• YIT Oyj/

YIT JA TUULIWATTI SOPIVAT TERVOLAN JA IIN TUULIVOIMALOIDEN PERUSTUSTEN TOTEUTTAMISESTA

LEHDISTÖTIEDOTE             24.1.2012 klo 9.30

YIT Rakennus Oy ja TuuliWatti Oy ovat allekirjoittaneet sopimukset Tervolaan ja Iihin toteutettavien 18 tuulivoimalan perustusten suunnittelusta ja toteutuksesta. Nyt solmittujen sopimusten arvo on yhteensä 5 - 6 milj. euroa riippuen suunnitteluvaiheessa määritellyistä ratkaisuista.

Tervolan Varevaaran alueelle rakennettava kymmenen 3 MW:n voimalayksikön kokonaisuus on Suomen ensimmäinen oikea sisämaan tuulivoimapuisto, joka sijaitsee lähes 50 km:n päässä merestä. Investointipäätös on nyt tehty ja puisto valmistuu vuoden 2012 aikana. Iin tuulivoimapuiston kahdeksan voimalan rakentamispäätöksen TuuliWatti teki jo vuoden 2011 puolella. Nyt solmitun sopimuksen mukaisesti YIT suunnittelee ja rakentaa Tervolan sekä Iin tuulivoimapuiston perustukset syksyyn 2012 mennessä.

”Tervolan ja Iin sopimukset ovat jatkoa joulukuussa 2011 TuuliWatin kanssa solmimallemme puitesopimukselle, jossa sovimme 90 tuulivoimalan perustusten suunnittelusta ja toteutuksesta”, kertoo YIT:n tuulivoimaliiketoiminnasta vastaavan yksikön johtaja Harri Orko.

Tervolan ja Iin tuulivoimapuistot jatkavat viime kesänä aloitettua 400 miljoonan euron investointiohjelmaamme, josta toteutusvaiheessa on jo reilut 25 %. Nyt käynnissä olevien hankkeidemme valmistuminen tuo kolmasosan lisäyksen Suomen nykyiseen tuulivoiman tuotantokapasiteettiin”, kertoo TuuliWatti Oy:n toimitusjohtaja Jari Suominen.

YIT:n valtakunnallinen toiminta ja kattava alihankkijaverkosto on ollut yksi merkittävä tekijä kustannustehokkaiden ratkaisujen syntymisessä Tervolan ja Iin osalta. Paikallisen osaamisen hyödyntäminen on merkittävä etu hankkeen työllistävän vaikutuksen, toteutuskustannusten ja aikataulujen pitävyyden näkökulmasta katsottuna”, Suominen jatkaa.

YIT tarjoaa tuulivoimalan koko 20–25-vuotiselle elinkaarelle palveluita aina hankkeen kehitysvaiheesta sen ylläpitoon. Palvelutarjonta kattaa maanrakennustyöt teiden ja lähialueen infrastruktuurin rakentamisesta tuulivoimalan perustusratkaisuihin sekä sähköistyksiin.

Harri Orko, yksikön johtaja, YIT Rakennus Oy, Infrapalvelut, harri.orko@yit.fi, +358 50 440 2322
Jari Suominen, toimitusjohtaja, TuuliWatti Oy, jari.suominen@st1.fi, +358 10 557 2371

Virva Salmivaara
Viestintäjohtaja