YIT kehittämään historiallista satamakiinteistöä Kuopiossa

YIT ja Oy Gust. Ranin ovat sopineet kaupasta, jolla Kuopion historiallinen satamakiinteistö tontteineen siirtyy YIT:n omistukseen. YIT on aloittanut alueen kehittämisen, mm. vanha mylly kunnostetaan ja muutetaan asuin- ja liiketiloiksi. Kiinteistöön rakennetaan 50–60 asuntoa ja 2–3 liikehuoneistoa. Tontilla olevan likööritehtaan tilalle rakennetaan uudisrakennus, johon on suunnitteilla 50 asuntoa sekä liiketiloja.

Ensimmäisen kohteen, As. Oy Wanhan Myllyn suunnittelu on jo aloitettu yhteistyössä Museoviraston kanssa. Sen rakentaminen aloitetaan mahdollisesti keväällä 2014. Myllyyn osoitettua rakennusoikeutta kiinteistöllä on 4 520 kem2:iä ja uudisrakentamiseen 3 850 kem2:iä, josta katutason liiketiloiksi on käytettävä 1 145 kem2:iä.

”Haluamme jatkaa Raninin suvun menestyksekästä perintöä rakentamalla myllyyn YIT Koteja 1800-luvun historiaa kunnioittaen. Oman arvonsa hankkeeseen tuo myös sijainti Kuopion vanhimmalla liikepaikalla”, kertoo YIT:n aluejohtaja Risto Pennanen.

Alueen ja kiinteistön juuret juontavat vuoteen 1783, jolloin tontille perustettiin Ruotsin Kruunun Kuninkaallinen viinanpolttimo Oy Gust. Alueella sijaitsee myös Museoviraston suojeluksessa oleva myllyrakennus, jonka vanhimmat osat ovat vuodelta 1859.

”Kiinteistö siirtyi Raninin omistukseen vuonna 1859, joten mieli on luonnollisesti haikea, mutta yhtiöllämme on vahva halu uudistua ja kehittää liiketoimintaamme. Kauppa oli yrityksellemme selkeä strateginen askel uusiin toimitiloihin siirtymisen myötä. Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön ja sopimukseen YIT:n kanssa”, Oy Gust. Raninin toimitusjohtaja Harri Nylund toteaa.

Risto Pennanen, aluejohtaja, talonrakennus, YIT, puh. 040 551 5939, risto.pennanen@yit.fi

Harri Nylund, toimitusjohtaja, Oy Gust. Ranin, puh. 044 586 2561, harri.nylund@lignellpiispanen.fi

www.lignellpiispanen.fi