• YIT Oyj/

YIT kolmatta vuotta peräkkäin rakennusalan ihannetyönantaja tekniikan opiskelijoille

YIT OYJ Lehdistötiedote 19.5.2021 klo 09:00

Tekniikan opiskelijat valitsivat jälleen YIT:n rakennusalan ihannetyönantajaksi Universumin Opiskelijatutkimuksessa. Tekniikan ihannetyönantajien ranking-listalla YIT nousi 5. sijalle. Huolimatta koronavirustilanteen haastamasta toimintaympäristöstä, YIT tarjoaa tänäkin vuonna noin 800 nuorelle harjoittelupaikan.

Tekniikan opiskelijat valitsivat YIT:n kolmatta vuotta peräkkäin rakennusalan ihannetyönantajaksi Universumin Opiskelijatutkimuksessa. YIT oli rakennusalan ihannetyönantaja myös tekniikan alan korkeakoulutetuille ammattilaisille viime syksyn Universumin Ammattilaiset-tutkimuksessa. Universumin Opiskelijatutkimukseen 2021 vastasi yhteensä 2 793 tekniikan alan opiskelijaa.

YIT:n harjoittelupaikkoihin tuli selvästi aiempia vuosia enemmän hakemuksia

Harjoittelijahakijoiden määrä kasvoi YIT:llä viime vuodesta lähes 30%. Hakuprosessiin ja markkinointiin oli tehty tänä vuonna merkittäviä muutoksia myös koronapandemian vuoksi. Edeltävinä vuosina harjoittelijapaikoista on käyty kertomassa oppilaitoksissa, ja opiskelijat ovat vierailleet YIT:n toimipisteissä ja työmailla, mutta nyt hakijat tavoitettiin pääasiassa sosiaalisen median kautta. Myös eri oppilaitoksissa opiskelevat ja YIT:llä harjoittelunsa suorittaneet nuoret, ns. YIT Agentit, toimivat helposti lähestyttävänä väylänä opiskelijoiden ja YIT:n välillä.

”Oli hieno juttu, että herätimme kiinnostusta myös virtuaalisesti näin hyvin. Digitalisoituva rakennusala tarjoaa todella mielenkiintoisia tehtäviä hyvin erilaisilla taustoilla. Veimme viime kesänä harjoittelut läpi onnistuneesti ilman koronatartuntoja, ja henkilöstömme terveys ja turvallisuus on edelleen prioriteetti kaikessa tekemisessämme. Uusi harjoitteluohjelmamme Future digital talents toi myös mukanaan reilusti yli 300 hakijaa”, kertoo henkilöstöpäällikkö Timo Piili

Digiosaajia rakennusalalle etsinyt Future digital talents -haku onnistui yli odotusten

Future digital talents -haussa etsittiin vasta valmistuvia ja pian valmistuvia IT-alan tulevia ammattilaisia moninaisiin IT-alan osaamista vaativiin tehtäviin. Aina pilvipohjaisten ratkaisujen kehittäjistä työmaiden digitalisaation edistäjiin asti. Future digital talents -hakuun hakeneilla henkilöillä oli mahdollisuus työllistyä ei vain YIT:lle vaan myös mukana oleville kumppaniyrityksille kuten CGI:lle ja Solitalle.

”Pilvipohjaisen laskennan kehitys sekä uudet teknologiat kuten esineiden internet, tekoäly, konenäkö ja robotiikka ovat luoneet uudenlaisia edellytyksiä rakennusalan digitalisaatiolle ja tuottavuuden kasvattamiselle. Tarvitsemme osaajia, jotka pystyvät soveltamaan IT-alan osaamistaan rakennusalan haasteisiin. Tämän vuoksi koulutamme Future Digital Talents -ohjelmaan mukaan päässeitä yhdessä Microsoftin, CGI:n ja Solitan kanssa niin IT-alan kuin rakennusalan tulevaisuutta varten. Uskon että mukaan päässeille nuorille osaajille voimme tarjota erinomaisen lähtökohdan tulevalle uralle”, kertoo johtava yritysarkkitehti Marko Väyrynen YIT:ltä.

Takataskussa on Future Digital Talents –tyyppisiä hakuja myös ensivuodelle. Nuoriin rakennusalan osaajiin panostaminen sekä aktiivinen yhteistyö oppilaitosten kanssa on ollut YIT:llä jo vuosia strateginen valinta ja näyttäytyy mm. seitsemän ammattikorkeakoulun tarjonnassa YIT-opintoina. Rakennusalan opinnoissa harjoittelukokemus on kullanarvoista, kun tulevat tekijät pääsevät viemään opinnoissa saatua teoriaa käytäntöön alan eri osaajien kanssa.

Rakennusalan uudet ammatit yhdistävät monenlaista osaamista | YIT.fi

Timo Piili, henkilöstöpäällikkö, YIT Oyj, puh. 040 573 3254, timo.piili@yit.fi
Johanna Savolainen, viestintäpäällikkö, YIT Oyj, puh. 044 305 4594, johanna.savolainen@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen kaupunkikehittäjä ja rakennusyhtiö. Tavoitteenamme on luoda entistä kestävämpiä, toimivampia ja vetovoimaisempia kaupunkeja ja elinympäristöjä. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Olemme myös vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja. Omistamme kiinteistöjä yhdessä kumppaneidemme kanssa, mikä tukee merkittävien kehityshankkeidemme toteuttamista. Tarjoamme asiakkaillemme myös kiinteistöjen arvoa parantavia palveluita. Työllistämme noin 7 400 ammattilaista kymmenessä maassa: Suomessa, Venäjällä, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Vuoden 2020 liikevaihtomme oli noin 3,1 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä.