävästi, kertoo  hankekehitysjohtaja Hannu Soikkeli YIT:stä.

- Elinkaarimallissa vastaamme palveluntuottajana kiinteistön toimivuudesta, käytettävyydestä ja kunnosta koko elinkaarijakson ajan niin, että koulu ja päiväkoti ovat aina käyttäjilleen terveellisiä ja turvallisia. Suunnitelmallisella ja ennakoivalla kiinteistöjen ylläpidolla estetään korjausvelan syntyminen ja vältytään muun muassa kosteusongelmilta. Myös energian kulutuksen optimointi on osa palveluamme, sanoo toimitusjohtaja Jarno Hacklin Caverion Suomi Oy:stä.

Lisätietoja:
Hannu Soikkeli, hankekehitysjohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 409 445,hannu.soikkeli@yit.fi
Ville Tamminen, kaupallinen johtaja, Caverion Suomi Oy, puh. 050 390 0129, ville.tamminen@caverion.fi
Mika Rantala, hankepäällikkö, Espoon kaupunki, Tilakeskus-liikelaitos, puh. 046 877 2843mika.j.rantala@espoo.fi

Avainsanat:

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 pro forma -liikevaihtomme oli noin 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi