YIT:lle kolmoisvoitto Uudenmaan työturvallisuuskilpailussa

YIT OYJ Lehdistötiedote 28.2.2018 klo 15:30

YIT on yltänyt kolmoisvoittoon Rakennusteollisuus RT ry:n Uudenmaan vuoden 2017 työturvallisuuskilpailussa.

YIT Rakennus Oy Infrapalvelut on voittanut kilpailun Isot yritykset -sarjassa sekä yritys- että työmaasarjan (Koksi- ja Vilhovuorenkadun jatkeen länsiosa, vaihe 1).

Myös Etelä-Suomen aluehallintoviraston kiertopalkinto ojennettiin YIT Rakennus Oy Infrapalveluille. Aluehallintoviraston kiertopalkinto jaetaan yritykselle, jonka työmailla mitatut MVR-indeksien tulokset ovat keskimääräisesti korkeimmat.

YIT:llä on viime vuosina kiinnitetty erityistä huomiota ennakoivaan työturvallisuuteen ja otettu käyttöön uusia välineitä työturvallisuushavaintojen tekemiseen ja niiden jakamiseen.

”Kaikkia työntekijöitä on kannustettu turvallisuutta edistävien havaintojen tekemiseen ja niiden jakamiseen. Tämä on tehokas keino varmistaa, että kaikki voivat tehdä työtä turvallisesti työmaillamme”, kertoo YIT:n työturvallisuuspäällikkö Antti Jokela.

”Työturvallisuus on kaikkien asia, ja jos puutteita havaitaan, tulee niihin puuttua välittömästi. Meidän työmaallamme näin on toimittu. Turvallisuutta on parantanut myös hyvä sähköinen työmaaperehdytys”, Koksi- ja Vilhovuorenkadun työmaan vastaava mestari Timo Teikari sanoo.

YIT:n kaikilla mahdollisilla työmailla otettiin vuonna 2017 käyttöön sähköinen työmaaperehdytys ja kulunhallinta sekä Tilaajavastuun Valttikortit. Perehdytyksessä paneudutaan turvallisuuden lisäksi laatuun, YIT:n arvoihin, ergonomiaan sekä strategiaan.

Työturvallisuusstrategiaansa YIT uudisti vuoden 2016 lopussa. Tällöin valittiin kolme painopistealuetta: turvallisuuden johtaminen ja esimiestyö, ennakoivat toimenpiteet sekä sujuva arki ja toimivat työkalut, joihin kiinnitetään erityistä huomiota.

Kukin painopistealue sisältää yksityiskohtaisia toimenpiteitä, joiden onnistumista mitataan valikoiduilla mittareilla. Johdon työmaakäynnit ovat yksi keskeisimmistä mittareista, jota seurataan kuukausittain.

”Haluan onnitella kaikkia projektiemme turvalliseen työskentelyyn vaikuttaneita. Hyvä turvallisuustaso on tulosta päivittäisestä, pitkäjänteisestä, yhdessä tehdystä työstä, jonka tavoitteena on tapaturmaton työyhteisö”, johtaja Jouni Forsman YIT:ltä kiittää.

*YIT ja Lemminkäinen yhdistyivät 1.2.2018. YIT:n nykyisen Infraprojektit-segmentin muodostavat YIT:n Toimitilat ja infra -toimialan Infrapalvelut-divisioona (pois lukien Kunnossapito-yksikkö) sekä Lemminkäisen Infraprojektit-toimiala.

Jouni Forsman, johtaja, Asuntorakentaminen, erikoisprojektit (YIT Infrapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja 1.2.2018 tapahtuneeseen YIT:n ja Lemminkäisen yhdistymiseen saakka), puh. 040 519 0129, jouni.forsman@yit.fi

Antti Jokela, työturvallisuuspäällikkö, YIT Rakennus Oy, puh. 050 390 0740, antti.jokela@yit.fi

Hanna Malmivaara, viestintäjohtaja, YIT Oyj, puh. 040 561 6568, hanna.malmivaara@yit.fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2017 yhdistetty vuotuinen liikevaihtomme oli yli 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi