• YIT Oyj/

YIT jatkaa yhteistyötä YCE Housing I -rahaston kanssa myymällä asuntohankkeen Bratislavassa, Slovakiassa

YIT OYJ Sijoittajauutinen 31.3.2017 klo 8.00

YIT on myynyt asuntohankkeen Bratislavassa, Slovakiassa YCE Housing I -rahastolle. Myytävä hanke on toinen vaihe YIT:n suurimmasta aluehankkeesta Bratislavassa nimeltään Nuppu, joka sijaitsee Ruzinovin alueella kävelymatkan päässä kaupungin liikekeskustasta ja vain 10 minuutin päässä ydinkeskustasta. Vaiheen arvo on noin 14 miljoonaa euroa, ja asuntojen myynti kirjataan ensimmäiselle vuosineljännekselle. Myytyyn hankkeeseen valmistuu syksyllä 2018 lähes 110 asuntoa. Koko aluehankkeen arvo on yli 100 miljoonaa euroa, ja se koostuu noin 1 000 asunnosta, jotka rakennetaan 10 vaiheessa.

Nuppu II on kolmas YCE Housing I -rahastolle myytävä YIT:n hanke. YIT myi rahastolle ensimmäiset kaksi hanketta joulukuussa, toisen Prahassa, Tšekissä ja toisen Tallinnassa, Virossa. Sopimusten arvo YIT:lle oli noin 20 miljoonaa euroa. Prahan kohde on Suomi Hloubetin -aluehankkeen kolmas vaihe, johon rakennetaan yli 100 asuntoa, ja se valmistuu keväällä 2018. Yhteensä YIT toteuttaa alueelle yli 800 asuntoa. Tallinnan kohde on YIT:n Kalamajan aluehankkeen viimeinen vaihe lähellä merenrantaa sijaitsevalla Vibu-kadulla, johon rakennetaan noin 50 asuntoa, ja se valmistuu loppuvuodesta 2017. Yhteensä YIT on rakentanut alueelle jo noin 300 asuntoa.

YCE Housing I -rahasto sijoittaa asuntokehityskohteisiin CEE-maissa

YIT perusti yhdessä suomalaisen sijoittajaryhmän kanssa YCE Housing I -rahaston joulukuussa 2016. Rahasto sijoittaa asuntokehityskohteisiin Tšekissä, Slovakiassa, Puolassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Rahastossa sijoittajina ovat YIT (40 %), Etera (30 %) ja ryhmä suomalaisia yksityisiä sijoitusyhtiöitä. Rahaston oma pääoma on noin 37 miljoonaa euroa, ja sitä hallinnoi Vicus Capital Advisors Oy, jolla on pitkä kokemus kiinteistösijoittamisesta ja -kehittämisestä Itä-Euroopan maissa ja Venäjällä.

YCE Housing I -rahasto tukee YIT:n kasvustrategiaa CEE-maissa. Myymällä osan projekteistaan YCE Housing I -rahastolle YIT voi vapauttaa pääomaa rakennusvaiheessa olevista hankkeista uusiin varhaisemman vaiheen hankkeisiin.  Rahaston odotetaan toteuttavan lähivuosina yli kymmenen hanketta ja noin tuhat asuntoa, jotka myydään ensisijaisesti yksityisille asunnonostajille YIT toimiessa välittäjänä. YIT tulouttaa rahaston voittoa omistussuhteensa mukaisella osuudella.

Lisätietoja antavat:

Hanna Jaakkola, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 040 5666 070, hanna.jaakkola@yit.fi

Tom Sandvik, Keskinen Itä-Eurooppa -liiketoimintaryhmän johtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 617 807, tom.sandvik@yit.fi

Hanna Jaakkola

Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yitgroup.com/fi

YIT luo parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Visionamme on tuoda enemmän elämää kestäviin kaupunkeihin. Haluamme erottautua välittämällä aidosti asiakkaista, näkemyksellisellä kaupunkikehityksellä, sitoutuneella projektien toteuttamisella ja innostavalla tavalla johtaa. Kasvumoottorinamme toimii kaupunkien kehittäminen kumppaneita osallistaen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli lähes 1,8 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi