• YIT Oyj/

YIT MYI POHJOLAN HALLINNOIMALLE RAHASTOLLE TOIMISTO- JA LIIKERAKENNUKSEN TAMPEREELLA

LEHDISTÖTIEDOTE               30.05.2012 klo 14:30

YIT Rakennus Oy on solminut 30.5.2012 kauppasopimuksen Tampereen keskustan Ratinan alueelle rakennettavasta toimisto- ja liiketalo Ratinankaaresta. Ostaja on Pohjola Kiinteistösijoitus Oy:n hallinnoima Real Estate Fund Finland III Ky -rahasto. Kaupan arvo on noin 37 milj. euroa.

- Toiminnallisesti ja teknisesti nykyaikainen toimistokiinteistö Tampereen keskustassa täydentää erinomaisesti kasvavaa kiinteistökantaamme. Sijoitus täyttää hyvin sijoituskriteerimme ja kohteen myötä kykenemme palvelemaan entistä paremmin elinkeinoelämän toimitilatarpeita Tampereen seudulla, tiivistää toimitusjohtaja Markku Mäkiaho Pohjola Kiinteistösijoitus Oy:stä.

Toimisto- ja liiketalo Ratinankaari koostuu kahdesta toisiinsa yhdistyvästä rakennuksesta, joihin valmistuu yhteensä noin 12 500 m2 korkeatasoista toimistotilaa. Valmistuessaan kiinteistö kuuluu A-energialuokkaan ja sille haetaan kansainvälistä LEED-sertifiointia.

Ratinankaaren rakentaminen on aloitettu ja se valmistuu kesäkuussa 2013. Kiinteistöön sijoittavat toimintansa mm. If vahinkovakuutus Oy, Finnmap Consulting Oy, Sweco Industry Oy sekä YIT Oyj:n Tampereen alueyksiköt.

- Ratinankaari täydentää merkittävästi Ratinan tilatarjontaa ja edistää alueen kehitystä monipuoliseksi toimintaympäristöksi. Se on huomattava toimitilahanke myös YIT:n Tampereen alueyksikölle, jonka noin 130 työntekijää pääsevät muuttamaan Ratinankaaren uusiin moderneihin toimitiloihin, kertoo aluejohtaja Ilkka Kääriäinen YIT Suomen rakentamispalveluista.

Lisätietoja kohteesta www.yit.fi/ratinankaari

Lisätietoja antavat:
Ilkka Kääriäinen, aluejohtaja, YIT Rakennus Oy, Tampereen alue, puh. 040 519 5953,
ilkka.kaariainen@yit.fi
Timo Tanskanen, myyntijohtaja, transaktiot, YIT Rakennus Oy, puh. 040 357 0921, timo.tanskanen@yit.fi
Markku Mäkiaho, toimitusjohtaja, Pohjola Kiinteistösijoitus Oy, 050 529 2055, markku.makiaho@pohjola.fi

Kristina Broman
Vt. viestintäjohtaja

YIT viettää 100-vuotisjuhlaa vuonna 2012. Yhtiö perustettiin Suomen suuriruhtinaskuntaan vuonna 1912. Tänä päivänä YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Palvelemme asiakkaita 14 maassa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä sekä Baltian maissa, 26 000 ammattilaisen voimin. Olemme kasvaneet asiakkaidemme kanssa ja kehittäneet palvelujamme yhteiskuntien muuttuessa. Aiomme jatkaa samalla polulla. Visionamme on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Vuonna 2011 YIT:n liikevaihto oli noin 4,4 miljardia euroa. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

OP-Pohjola-ryhmä on Suomen suurin finanssiryhmä, joka tarjoaa asiakkailleen ainutlaatuisen kokonaisuuden pankki-, sijoitus- ja vakuutuspalveluja. Ryhmän perustehtävänä on edistää omistajajäsenten, asiakkaiden ja toimintaympäristön kestävää taloudellista menestystä, hyvinvointia ja turvallisuutta. Tavoitteena on tarjota markkinoiden paras ja monipuolisin keskittämisetujen kokonaisuus. OP-Pohjola-ryhmän muodostavat noin 200 osuuspankkia sekä ryhmän keskusyhteisö OP-Pohjola osk tytär- ja lähiyhteisöineen, joista suurin on pörssinoteerattu Pohjola Pankki Oyj. Ryhmässä työskentelee yli 13 000 työntekijää. OP-Pohjolan vuoden 2011 tulos ennen veroja oli 518 miljoonaa euroa ja tase 92 miljardia euroa 31.12.2011. Ryhmällä on yli 4 miljoonaa asiakasta.

Real Estate Fund Finland III Ky:n sijoittajina toimivat OP-Pohjola ryhmän vakuutusyhtiöt; OP-Henkivakuutus, OP-Eläkekassa, OP-Eläkesäätiö, Pohjola Vakuutus ja A-Vakuutus.