YIT:N ENERGIANERO TOIMISTOTALO AVIA LINE II RAKENTUU VANTAALLE

LEHDISTÖTIEDOTE         13.10.2010 KLO 10.45

YIT:N ENERGIANERO TOIMISTOTALO AVIA LINE II RAKENTUU VANTAALLE

YIT rakentaa Vantaan Aviapolikseen neljän toimistorakennuksen kokonaisuutta, joista ensimmäinen vaihe, Avia Line I, on jo valmistunut. Rakenteilla olevassa Avia Line II:ssa toteutetaan YIT:n energiatehokasta toimitilarakentamista ja se valmistuu Philips Oy:n ja Geotrim Oy:n käyttöön helmikuussa 2011. Toimistokiinteistö käsittää 3 000 m2 ja se on IVG Institutional Funds:n omistuksessa. Avia Line III -vaiheen rakentaminen tullaan käynnistämään alkuvuoden 2011 aikana ja kohteessa jatketaan YIT:n energiatehokkaan toimistorakentamisen linjaa.

Avia Line II on YIT:n Energianero toimistorakennus, jossa energiankulutus on 25 % rakentamismääräyksiä pienempi. Kohteen suunnittelussa on huomioitu rakenteiden ja ratkaisujen energiatehokkuus. Rakennuksen ilmatiiveyttä on parannettu ja ikkunat on suojattu aurinkosuojakalvoilla. Kiinteistön tulevaisuuden ylläpitokustannuksiin saadaan säästöjä kohteessa tehdyillä kiinteistöteknisten järjestelmien ja koneiden valinnoilla. Avia Line II:n lämmön talteenoton ratkaisuilla hyötysuhteeksi saadaan yli 70 %. Myös ilmanvaihtokoneiden energialukua on alennettu.

Avia Line II:n energiankulutusratkaisuilla Green Building -status

Energianero Avia Line II on hyväksytty mukaan GreenBuilding -ohjelmaan. GreenBuilding -statuksen saanut toimistokohde alittaa energiankulutuksessaan vähintään 25 % kohteen suunnitteluvuoden mukaisten rakentamismääräysten perusteella saavutettavan tason. Euroopan komission vuonna 2005 käynnistämän GreenBuilding-ohjelman tarkoituksena on parantaa liike- ja toimistorakennusten energiatehokkuutta EU-maissa.

YIT on energianerojen kotien, toimitilojen, teollisuuden ja infran ratkaisujen ja palvelujen kehittäjä ja toteuttaja.

Lisätietoja

Timo Immonen, projektipäällikkö, YIT Toimitilat, puh. 0400 502 649. Tommi Kokkonen, kehityspäällikkö, YIT Toimitilat, puh. 0400 609 806.

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 25 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.