• YIT Oyj/

YIT JATKAA RUOTSIN SOLNASSA SIJAITSEVAN KAROLIINISEN YLIOPISTOSAIRAALAN TEKNISTÄ HUOLTOA

LEHDISTÖTIEDOTE           4.6.2010 klo 10.00

YIT Sverige AB on solminut Locum AB:n kanssa sopimuksen Ruotsin Solnassa sijaitsevan Karoliinisen yliopistosairaalan teknisestä huollosta. Sopimus sisältää muun muassa valvonnan, kunnossapidon, korjaukset, vikailmoitukset, päivystyksen ja palvelut vuokralaisille, ja se kattaa noin 390 000 neliömetrin alueen rakennukset ja infrastruktuurin.

YIT toimittaa lämmitykseen, ilmanvaihtoon, jäähdytykseen, valvontaan ja säätelyyn, pien- ja suurjännitejärjestelmiin, varavoimaan, lääketieteellisiin kaasuihin, sterilointitekniikkaan, hisseihin, paineilmaan yms. liittyviä palveluja. YIT:llä on sairaala-alueella myös ympäri vuorokauden miehitetty valvomo, josta valvotaan kaikkea sairaala-alueen tekniikkaa.

"Locum valitsi YIT:n muun muassa laadun valvontaa ja kehittämistä, organisaatiota ja osaamista mittaavien hyvien arviointien sekä energiankäytön optimointiin liittyvän työn ansiosta", Locumin kiinteistöpäällikkö Marie Boestad kertoo. "Locumille on tärkeää, että urakoitsija painottaa toiminnan luotettavuutta, jotta häiriöt eivät vaikuta yliopistosairaalassa tarjoamaamme erikoishoitoon."

Locum hankkii kaikki kiinteistöpalvelut kilpailuttamalla ne avoimilla markkinoilla. Näin palvelujen laatu määritetään vastaamaan Locumin ja terveydenhoidon tarpeita samalla, kun saavutetaan markkinaperusteinen kustannustaso.

"Hankinnan kilpailuttaminen takaa Locumille jatkuvan hyvän kustannusten hallinnan samalla, kun turvallisuuteen ja energiansäästöön panostetaan", Marie Boestad jatkaa.

Sopimus on voimassa viisi vuotta, ja siihen liittyy mahdollisuus jatkaa sopimusta kaksi vuotta kerrallaan. Rakennusten osalta sopimus astuu voimaan 1.7.2010 ja infrastruktuurin osalta 1.4.2011.

YIT Sverige AB:llä on vuodesta 2002 ollut Locum AB:n kanssa vastaava sopimus, ja sillä on ollut noin 50 työntekijän organisaatio Karoliinisen yliopistosairaalan alueella Solnassa.

"Olemme erittäin tyytyväisiä tähän luottamuksen osoitukseen, jonka myötä voimme edelleen pyrkiä tuloksiin, joita olemme saavuttaneet Locumin ja terveydenhoitosektorin kanssa viime vuosina", YIT Sverige AB:n kiinteistöhallintayksikön johtaja Pierre Holman kertoo. "On hienoa, että pystymme jatkamaan kehitystyötä Solnan Karoliinisessa yliopistosairaalassa."

Lisätietoja: Pierre Holman, liiketoimintayksikön johtaja, YIT, puh. +46 (0)8 705 90 15 Marie Boestad, kiinteistöpäällikkö, Locum, puh. +46 (0)8 690 70 42

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 23 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. YIT on Ruotsin johtava kiinteistötekniikan asennus- ja huoltopalvelujen tarjoaja. Yhtiö tarjoaa kattavan valikoiman teknisiä asennus-, käyttö- ja kunnossapitopalveluja sekä kiinteistöjohtamista. Muun muassa sähkö-, lämmitys-, ilmanvaihto-, jäähdytys-, viemäri-, prosessiaine-, turvallisuus- ja suojausjärjestelmien ja tietoliikenne- ja puhelinverkkojen asennuksilla edistetään kannattavuutta, turvallisuutta ja parempaa elinympäristöä. YIT:llä on yli 4 000 työntekijää noin 90 toimipistettä eri puolilla Ruotsia.

Locum AB on Ruotsin suurimpia kiinteistönhallintayhtiöitä, ja sillä on noin 2,1 miljoonaa neliömetriä tiloja Tukholman läänissä. Vuokralaisista läänin alueella merkittävä osa on terveydenhoidon alalta. Locum AB:n omistaa Tukholman lääninhallitus. Locumin ydinarvot ovat osaaminen, kestävän kehityksen mukaisuus ja kaupallisin ehdoin tapahtuva toiminta.