YIT ja VR Track rakentamaan Raide-Jokeria

YIT OYJ Lehdistötiedote 30.10.2017 klo 11:15

HKL:n johtokunta ja Espoon kaupungin teknisen toimen johtaja ovat päättäneet valita YIT:n ja VR Trackin muodostaman ehdokasryhmittymän Raide-Jokerin rakennusurakoitsijaksi. Hankkeen kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa.

Päätös pääkaupunkiseudun kasvua merkittävästi tukevan pikaraitiotien rakennusurakoitsijasta on tehty. Urakka kattaa Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan pikaraitiotien rakentamisen. Sopimus on tarkoitus allekirjoittaa marraskuun loppuun mennessä.

Raide-Jokerin kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa, josta rakentamiskustannusten osuus on tilaajan arvion mukaan noin 205–225 miljoonaa euroa. Tilaaja saattaa liittää urakkaan myös optioita esimerkiksi varikon rakentamisesta.

Raideyhteys mahdollistaa kasvun

Helsingin seudun väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa, mikä luo haasteita liikenteelle ja yhdyskuntarakenteelle. Raide-Jokeri on tärkein poikittaisista joukkoliikennehankkeista, joka lisää matkustamisen luotettavuutta ja mukavuutta. Nopea raideyhteys mahdollistaa aluerakentamisen tiivistämisen.

Raide-Jokeri on noin 25 km pitkä pikaraitiotie Helsingin Itäkeskuksesta Pitäjänmäen ja Espoon Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Koko osuudeltaan kaksiraiteisen radan rakennustöiden arvioidaan alkavan vuonna 2019.

Allianssimalli sitouttaa kaikki osapuolet hankkeeseen

Hanke toteutetaan allianssimallilla. Kaikkien toimijoiden yhteiseen sopimukseen pohjautuva toteutustapa pyrkii varmistamaan koko hankkeen edun sekä yhteisten tavoitteiden toteutumisen. Mallilla voidaan saavuttaa laadullisesti, taloudellisesti ja aikataulullisesti hyvä lopputulos. Hankkeen osapuolina toimivat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, kesällä valittu suunnitteluryhmittymä (Ramboll, Sito ja VR Track) sekä nyt valittu urakoitsijaryhmittymä.

”Raide-Jokeri on erittäin merkittävä hanke koko pääkaupunkiseudulle ja on innostavaa olla mukana mahdollistamassa alueen kestävää kasvua. Tuomme allianssiin vankkaa osaamista modernin raitiotien rakentamisesta ja hanke tukee hienosti tavoitettamme laajentaa toimintaamme entistä vahvemmin myös kaupunkiympäristöön”, toteaa VR Trackin Rakentamisen liiketoiminnan johtaja Jouni Kekäle.

”Allianssin osapuolten osaaminen luo erinomaiset puitteet hankkeen onnistumiselle. On hienoa saada olla mukana näin tärkeässä osassa pääkaupunkiseudun kaupunkikehitystä. Ihmiset haluavat arjeltaan sujuvuutta ja mukavuutta, mitä hyvillä liikenneyhteyksillä varustettu kaupunkiympäristö tarjoaa. Innoissamme lähdemme työskentelemään tämän tavoitteen hyväksi”, YIT:n yksikönjohtaja Jarkko Salmenoja sanoo.

”Raide-Jokerissa on nyt erinomainen tiimi kasassa. Odotamme innolla siirtymistä projektin seuraavaan vaiheeseen”, sanoo Raide-Jokerin projektijohtaja Juha Saarikoski.

Kustannukset ja aikataulu tarkentuvat ensi vuoden aikana

Projektissa käynnistyy seuraavaksi kehitysvaihe, jossa urakoitsija, suunnittelija ja tilaaja suunnittelevat ja kehittävät rakentamisprojektin sisältöä. Samalla tarkentuvat projektin kustannukset ja aikataulu. Noin vuoden kestävän kehitysvaiheen jälkeen siirrytään toteutusvaiheeseen, jolloin rata rakennetaan.

Voit seurata Raide-Jokeri-hankkeen etenemistä hankesivuilla http://raidejokeri.info

Jarkko Salmenoja
, yksikönjohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 040 356 7057, jarkko.salmenoja@yit.fi
Juha Saarikoski