• YIT Oyj/

YIT käynnisti asuinkerrostalon rakentamisen Seinäjoella, Asematalon uudet toimitilat lähes täysin vuokrattu

YIT Oyj Lehdistötiedote 1.2.2024 klo 14.00

YIT on käynnistänyt Asunto Oy Seinäjoen Asemapäällikkö -nimisen omaperusteisen asuinkerrostalon rakentamisen Veturikortteliin, Seinäjoen rautatieaseman läheisyyteen. Kuusikerroksiseen asuintaloon tulee yhteensä 30 asuntoa ja kaksi liiketilaa. Hankkeen laajuus on noin 2200 bruttoneliömetriä ja sen arvo on noin 7 miljoonaa euroa. Uusien kotien on määrä valmistua vuoden 2024 lopulla.

Asemapäällikkö rakennetaan A-energialuokkaan ja asuintalon katolle asennetaan aurinkopaneeleita, joilla tuotetaan osa taloyhtiön käyttämästä sähköstä. Asukas voi seurata omaa vedenkulutustaan YIT Plus-palvelun kautta. Rakentamisen aikana työmaalla käytetään ainoastaan uusiutuvaa sähköä.

Asemapäällikön asunnot ovat pinta-alaltaan 25,5–104 neliömetriä. Rakennukseen tulee myös kaksi liiketilaa, laajuudeltaan yhteensä noin 230 neliömetriä. Pihasta tulee autoton ja taloyhtiön autopaikat on osoitettu kortteliin rakennettavasta pysäköintiyhtiö Seiparkin pysäköintilaitoksesta, joissa useat autopaikoista on varustettu sähköauton latauspisteillä. Korttelin valmistuessa asukkaiden käyttöön tulee yhteinen kuntoilu- ja kerhotila, talosauna sekä tiloja etätyöhön. Asuinkorttelin keskelle rajautuvalle viihtyisälle ja vehreälle sisäpihalle toteutetaan yksi korttelin viidestä taideteoksesta. Rakennus on laadukasta tiiliarkkitehtuuria ja punainen tiili on sovitettu muuhun asemakorttelikokonaisuuteen.

”Olen iloinen, että saamme toteuttaa uuden asuinkerrostalon näin loistavien yhteyksien varrelle. Veturikortteliin nouseva Asunto Oy Seinäjoen Asemapäällikkö on kiinnostanut asunnon ostajia, ennakkovarauksia tehtiin aktiivisesti ja nyt pääsemme käynnistämään rakennustyöt”, sanoi YIT:n aluepäällikkö Mikael Snellman.

Toimitilat ensiluokkaisten yhteyksien varrelta

Seinäjoen aseman alue kokee merkittävän uudistuksen, kun asemahalli uusitaan ja sen yhteyteen tulee uusia liike- ja toimistotiloja. Asematalossa sijaitsevien toimitilojen laajuus on yhteensä noin 18 000 neliömetriä ja niiden arvioidaan valmistuvan vuoden vaihteessa 2024–2025. Toimitilojen osalta YIT on sopinut vuokrasopimukset tähän mennessä muun muassa ATEAn, Compass Groupin, Elisan ja Enian, Picnicin, R-kioskin, VR:n ja Weladon kanssa. Ensimmäisestä kerroksesta löytyy vielä kolme loistavaa liiketilaa vuokrattavaksi, joista kaksi on laajuudeltaan 80 neliömetriä ja yksi 250 neliömetriä.

Asematalon yhteyteen rakennetaan lisäksi alikulkutunneli sekä Seiparkin käyttöön tuleva pysäköintilaitos. Veturikortteli-kokonaisuuteen kuuluu myös perhepalvelukeskus Aallokko. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue on ostanut 80 % Aallokon ja Asematalon tiloista eQ:n Yhteiskuntakiinteistöt erikoissijoitusrahastolta.

”Seinäjoen asemanseudusta kehittyy alueen uusi maamerkki. Matkakeskuksen kyljestä löytyy ensiluokkaiset yhteydet lähelle ja kauas. Veturikortteli on loistava sijainti niin asumiselle kuin toimitiloillekin”, Snellman lisää.

"Elisalla tehdään hybridityötä ja Seinäjoen toimitilojemme tarkoitus on tarjota joustavat puitteet työntekoon sekä mahdollistaa kohtaamiset entistä monipuolisemmin. Työtiloja on suunniteltu yhdessä työntekijöidemme kanssa", kommentoi Elisan Pohjanmaan aluejohtaja Niklas Granholm.

Seinäjoen Asemapäällikkö - myytävät asunnot | YIT.fi
Uutta toimitilaa Pohjanmaan keskeisimmälle paikalle – Seinäjoen asemanseudulle! | YIT.fi

YIT:n konserniviestintä, puh. 044 743 7536, press@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen hankekehittäjä ja rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme kestäviä elinympäristöjä: toimivia koteja asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin ja infrastruktuuria sujuvaan liikkumiseen. Työllistämme noin 5 000 ammattilaista kahdeksassa maassa: Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuonna 2022 liikevaihtomme oli 2,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. Lue lisää: www.yitgroup.com/fi