YIT:LTÄ RATKAISUJA HOAS:N ASUNTOJEN ENERGIATEHOKKUUDEN PARANTAMISEEN

LEHDISTÖTIEDOTE                14.10.2011 klo  9.00

YIT:LTÄ RATKAISUJA HOAS:N ASUNTOJEN ENERGIATEHOKKUUDEN PARANTAMISEEN

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiöllä (Hoas) on yli 420 000 m2:n kiinteistökanta Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Kauniaisissa.

Vuosia jatkuneen palvelusopimuksen myötä YIT on aktiivisesti kehittänyt erilaisia kiinteistöteknisiä ratkaisuja, joilla kiinteistöjen energiatehokkuutta on voitu parantaa.

Tämän vuoden aikana kaikki asuinkiinteistöt on tarkastettu energiansäästötoimenpiteiden kannalta ja Hoas on ottanut käyttöön laajan talotekniikan ennakkohuolto –ohjelman. Kiinteistöjen lämmitysjärjestelmät on tarkastettu ja ilmastointikoneiden ennakkohuolto on tehty ohjelman mukaisesti. Ennakkohuollolla on parannettu kiinteistöjen energiatehokkuutta ja asumisen olosuhteita.

Lisäksi käyttöön on otettu myös Wisepron ennakoiva säätilan ennustamiseen liittyvä lämmitysjärjestelmä. Järjestelmä hyödyntää paikkakunta- ja kohdekohtaisia sääennustetietoja kiinteistön lämmityksessä sekä hyödyntää massaan varastoitunutta lämpötilaa. Järjestelmä palkittiin YIT:n järjestämässä Energianero-innovaatiokilpailussa elokuussa 2011.

Kaikki Hoasin kiinteistöt on liitetty YIT:n valvomoon, jonka kautta kiinteistöjen tekniikan etävalvonta ja jatkuva seuranta on mahdollista. Poikkeamiin voidaan puuttua välittömästi, kun kiinteistöjen energiankäyttöä seurataan reaaliaikaisesti.

– Valvomo reagoi nopeasti hälytyksiin ja toimenpiteet lähtevät saman tien eteenpäin. Merkittävä osa hälytyksistä voidaan todeta jo valvomosta käsin ja hoitaa etäyhteydellä. Nämä tuovat meille asiakkaana selkeätä hyötyä ja nopeuttavat asioiden hoitoa, Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön kiinteistöpäällikkö Jari Nupponen, toteaa.

Kymmenessä Hoasin kiinteistössä, joissa hyödynnetään paluuvesisäätöä ja osassa myös sääennusteisiin perustuvaa Wisepro-lämmitysjärjestelmää, on päästy merkittäviin jopa 10 prosentin kustannussäästöihin kaukolämmön kustannuksissa.

Hoas kehittää toimintaansa aktiivisesti myös monimuotoisin kehityshankkein. Kaksivuotisessa Hoas-laboratoriossa etsitään tehokkaita ja houkuttelevia tapoja tukea opiskelija-asumisen yhteisöllisyyttä ja muokataan parempia keinoja vähentää asumisen energiankulutusta. Hoas-laboratorio on myös osa World Design Capital 2012 Helsinki -ohjelmakokonaisuutta.

Jorma Hentilä, myyntipäällikkö, puh. 040 864 4431, YIT Kiinteistötekniset palvelut
Jari Nupponen, kiinteistöpäällikkö, puh. 040 172 0900, Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö (Hoas) vuokraa asuntoja pääkaupunkiseudulla peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa opiskeleville, tutkintoaan päätoimisesti suorittaville opiskelijoille. Hoas hoitaa kiinteistöjensä vuokrauksen ja vuokrasuhteen ylläpitoon kuuluvat tehtävät. Hoasilla on noin 8500 asuntoa ja noin 17 000 asukasta. Vuosittain uusia vuokrasopimuksia solmitaan noin 10 000. Keskimääräinen asumisaika on noin 1,5 vuotta.

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.