YIT:LLE MERKITTÄVÄ TILAUS LKAB:N KAIVOKSELLE KIIRUNASSA

LEHDISTÖTIEDOTE      12.5.2010 klo 12.00
 YIT:LLE MERKITTÄVÄ TILAUS LKAB:N KAIVOKSELLE KIIRUNASSA

YIT on saanut yli 7 milj. euron (71 milj. Ruotsin kruunun) arvoisen tilauksen LKAB:n kaivoshankkeeseen, johon LKAB investoi yhteensä noin 1,2 miljardia euroa (12 miljardia kruunua). YIT:n toimitus sisältää mm. pumppu-, putkisto- ja venttiiliasennuksia pumppaamoihin, syvänteisiin ja porausreikiin. Hanke toteutetaan toukokuun 2010 ja heinäkuun 2011 välisenä aikana ja uuden kaivoksen tuotanto on tavoitteena aloittaa syksyllä 2011. Noin 20 YIT:n työntekijää työskentelee hankkeen parissa kahdessa vuorossa 7 päivänä viikossa.

- Asiakkaamme LKAB investoi uuteen kaivostasoon lisätäkseen kapasiteettiaan malmin toimituksessa. Olemme hyvin iloisia ja ylpeitä, että meidät on valittu urakan toteuttajaksi. Tällainen projekti kiinnostaa alan yrityksiä sekä Ruotsista sekä kansainvälisestikin, sanoo Andreas Lundqvist, Pohjois-Ruotsin aluejohtaja.

Haasteena projektissa on, että työ suoritetaan kilometrin syvyydessä. Monimutkaiset asennustyöt edellyttävät hyvää suunnittelua ja oikeiden tuotteiden valikoimista.

Suuri osa projektissa käytettävistä materiaaleista, putkistoista, kiinnikkeistä ja muista komponenteista esivalmistetaan YIT:n omilla konepajoilla Leppävirralla ja Ylivieskassa. Tehtaalla on valmiudet käsitellä isoja materiaalimääriä ja suuria putkistoja.

YIT oli sopimuskumppanina, kun yksi maailman suurimmista maanalaisissa kaivoksissa, KP90 Kiirunassa, rakennettiin erittäin hyvin tuloksin. Tätä kokemusta on hyödynnetty referenssinä YIT:n esitellessä vahvuuksiaan LKAB:lle.

- Meillä on hyvää osaamista tämäntyyppisistä hankkeista ja myös aikaisempaa kokemusta yhteistyöstä LKAB:n kanssa. He tuntevat hyvin toimintamme Kiirunassa ja he luottavat työhömme, sanoo Lundqvist.

Lisätietoja antaa Andreas Lundqvist, aluejohtaja, Pohjois-Ruotsi, YIT Sweden, Puh. +46 70 222 00 66

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 23 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

YIT on Ruotsin johtava asennuspalveluja toimittava yritys. Palveluketju ulottuu suunnittelusta toteutukseen ja käytön aikaisiin palveluihin sekä kunnossapitoon ja kiinteistöjohtamiseen. Yli 4 000 henkilön ja noin 90 eri puolella Ruotsia olevaa toimipistettä tarjoavat tarvittavat resurssit myös kaikkein monimutkaisimpien asennushankkeiden toteutukseen.