• YIT Oyj/

YIT JA KALMARIN KUNTA RUOTSISSA ALLEKIRJOITTIVAT SOPIMUKSEN KANSAINVÄLISTEN ENERGIANSÄÄSTÖTAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISEKSI

LEHDISTÖTIEDOTE                      20.12.2011 klo 14.00

Kalmarin kunta ja YIT Sverige AB ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa kunnan kiinteistöjen energiatehokkuutta. Tavoitteena on pienentää energiakustannuksia sekä parantaa kunnossapitoa ja sen myötä energiatehokkuutta. Kunnan tavoitteena on vähentää energiankulutusta 20 prosentilla vuoteen 2013 mennessä.

YIT kartoittaa kaupungin kiinteistöjen tekniset järjestelmät ja suorittaa suuressa osassa kiinteistöjä ilmanvaihdon laatuanalyysin, jotta jokainen kiinteistö voidaan säätää mahdollisimman kustannustehokkaasti. Sopimus työllistää yli 20 henkilöä kahden vuoden ajan.

- Olemme ylpeiltä voidessamme auttaa Kalmarin kuntaa saavuttamaan kunnianhimoiset energiansäästötavoitteensa. Energiansäästöhankkeemme luovat kustannussäästöjä, minkä johdosta kunnalle ei aiheudu lisäkuluja. Tavoitteena on taata kunnan rakennusten laadukas sisäilma useiden vuosien ajaksi, sanoo YIT Sverige AB:n toimitusjohtaja Fredrik Sederholm.

YIT:llä on laaja kokemus energiatehokkuuspalveluista. Tällä hetkellä sopimuksia on voimassa mm.  mm. Västerbottenin, Mora Strandin, Moran kunnan ja Torsbyn kunnan kanssa.

Lisätietoja antavat:
Anders Fagerkrantz, Energia ja ympäristö -liiketoiminnan johtaja, puh. +46 8-705 32 00

Virva Salmivaara
Viestintäjohtaja

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

Kalmarin kunnassa on 62 000 asukasta, joista 35 000 asuu kaupunkialueella. Kunnan alueella toimii noin 6 000 yritystä sekä Ruotsin uusin yliopisto, Linnaeus, joka muodostettiin yhdistämällä Kalmarin ja Växjön yliopistot.