YIT liittyi Venäjällä korruptiota vastustavien yritysten listalle

LEHDISTÖTIEDOTE                                                           8.10.2013 klo 10:00

YIT liittyi Venäjällä korruptiota vastustavien yritysten listalle

YIT:n venäläinen tytäryhtiö, YIT Uralstroi, on liittynyt liiketoiminnan korruptiota vastustavien yritysten joukkoon. Yhteenliittymän ovat perustaneet Venäjän kauppa- ja teollisuuskamari, Venäjän teollisuuden toimijoiden sekä yrittäjien liitot, Venäjän liikemiesten järjestö sekä Venäjän pien- ja keskisuurten yritysten järjestö. Sen jäseninä on mm. merkittäviä venäläisiä teollisuusyrityksiä sekä laki- ja konsulttiyrityksiä.

”Korruption vastaisen yhteenliittymän periaatteet ovat täysin YIT:n liiketoimintaperiaatteiden mukaisia ja saamme ne näin vietyä käytäntöön. Liittymisellä korostamme entisestään sitoutumistamme korruption vastaiseen toimintaan. Emme hyväksy korruptiota missään muodossa ja toimimme sitä vastaan kaikin keinoin. Meillä on ehdoton nollatoleranssi harmaata taloutta kohtaan”, toteaa Teemu Helppolainen, YIT:n Venäjän toimintojen johtaja.

Venäjän korruption vastaiseen yhteenliittymään kuuluvien yritysten toimintaa ohjaavat 12 korruption vastaista periaatetta. Yritykset sitoutuvat edesauttamaan sitä, että korruptiosta rangaistaan sekä lainmääräisesti että laajasti yhteiskunnallisesti tuomitsemalla. Yhteenliittymä edellyttää yritykseltä korruption vastaisten ohjelmien käyttöönottoa, joiden toteuttamista yrityksen johdon tulee seurata ja arvioida. Tähän kuuluu mm. henkilöstön kouluttaminen ja seuranta sekä tehokas finanssi- ja hankintatoimen valvonta. Myös suhteet viranomaisiin sekä muihin yrityksiin tulee luoda korruption vastaisia periaatteita noudattaen.

Teemu Helppolainen, YIT:n Venäjä liiketoiminta-alueen johtaja, teemu.helppolainen@yit.ru,
puh. +7 915 316 8216

YIT on rakennusalan edelläkävijä, joka luo vetovoimaisempaa ja kestävämpää kaupunkiympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. YIT rakentaa asuntoja, toimitiloja ja infrastruktuuria, kehittää kokonaisia alueita sekä tarjoaa kuluttajille asumisen ratkaisuja. YIT:llä on yli 100 vuoden kokemus ja vahva markkina-asema: Suomessa se on suurin asuntojen rakentaja ja Venäjällä merkittävin ulkomainen asuntorakentaja. Suomessa YIT on myös yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista. Yhtiö työllistää yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2012 yhtiön liikevaihto oli noin 2,0 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

YIT Uralstroi on vuonna 2006 perustettu YIT:n tytäryhtiö. YIT Uralstroi rakentaa kansainvälisen YIT Koti -palvelukonseptin mukaisia asuintaloja Jekaterinburgissa ja Sverdlovin alueella Venäjällä. YIT Uralstroi on toteuttanut kerrostaloja Jekaterinburgin ja Verhnaja Pyshman kaupunkeihin. Tällä hetkellä yhtiöllä on käynnissä neljä aluekehityshanketta. www.yitural.ru