YIT kehittää asumisen digitaalisia palveluita Venäjällä

YIT OYJ Lehdistötiedote 25.4.2018 klo 09:00

YIT kehittää tarjoamiaan isännöinti- ja huoltopalveluita Venäjällä kohti digitaalista alustaliiketoimintaa. Merkittävä askel kehitystyössä oli Udobnyje reshenija -yhtiön osakekannan enemmistön hankinta, joka toteutui huhtikuun alussa. Kauppa kirjataan vuoden toiselle neljännekselle.

Udobnyje reshenija -yhtiö tarjoaa Dispatcher 24 -palvelualustalla toimivia monipuolisia kontaktipalveluita isännöinti- ja huoltoyhtiöille. Isännöinti- ja huoltoyhtiöiden työntekijät sekä talojen asukkaat pääsevät tarkastelemaan omia tietojaan ja asuntoon liittyviä tapahtumatietoja sekä kommunikoimaan palveluntuottajansa kanssa henkilökohtaiselta asiakastililtään mobiilisovelluksen avulla.

”Alustayhtiön hankinta toteuttaa johdonmukaisesti Asuminen Venäjä -segmentin strategiaa isännöinti- ja huoltopalveluiden kehittämisessä. Olen erityisen iloinen mahdollisuuksistamme kasvattaa Asumisen palvelut -liiketoimintaa aidosti digitaaliseksi palveluksi, joka on edelläkävijä alallaan Venäjällä. Meillä on Venäjällä tällä hetkellä yli 46 000 huolto- ja isännöintipalvelujen sopimusasiakasta ja uskomme, että investoinnin kautta asiakaskantamme tulee kasvamaan ja palveluvalikoimamme kehittymään entisestään”, kertoo Teemu Helppolainen, Asuminen Venäjä -segmentin johtaja.

”Tavoitteemme on parantaa isännöinti- ja huoltoyhtiöiden sekä asiakkaiden välistä vuorovaikutusta ja palvelumme laatua. Portaalin kautta pystymme tarjoamaan entistä monipuolisempia ja oikea-aikaisempia palveluita asiakkaidemme arkea helpottamaan”, täydentää Asumisen palvelut, Venäjä -liiketoimintaryhmän johtaja Aleksander Arsenjev.

YIT hankki tässä vaiheessa Udobnyje reshenija -yhtiöstä osake-enemmistön, eli 51 prosenttia. Loput 49 prosenttia osakekannasta on tarkoitus hankkia myöhemmin. Udobnyje reshenija -yhtiö on perustettu vuonna 2014 ja se palvelee yli 80:ssä isännöinti- ja huoltoyhtiössä 14:llä eri alueella ympäri Venäjää. Sen palvelujen piirissä on lähes 300 000 asiakasta.

Lisätietoja:
Teemu Helppolainen
, segmentin johtaja, Asuminen Venäjä, puh. +7 915 316 8216, teemu.helppolainen@yit.ru
Alexander Arsenjev
, divisioonan johtaja, Asumisen palvelut, Venäjä, alexander.arsenjev@yit.ru
Hanna Malmivaara
, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2017 pro forma -liikevaihtomme oli yli 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi

Avainsanat: