YIT mukaan Savonlinnan vapaa-ajan asumisen kehittämiseen

LEHDISTÖTIEDOTE       22.4.2009 klo 10.30

YIT mukaan Savonlinnan vapaa-ajan asumisen kehittämiseen                          YIT ja Savonlinnan kaupunki ovat neuvotelleet sopimuksen Savonlinnan keskustan   vapaa-ajan asumistarjonnan kehittämisyhteistyöhankkeesta. Hankkeen suuruus on    noin 10-15 miljoonaa euroa. Kaupungin keskustan Nälkälinnanmäen kortteliin       toteutetaan yhteensä n. 60 YIT:n vapaa-ajan konseptin mukaista asuntoa.           Sopimuksen voimaantulo edellyttää kaupunginhallituksen hyväksyntää.              Nälkälinnanmäen keskustakorttelia kehitetään kaupungin strategiaan kirjattuja    matkailullisia, kaupunkikuvallisia ja kulttuurisia tavoitteita noudattaen.        Nälkälinnanmäen kortteliin on tarkoitus toteuttaa vuosina 2013-2016 yhteensä n.  60 korkeatasoista YIT:n Chalets-konseptiin perustuvaa asuntoa, joihin kytkeytyy  omistamista ja asumista helpottavia palveluita, kuten siivous- ja                liinavaatepalveluita. Vapaa-ajan asunnoilla on tavoitteena luoda uutta           korkeatasoista majoituskapasiteettia vastaamaan Savonlinnan kesäsesongin ja      etenkin oopperajuhlien ajan kysyntään.                                            Kaupunki myy Nälkälinnanmäen korttelin YIT:lle, joka suunnittelee, myy ja        toteuttaa asunnot kolmessa vaiheessa. Hankkeen edellytyksenä on korttelissa      sijaitsevan kirjaston siirtyminen uusiin toimitiloihin. Toteutuksen edellyttämä  asemakaavoitustyö käynnistyy syksyllä 2009. Tavoitteena on aloittaa rakentaminen syksyllä 2012, jolloin ensimmäisen vaiheen asunnot olisivat valmiina kesällä     2013.                                                                             ”Savonlinnassa viedään kaupungin toimesta eteenpäin matkailualueiden             yleissuunnitelmahanketta, joka koskee noin 150 000                               kerrosneliönkaavoitusmahdollisuutta. Hankkeeseen kuuluu mm. ydinkeskustaan       kaavoitettava kylpylä. YIT:n mukaantulo Savonlinnan kehittämiseksi               järvimatkailun pääkaupungiksi on merkittävä asia. Tällä yhteistyöllä rakennetaan Savonlinnan kulttuuri- ja luonnonympäristön huomioon ottavia korkeatasoista      arkkitehtuuria edustavia vapaa-ajan asuntoja. Hanke nostaa lähivuosien           matkailuinvestointikantamme jo noin 70 miljoonaan euroon. Savonlinna Saimaan     saariston keskuskaupunkina on siten erittäin vetovoimainen                       matkailuinvestointikohde", kertoo Savonlinnan kaupunginjohtaja Janne Laine.       ”Oopperajuhlat Suomen merkittävimpänä yksittäisenä kulttuuritapahtumana ja       sijainti Saimaan vesistön äärellä tekevät Savonlinnasta erittäin houkuttelevan   vapaa-ajan kohteen. Vapaa-ajan asumisen konseptillamme pystymme luomaan          kaupunkiin uutta korkeatasoista majoituskapasiteettia palveluineen”, sanoo YIT:n Vapaa-ajan palveluiden hankekehityspäällikkö Samuli Joki.                         YIT:n vapaa-ajan konseptin mukaisia, yksityisille ja yrityksille myytäviä        vapaa-ajan asuntoja on valmiina tai rakenteilla jo Ylläksellä, Saariselällä,     Vuokatissa, Tahkolla, Sappeessa ja Lappajärvellä.                                 Lisätietoja antavat:                                                             YIT                                                                              Aluejohtaja Pentti Karhu, puh. 050 68 979, pentti.k.karhu@yit.fi                 Hankekehityspäällikkö Samuli Joki, puh. 040 755 3918, samuli.joki@yit.fi         Savonlinnan kaupunki                                                             Kaupunginjohtaja Janne Laine, puh. 044 417 4001, janne.laine@savonlinna.fi

Veikko Myllyperkiö Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2008 YIT:n liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 25 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi Savonlinna on noin 28 000 asukkaan alueen vireä kulttuuri-, teollisuus-, palvelu- ja koulukaupunkikeskus. Oopperajuhlat ovat maailmankuulut. Puhdas luonto, hyvät palvelut ja monipuolinen kulttuuritarjonta sekä kaunis ja tunnelmallinen järvikaupunkimiljöö houkuttelevat Savonlinnaan vieraita kaikkialta maailmasta. Lisätietoja: www.savonlinna.fi