• YIT Oyj/

YIT:N JA ENVACIN YHTEISTYÖ LAAJENEE AUTOMAATTISTEN JÄTTEENKERUUJÄRJESTELMIEN RAKENTAMISESSA

LEHDISTÖTIEDOTE         16.9.2009 klo 10:00
YIT:N JA ENVACIN YHTEISTYÖ LAAJENEE AUTOMAATTISTEN JÄTTEENKERUUJÄRJESTELMIEN     RAKENTAMISESSA

YIT ja ruotsalainen Envac ovat sopineet laajemmasta yhteistyöstä alipaineella toimivien jätteenkeruujärjestelmien rakentamisessa. Envac-jätteenkeruujärjestelmä kuljettaa esimerkiksi asuinalueella syntyvät jätteet alipaineen avulla maanalaisia putkia pitkin jäteterminaaleihin, joista ne siirretään jäteautolla käsittelylaitoksiin tai kierrätyskeskuksiin. Uuden sopimuksen myötä YIT voi jatkossa toimittaa kiinteiden alueellisten järjestelmien lisäksi sovelluksia esimerkiksi sairaaloihin, liikekeskuksiin ja lentokentille.

Automaattinen jätteidenkeruu on hygieenistä ja lisää asumismukavuutta. Se rajoittaa merkittävästi kasvihuonekaasujen syntymistä vähentämällä jätteenkuljetusliikennettä, helpottamalla jätteiden lajittelua ja lisäämällä mahdollisuuksia jätteiden hyödyntämiseen. Automaattisen jätteidenkeruun käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat keskimäärin puolet perinteisen jätteenkeräyksen kustannuksista.

”Kasvihuonekaasujen vähentäminen edellyttää, että parannamme energiatehokkuutta ja lisäämme uusien energiamuotojen käyttöä sekä hyödynnämme laajemmin kestävän kehityksen ratkaisuja myös yhdyskuntajätteiden käsittelyssä. Yhteistyömme Envacin kanssa on tuonut käyttöömme järjestelmän, joka täydentää YIT:n tarjoamia matalaenergiarakentamisen ja kiinteistöjen energiansäästön ratkaisuja”, liiketoimintaryhmän johtaja Kimmo Liukkonen YIT Kiinteistöteknisistä palveluista sanoo.

”Näemme Suomen, Venäjän ja Baltian maat kasvavana markkinana automaattisille jätteenkeräysjärjestelmille. Olemme toimineet vuosia yhteistyössä YIT:n kanssa Norjassa ja toteuttaneet menestyksekkäästi järjestelmiä asuin-, liike- ja sairaalakiinteistöihin. Haluamme lisätä panostuksiamme ja entisestään syventää yhteistyötä YIT:n kanssa”, Envac Scandinavia AB:n johtaja Joakim Karlsson sanoo.

YIT toimittaa Suomen ensimmäisen kokonaisen asuinalueen kattavan Envac-jätteenkeruujärjestelmän Suurpellon alueelle Espooseen. Rakennustyöt ovat käynnissä ja ensimmäiset asukkaat muuttavat alueelle vuoden 2010 syksyllä. Pääkaupunkiseudulla sekä maan suurimmissa kaupungeissa on suunnitteilla kymmeniä aluehankkeita, joihin liittyy jätteiden keruu alipainejärjestelmällä. Esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaren ja Kalasataman sekä Vantaan Marja-Vantaan aluehankkeissa on esitetty jätehuoltoon automaattista jätteenkeruujärjestelmää.

Envac on rakentanut alipaineisia jätteenkeruujärjestelmiä 1960-luvulta lähtien. Automaattiset maanalaiset järjestelmät toimivat jo yli 30 maassa. YIT toi järjestelmän Suomeen vuonna 2004 ja vastaa rakennettavien Envac-järjestelmien projektinjohdosta, asennuksesta ja ylläpidosta. Uusi sopimus laajentaa toiminnan myös Venäjälle ja Baltian maihin. Lisätietoja antavat: Kimmo Liukkonen, liiketoimintajohtaja, YIT Kiinteistötekniikka Oy, puh. 040 732 1029, kimmo.liukkonen@yit.fi Petri Pouttu, tuotepäällikkö, YIT Kiinteistötekniikka Oy, puhelin 050 390 0183, petri.pouttu@yit.fi

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2008 YIT:n liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 25 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.yit.fi