• YIT Oyj/

YIT käynnisti huhti-kesäkuussa neljän uuden kerrostalohankkeen rakentamisen Venäjällä

YIT Oyj Sijoittajauutinen 15.07.2020 klo 08.00

YIT käynnisti neljän uuden kerrostalohankkeen rakentamisen Venäjällä huhti-kesäkuun aikana. Käynnistyneet hankkeet sijaitsevat Jekaterinburgissa, Pietarissa ja Kazanissa. Kohteiden arvo on yhteensä yli 50 miljoonaa euroa ja niihin valmistuu yhteensä yli 800 asuntoa. Asuntojen aloitukset on kirjattu vuoden toisen neljänneksen tilauskantaan.

Jekaterinburgissa YIT aloitti yli 160 asunnon rakentamisen Rifei-aluekehityskohteeseen. Asuntojen on tarkoitus valmistua vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä. YIT on rakentanut Rifein aluetta Verhnaja Pysman esikaupungissa vuodesta 2011 ja tällä hetkellä sinne valmistuneita kohteita on 15. Alueen on suunniteltu valmistuvan kokonaisuudessaan vuonna 2023 ja nyt käynnistetty hanke on yksi alueen viimeisimmistä.

Pietarissa YIT käynnisti Novo Orlovski -aluekehityshankkeen seitsemännen vaiheen rakentamisen. Uuteen kerrostaloon rakennetaan yli 270 asuntoa ja niiden on määrä valmistua keväällä 2022. Novo Orlovskin alue sijaitsee Pohjois-Pietarissa erinomaisten liikenneyhteyksien ja palveluiden tuntumassa. YIT on kehittänyt aluetta vuodesta 2014 ja asuinrakennusten lisäksi se on rakentanut alueelle aiemmin yhden koulun ja luovuttanut kaupungille tontin kahden päiväkodin rakentamiseksi.

Kazanissa YIT käynnisti Green-asuinalueen viidennen vaiheen, jossa uuteen kerrostaloon valmistuu 170 asuntoa. Asuntojen on tarkoitus valmistua vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä. YIT on rakentanut aluetta vuodesta 2016 ja se sijaitsee vehreällä alueella Noksa-joen tuntumassa hyvien palveluiden ja joukkoliikenneyhteyksien äärellä.

Kazanissa YIT aloitti lisäksi Suita nimisen aluekehityshankkeen rakentamisen. Kohteeseen valmistuu neljä kerrostaloa, joista nyt aloitettavaan ensimmäiseen taloon rakentuu yli 200 asuntoa, sekä maanalainen pysäköintilaitos yli 150 autolle. Suita sijaitsee Kazanin historiallisen keskustan tuntumassa hyvien palveluiden, korkeakoulujen ja kulttuurihistoriallisten nähtävyyksien läheisyydessä. Ensimmäisen talon on määrä valmistua alkuvuodesta 2022 ja sille haetaan kansainvälistä BREEAM-ympäristösertifiointia. Kohteesta tulee YIT:n toinen BREEAM-ympäristösertifioitu kohde Kazanissa.

Lisätietoja antaa:
Tommi Järvenpää, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 040 576 0288, tommi.jarvenpaa@yit.fi

Teemu Helppolainen, Asuminen Venäjä -segmenttien johtaja, YIT Oyj, puh. +791 5316 8216, teemu.helppolainen@yit.ru

Tommi Järvenpää
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yitgroup.com/fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö ja kaupunkikehittäjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja ja asumisen palveluja sekä toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Yhdessä asiakkaidemme kanssa lähes 8 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 10 maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2019 liikevaihtomme oli noin 3,4 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi