• YIT Oyj/

YIT ja Raahen kaupunki yhteistyöhön Raahen keskustan asuntotarjonnan kehittämiseksi

LEHDISTÖTIEDOTE             15.5.2009 klo 12.00

YIT ja Raahen kaupunki yhteistyöhön Raahen keskustan asuntotarjonnan             kehittämiseksi                                                                    Raahen kaupunki ja YIT ovat suunnittelemassa Raahen keskustan alueelle           monipuolista merellistä asuinaluetta palveluineen. Alustavien suunnitelmien      mukaan yhteensä noin 20 000 kerrosneliömetrin laajuinen hanke suunnitellaan      yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena, joka sisältää omistusasuntoja, palvelu-   ja erityisasuntoja sekä niitä tukevia toimintoja. Alueen ensimmäisen vaiheen     toteutuksen on arvioitu alkavan vuonna 2010.                                      Raahen keskustasta YIT:lle varattavien alueiden toiminnallinen konsepti          suunnitellaan ja toteutetaan Raahen kaupungin ja YIT:n yhteistyönä. Työssä       hyödynnetään YIT:n paikallista ja valtakunnallista osaamista                     keskustakehityshankkeiden ja erityisasumisen toteutuksesta.                       Kaupunginrannan ja Raatihuoneen korttelien muodostamalle alueelle luodaan        vetovoimainen kokonaisuus, joka tarjoaa asuntojen lisäksi palveluja kaupungin    senioriväestön ja alueelle sijoittuvien asukkaiden tarpeisiin. Suunnittelussa    hyödynnetään alueen erityispiirteet, kuten olemassa olevat puistot sekä yhteys   vanhaan kaupunkiin, ja laajennetaan Raahen kaupunkikeskustaa meren suuntaan.      Alustavien suunnitelmien mukaan Raatihuoneen kortteliin sijoitetaan              palveluasumista ja sen vaatimia tukitoimintoja sekä toimitiloja.                 Kaupunginrantaan sijoitetaan uusien YIT Kotien lisäksi palveluasuntoja sekä      erityisryhmien asuntoja, jotka tukeutuvat osin Raatihuoneen kortteliin ja osin   Kaupunginrantaan sijoittuviin palveluihin.
”Tämä Raahen keskustan alueen asuntotarjonnan kehittämiseen tähtäävä hanke on päänavaus YIT:n ja Raahen kaupungin väliselle pitkäaikaiselle yhteistyölle. Haluamme kehittää kaupungin asumispalveluiden monimuotoisuutta ja tällä tavoin voimme vastata kaupungin asukkaiden asumistarpeisiin entistä paremmin”, kertoo Raahen kaupunginjohtaja Kari Karjalainen. ”Raahen keskustaan muodostuu nykyaikainen palveleva asuinympäristö, jossa asuminen ja sitä tukevat palvelut täydentävät toisiaan. Erityistä huomiota kiinnitetään senioriasumiseen ja sitä tukeviin palveluihin, palvelujen saavutettavuuteen, esteettömään liikkumiseen sekä ympäristön viihtyisyyteen”, toteaa Oulun aluejohtaja Tauno Kestilä YIT:stä. ”Alueen konseptoinnin tavoitteena on Raahen keskustan vetovoiman kasvattaminen ja keskustarakenteen eheyttäminen. Olemme tekemässä vastaavaa yhteistyötä myös mm. Porissa, Seinäjoella, Riihimäellä ja Rovaniemellä. Hankkeissa toteutetaan monipuolista, kaikille ikäryhmille suunnattua asumista ja kaupallisia toimintoja”, sanoo yksikönjohtaja Arto Pohjonen YIT:n hankekehityksestä.

Lisätietoja antavat: Raahen kaupunki Kaupunginjohtaja Kari Karjalainen, puh. 044 439 32 00 YIT Rakennus Oy Aluejohtaja Tauno Kestilä, Talonrakennus Oulu, puh. 0400 476 256 Yksikönjohtaja Arto Pohjonen, Hankekehitys, Helsinki, puh. 040 840 2560 YIT OYJ Veikko Myllyperkiö Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi