YIT ja Hartela kehittämään Gigahertsiä Herttoniemeen - kauppakeskuksen rakentamisen mahdollistava kaava hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Herttoniemen ns. Megahertsin korttelin uuden kaavaehdotuksen, joka mahdollistaa kauppakeskuksen rakentamisen Herttoniemeen Itäväylän varrelle. YIT ja Hartela vastaavat yhteistyössä kaavamuutosalueelle sijoittuvan kauppakeskus Gigahertsin hankkeen kehittämisestä, käyttäjähankinnasta ja toteuttamisesta. Korttelissa ennestään toimiva kauppakeskus Megahertsi on tarkoitus yhdistää toiminnallisesti uuteen kauppakeskukseen. Gigahertsistä tulee valmistuessaan Herttoniemen maamerkki ja keskipiste, joka yhdistää sekä vanhan Herttoniemen että Herttoniemenrannan kaupunginosat uudistuvaan Herttoniemen teollisuusalueeseen.

Gigahertsin vuokrattava pinta-ala on noin 25 000 m2. Ankkurivuokralaisena toimivan Ruokakesko Oy:n vuokraamiin tiloihin avataan mm. yksi Suomen suurimmista K-supermarketeista, joka on kooltaan noin 5 500 m2. Lisäksi kauppakeskuksen päälle rakennetaan kolme asuintornia, joihin sijoittuu yhteensä noin 250 asuntoa.

Gigahertsin yhteyteen on suunniteltu kolmitasoinen pysäköintilaitos noin 800 autolle. Autopaikoista noin 450 varataan tulevan kauppakeskuksen käyttöön ja 140 autopaikkaa liityntäpysäköintikäyttöön. Herttoniemen metroaseman ja Gigahertsin välille luodaan sulava yhteys Itäväylän ylittävää katettua kävelysiltaa pitkin, jolloin Gigahertsiin pääsee helposti niin jalan kuin autolla hyvien liikenneyhteyksien ansiosta.

Lisätietoja:

Juhani Ylhäinen, hankekehitysjohtaja, liikerakentamispalvelut, YIT Rakennus Oy, puh.0400 498 121, juhani.ylhainen@yit.fi
Kimmo Aspholm, varatoimitusjohtaja, Rakennusosakeyhtiö Hartela, puh. 050 2271, kimmo.aspholm@hartela.fi

Avainsanat:

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2018 pro forma -liikevaihtomme oli noin 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi