• YIT Oyj/

YIT:N ASUNTOKOHDE MERENKULKIJARANTA VALITTIIN MUKAAN HELSINGIN KAUPUNGIN KEHITTYVÄ KERROSTALO-OHJELMAAN

LEHDISTÖTIEDOTE          30.11.2009 klo 14.30
 YIT:N ASUNTOKOHDE MERENKULKIJARANTA VALITTIIN MUKAAN HELSINGIN KAUPUNGIN         KEHITTYVÄ KERROSTALO-OHJELMAAN                                                    Helsingin Lauttasaaressa sijaitseva YIT:n kerrostaloalue, Merenkulkijanranta, on valittu mukaan Helsingin kaupungin Kehittyvä kerrostalo -ohjelmaan.              Merenkulkijarannan kortteliin on rakenteilla seitsemän asunto-osakeyhtiötä,      joihin rakennetaan yhteensä n. 250 asuntoa. Asunto-osakeyhtiöistä kaksi on jo    valmistunut ja kolmas yhtiö on rakenteilla. Kohteen kaikista asunnoista on       merinäköala ja rakennuksista kolme ulottuu osittain meren päälle.

Helsingin kaupunki pyrkii Kehittyvä kerrostalo -ohjelmalla lisäämään kerrostaloasumisen vetovoimaisuutta ja yksilöllisiä asumisratkaisuja. Ohjelma on suunnattu kaikille kerrostalorakennuttajille ja -rakentajille, jotka toiminnallaan edistävät rakentamista mm. teknisestä, toiminnallisesta, esteettisestä, sosiaalisesta tai asuntopoliittisesta näkökulmasta. Ohjelmaan valittavissa hankkeissa painotetaan esimerkiksi talotyyppien monipuolisuutta, asuntojen muutosten joustavuutta, pihojen viihtyisyyttä ja toimivuutta, kohtuuhintaisuutta, asiakaslähtöisyyttä ja energiatehokkuutta. Ohjelman kautta saadut kehitysideat kootaan teemoittain kortistoksi, joka on vapaasti hyödynnettävissä rakennushankkeiden kehittelyssä, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Merenkulkijaranta merivesijäähdytyksen ja nykyaikaisen talotekniikan edelläkävijä

Merenkulkijanrannalla on asuntokohteena useita erityispiirteitä. Kohteen rakentaminen osittain meren päälle vaatii tavallista enemmän rakentamista paikan päällä. Merenpäällinen rakennusalue on padottava töiden ajaksi. Kasuuniperustukset rakennetaan kestämään jääkuormaa, joka vastaa 100 henkilöauton törmäystä. Rakenteissa on myös huomioitu aaltojen ja tuulen vaikutukset sekä säärasitus julkisivulle.

Asuntokohteen energiaratkaisuissa hyödynnetään uutta teknologiaa. Merivettä käytetään hyväksi asuntojen jäähdytyksessä ja huoneiden lämpötilaa viilennetään aktiivijäähdytyspalkeilla. Edistyksellinen talotekniikka mahdollistaa energiatehokkaan asumisen. Asuntojen talotekniikkaa valvotaan automaatiojärjestelmällä reaaliaikaisesti ympäri vuorokauden. Vedenkulutusta tarkkaillaan ultraäänitekniikalla huoneistokohtaisesti. Lattialämmitystä voidaan säätää huonekohtaisesti ja sen reagointiaika on poikkeuksellisen lyhyt, aikaisemman 8 tunnin sijasta lämmitys reagoi jo 40 minuutissa. Teknisten ratkaisujen lisäksi asukkaat pystyvät vaikuttamaan omaan energiankulutukseensa integroiduilla huonesäädöillä. Kotona-poissa -toimintoa käyttämällä saadaan minimoitua turha energiankulutus.

”Haluamme olla alan edelläkävijä ja tarjota asiakkaillemme edistyksellistä tekniikkaa ja uusia innovatiivisia asumisratkaisuja. Helpottamme asukkaiden arkista asumista ja luomme edellytykset energiatehokkaalle asumiselle”, kertoo Harri Isoviita, Asuntorakentaminen-liiketoimintaryhmän johtaja.

Lisätietoja antavat: Harri Isoviita, Asuntorakentaminen-liiketoimintaryhmän johtaja, YIT, puh. 040 553 3833 Antti Inkilä, Kerrostalot Pääkaupunkiseutu -yksikön johtaja, YIT, puh. 040 864 4358

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2008 YIT:n liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 25 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi