YIT KÄYNNISTÄÄ TOIMENPIDEOHJELMAN RUOTSI

YIT KÄYNNISTÄÄ TOIMENPIDEOHJELMAN RUOTSIN BUILDING SYSTEMS -LIIKETOIMINNAN KANNATTAVUUDEN PARANTAMISEKSI

YIT käynnistää toimenpideohjelman, jonka tavoitteena on saattaa kesällä ostettu Building Systems -liiketoiminta kannattavaksi myös Ruotsissa vuodesta 2004 alkaen. Toimenpiteiden tarpeesta ilmoitettiin jo yrityskaupan julkistamisen yhteydessä pörssitiedotteessa 4.7.2003.

Toimenpideohjelman pääkohdat ovat kiinteiden kustannusten alentaminen ja tappiollisten alueiden toiminnan sopeuttaminen kysyntää vastaavaksi. Toimenpiteillä pyritään aikaansaamaan kustannussäästöjä yhteensä noin 20 miljoonaa euroa vuodessa. Toimenpiteet alkavat vaikuttaa ensi vuodesta lähtien ja vaikutukset toteutuvat täysimääräisinä vuonna 2005. Tavoitteena on saada toiminta takaisin kannattavalle kasvu-uralle.

Kiinteiden kustannusten alentaminen kohdistuu pääosin toimihenkilöihin, toimitilojen vuokrakustannuksiin ja IT- ja hallinnollisiin järjestelmiin. Myös muut kiinteät kulut ja mahdolliset synergiat käydään yksityiskohtaisesti kuluvan vuoden aikana läpi ja tehdään tarvittavat säästötoimenpiteet.
Building Systemsin markkinat ovat heikentyneet Ruotsissa ja kysyntä on vähentynyt useilla paikkakunnilla. Tästä johtuen Building Systemsin useiden tappiollisten alueiden toimintaa täytyy sopeuttaa kysyntää vastaavaksi.

Toimenpideohjelma koskee yhteensä noin 400 henkilöä. Ostetussa Building Systems -liiketoiminnassa Ruotsissa oli elokuun lopussa noin 2 850 henkilöä, joista noin 40 on jo aikaisemmin irtisanottu.
Henkilöstövähennykset koskevat kaikkia yksiköitä ympäri maata.
Neuvottelut ammattijärjestöjen kanssa aloitetaan välittömästi.
Toimenpideohjelman etenemisestä ilmoitetaan tarkemmin kuluvan vuoden aikana.

Toiminnan sopeuttamisesta aiheutuvat kustannukset, arviolta 10 miljoonaa euroa, kohdistuvat pääasiassa tälle vuodelle.
YIT tulee panostamaan aktiivisesti Ruotsin toiminnan kehittämiseen tavoitteenaan alan markkinajohtajuus.

Tämä toimenpideohjelma ei koske YIT:n ruotsalaista tytäryhtiötä Calor AB:tä.

YIT-YHTYMÄ OYJ

Veikko Myllyperkiö viestintäjohtaja

Toimitusjohtaja Juhani Pitkäkoski, YIT Building Systems Oy, puh. 020 433 3738, juhani.pitkakoski@yit.fi

Varatoimitusjohtaja Sakari Toikkanen, YIT Building Systems Oy, puh.
020 433 2336, sakari.toikkanen@yit.fi

Toimitusjohtaja Kari Kallio, YIT Building Systems AB, puh. +46 70 595 3219, kari.kallio@calor.se