YIT KÄYNNISTÄÄ UUDEN KAUPUNGINOSAN RAKENTAMISEN TAMPEREELLA

YIT OYJ                     LEHDISTÖTIEDOTE                       21.4.2011 klo 9.00

YIT KÄYNNISTÄÄ UUDEN KAUPUNGINOSAN RAKENTAMISEN TAMPEREELLA

YIT on yhteistyössä M-real Oyj:n kanssa kehittänyt Tampereelle mittavaa, Niemenrannaksi nimettyä aluekehityshanketta. Tampereen kaupunginhallitus vahvisti Niemenranta 1 -alueen asemakaavamuutoksen, joka mahdollistaa Niemenrannan rakentamisen ensimmäisen vaiheen aloittamisen. Jo olemassa olevaan kaupunkirakenteeseen yhdistyvä Niemenrannan kaupunginosa tarjoaa tulevaisuudessa kodin noin 4 000 tamperelaiselle. YIT on suunnittelemassa Niemenrannan kaupunginosaan yli 200 000 krs-m2 verran erilaisten talotyyppien ja asuntokokojen luomaa monimuotoista asumista.

YIT rakentaa Tampereen kaupunginhallituksen vahvistamalle Niemenrannan ensimmäiselle asemakaava-alueelle, Ruukinrantaan, noin 750 asuntoa, yhteensä n. 50 000 krs-m2. Tuleville asukkaille on valmiina tarjolla Lielahden monipuoliset palvelut sekä hyvät liikenneyhteydet.

”Olemme erittäin tyytyväisiä päästessämme käynnistämään näin merkittävän asuinalueen rakentamisen Tampereelle. Ruukinrannan YIT Kotien ennakkomarkkinointi aloitetaan kesällä 2011 ja arvioimme pääsevämme käynnistämään ensimmäisten noin 200 asunnon rakennustyöt loppukesästä 2011, kertoo Ilkka Kääriäinen, YIT:n Talonrakennuksen aluejohtaja.

Niemenrannasta kasvaa tulevaisuuden asuinalue

Niemenrannan uusi kaupunginosa rakentuu Näsijärven kupeeseen valmiiden liikenneyhteyksien ja palveluiden äärelle. Uusi asuinalue on noin 6 kilometrin etäisyydellä Tampereen keskustasta ja alle kilometrin Lielahden aluekeskuksesta. Niemenranta rajoittuu lännessä Lielahteen ja idässä Näsijärveen sekä kattaa myös väliin jäävän Niemen kartanon ympäristön.

Kaupunginosana Niemenranta jakautuu kolmeen osaan: Ruukinrantaan, Kartanonrantaan ja Pursirantaan. Niemenrannan läntisin osa Ruukinranta muodostuu Lielahden palveluiden läheisyyteen ja puistomaiseen ympäristöön rakennettavista moderneista korttelipihakodeista ja tornitaloista. Kartanonrannassa pientalot ympäröivät Niemen kartanon suojellut rakennukset, mutta alueelle nousee myös kaupunkivilloja. Itäisin alue Pursiranta rajoittuu Näsijärveen ja tarjoaa asukkailleen kerrostaloasumista järvimaisemissa. Pursirannan palvelut sijoittuvat Majakkatorin tuntumaan ja alueelle tulee myös venesatama ja uimaranta.

Niemenrannan alueen suunnittelussa on pyritty säilyttämään Niemen kartanon kylämäinen henki ja koko alueen luonnonläheisyys. Puistot ja ulkoilureitit vuorottelevat asutuksen kanssa ja asuinalueella tulee olemaan esteetön kulkuyhteys ranta-alueen ulkoilureiteille ja -maastoon. Tulevaisuudessa Niemenranta liittyy myös osaksi joukkoliikenteen laatukäytävää, jonka läpi on linjattu kaupunkiratikan reitti.

Ilkka Kääriäinen, aluejohtaja, Talonrakennus Tampereen alue, YIT Suomen rakentamispalvelut, puh. 040 519 5953, ilkka.kaariainen@yit.fi.

Havainnekuvia osoitteessa: www.yit.fi/palvelut/yritysinformaatio/media/kuvat_ja_logot

Virva Salmivaara
viestintäjohtaja

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli noin 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on lähes 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi