YIT:n Maailmanpylväs kohoaa Jyväskylän asuntomessujen kruunuksi

Kaikissa YIT:n rakentaman Maailmanpylvään 52 asunnossa avaruutta ja tilan tuntua tuovat järvinäkymälliset parvekkeet. Messuasuntojen sisustus suunniteltu kolmen kuvitteellisen asukkaan elämäntyyliin sopivaksi.

Perinteisesti omakotitaloihin keskittyneille asuntomessuille kohoava 13-kerroksinen Maailmanpylväs-tornitalo heijastaa osuvasti asumisessa käynnissä olevaa murrosta.

”Yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset, kuten kaupungistuminen ja ekologisuus luovat kysyntää kerrostaloasumiselle. Lisäksi tilastot kertovat, että ikääntyvien ja yksinasuvien määrä kasvaa. Suomessa on jo nyt miljoona yli 65-vuotiasta, ja yhden hengen asuntokuntia on tullut kymmenessä vuodessa 150 000 lisää”, kertoo YIT:n asumisen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava johtaja Pekka Helin.

”Monimuotoistuminen kaikilla elämänaloilla heijastuu asumisratkaisuihin. Asumisen halutaan ilmentävän yhä enemmän omaa identiteettiä. Vaikka halutaan asua kerrostalossa vaivattomasti ja huolettomasti, omaan asuntoon vaaditaan yksilöllisyyttä ja räätälöitävyyttä”, jatkaa Helin.

Messuasuntojen sisustuksen lähtökohtana on YIT:n ideoimat kolme kuvitteellista asukasta: Drama Queen, Viherperhe ja Äijä. Sisustussuunnittelija Milla Alftan on suunnitellut messuasuntojen sisustukset teemojen mukaisesti. (Sisustusteemoista taustatiedote tämän tiedotteen lopussa.)

”Kerrostalorakentaminen on kehittynyt huimaa vauhtia ja pystymme vastaamaan yksilöllisiin asumistarpeisiin. Halusimme konkretisoida Jyväskylän asuntomessuille suunnittelemiemme sisustusteemojen kautta sen, kuinka yksilöllisiin ratkaisuihin kerrostaloasuminen taipuukaan”, sanoo Helin.

”Yksilöllisten ratkaisuiden ohella voimme luoda puitteet yhteisöllisyydelle, esimerkiksi Maailmanpylvään asukkaat saavat kuntosalin ja pihagrillin yhteiskäyttöön.”

Edistyksellisyyttä asumisratkaisuihin arkkitehtikilpailulla ja kaupunkiyhteistyöllä

Asuntomessut-hanke käynnistettiin neljä vuotta sitten vuonna 2010 Jyväskylän kaupungin kanssa.

”Asuntomessut ovat Jyväskylälle merkittävä hanke ja yhteistyö YIT:n kanssa on osaltaan mahdollistanut hankkeen toteutumisen. Olemme iloisia siitä, että Jyväskylä voi olla edelläkävijänä YIT:n rinnalla edistyksellisten asumisratkaisujen esittelemisessä yhdistämällä korkealaatuisen kerrostaloasumisen ja järvimaiseman kaupunkiympäristössä”, kertoo Jyväskylän kaupungin hankejohtaja Anne Sandelin.

Maailmanpylväs-tornitalo valikoitui YIT:n asuntomessukohteeksi arkkitehtikilpailun kautta. Voittajan valitsi palkintolautakunta, johon kuului Jyväskylän kaupungin, Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n ja YIT:n edustajia.

”Vuonna 2011 järjestettyyn yleiseen arkkitehtikilpailuun tuli 33 ehdotusta, joista voittajaksi valittiin arkkitehti Juha Mäki-Jyllilän ja hänen työryhmänsä ehdotus arkkitehtitoimisto JKMM Oy:stä. Arkkitehtikilpailun tavoitteena oli löytää uudenlaisia tornitaloratkaisuja, jotka tarjoavat vahvan arkkitehtonisen elämyksen modernin asuintalon vaatimukset huomioiden. Arvostelukriteereinä kilpailutöille olivat muun muassa järvimaiseman hyödyntäminen, puun käyttö, huoneistojakauman muunneltavuus sekä elinkaarikustannukset”, kertoo rakennuttajapäällikkö Seija Takanen YIT Jyväskylästä.

”YIT:n suunnitelmissa on rakentaa Äijälänrantaan asuntomessujen jälkeen Maailmanpylvään lisäksi kaksi 13-kerroksista tornitaloa sekä kymmenen 4–8-kerroksista kerrostaloa, joista tänä keväänä aloitettava Kullervo on YIT:n uuden kohtuuhintaisen asumiskonseptin mukainen”, sanoo Takanen.

Kuva-aineistoa:

Esitysaineisto:
tässä linkki medialanseerauspäivän esitysaineistoihin:

Pekka Helin, johtaja, Asumisen liiketoiminnan kehittäminen, YIT Oyj, pekka.helin@yit.fi
puh. 040 588 8135
Seija Takanen, rakennuttajapäällikkö, Talonrakennus Jyväskylän alue, YIT Rakennus Oy, seija.takanen@yit.fi, puh. 040 519 5732

Taustatiedote:

Drama Queen, Viherperhe ja Äijä saavat näköisensä kodit

YIT:n Maailmanpylvään messuasuntojen sisustuksen lähtökohtana kolme kuvitteellista hahmoa: Drama Queen, Viherperhe ja Äijä. YIT:n ideoimien messukotien teemojen mukaisen sisustuksen toteuttaa sisustussuunnittelija Milla Alftan.

Draama Queenin kodin ylellisyys näkyy materiaaleissa ja tilaratkaisuissa

Drama Queen -teeman lähtökohtana on sinkkunainen, joka haluaa asua tyylikkäästi ja laadukkaasti. Ylellisyyden huipentumana Drama Queenin huoneistosta löytyykin yhdistetty pukeutumistila/vaatehuone.

”Lähtökohtana Drama Queniin sisustukselle olivat valoisuus, persoonalliset valaistusratkaisut ja kiiltävät pinnat sekä materiaaleissa pehmeät ja ylelliset tekstiilit”, kertoo sisustussuunnittelija Milla Alftan

”Drama Queenin asunto koostuu avonaisesta olohuoneen ja ruokailutilan yhdistelmästä, tilavasta keittiöstä ja isosta makuuhuoneesta. Lisäksi huoneistossa on sauna sekä koko olohuoneen seinän levyinen ikkuna, jonka takana on avara terassi järvinäkymin”, jatkaa Alftan.

Neliöitä huoneistossa on 109, josta vaatehuoneena tai pukeutumistilana käytettävälle huoneelle on varattu peräti 10 neliötä. Lisäksi parveke muodostaa kesällä oman 24-neliöisen kesäterassin. Huoneistossa on kaksi wc:tä ja pesutilassa 2 suihkua. Asuntomessuilla Drama Queenin asunto sijaitsee 12. kerroksessa.

Viherperheen koti on fiksun ja tiedostavan lapsiperheen koti

”Viherperheen kodissa on lämmin luonnonmukaisilla materiaaleilla luotu tunnelma ja tilaa vaikkapa perheen pikkulemmikeille. Sisustus rakentuu kierrätysteeman ja vihersisustamisen ympärille, johon persoonallisuutta tuodaan väreillä”, sanoo Alftan.

”Viherperhe ekoilee ja kotoilee tyylillä ja luomusti”, kuvailee Afltan.

Viherperheen kodissa on 91,5 neliötä, 3 makuuhuonetta, keittiö ja avara olohuoneen ja ruokailutilan yhdistelmä, sauna sekä iso parveke.

Äijän koti on maskuliininen

”Äijän sisustuksessa on käytetty rouheita materiaaleja ja tummanpuhuvaa asennetta. Äijän asunnosta löytyy teollista ja hifistelijän henkeä sekä rentoa baaritunnelmaa. Sieltä löytyy tunnelman mukaisesti myös oluthuone, jossa sosiaalinen ja vapautta rakastava musamies istuu iltaa kavereidensa kanssa”, kuvailee Alftan.

”Äijässä on panostettu myös tekniikkaan ja akustiikka on kohdillaan. Äijän huoneistossa painopiste on yhdistetyssä tv- ja oluthuoneessa, joka on tietenkin varustettu mahdollisimman isolla tv-ruudulla. Myös Äijän huoneistossa on suuri parveke”, sanoo Alftan.

Äijä-asunnossa neliöitä on 68,5 ja se koostuu isosta avotilasta, jossa yhdistyvät olohuone, ruokailutila ja avokeittiö. Myös Äijän makuutila on avonainen ja erottuu muusta huoneistosta korotettuna muutamilla askelmilla.

Maailmanpylvään asuntojen koot vaihtelevat yksiöistä neliöihin. Kaikissa asunnoissa on iso asunnon jatkumoksi suunniteltu parveke järvinäkymällä. Parvekkeen ja huoneiston välinen seinä on kokonaan lasia, samoin parvekekaiteet.  Parvekeovena on leveä lasiliukuovi, joka avoinna ollessaan yhdistää asunnon ja parvekkeen sulavasti toisiinsa. Avoin ja esteetön järvinäköala kauttaaltaan puuverhoillulta parvekkeelta luo asuntoihin luonnonläheisen tunnelman.

Jyväskylän Äijälänranta sijaitsee Jyväsjärven rannalla, vastapäätä järven toisella puolella kohoavaa Lutakon kaupunginosaa. Luonnonkaunis alue sijaitsee Päijänteen vesireitin tuntumassa. Äijälänrantaan kasvaa lähivuosina uusi omaleimainen asuinalue, joka nostaa arkkitehtuuristaan tunnetun kaupungin siluetin uusiin korkeuksiin.

Kysymyksiä ja vastauksia

1.  Miksi YIT lähti mukaan asuntomessuille, jotka keskittyvät omakotitaloasumiseen?

YIT kehittää asumisen ratkaisuja jatkuvasti ja on edelläkävijä uusien konseptien ja vaihtoehtojen tuomisessa markkinoille. Viime vuonna esittelimme Mini-asunnot. Kerrostaloasuminen on muuttunut ja asunnot ovat räätälöitävissä yksilöllisiksi asumisratkaisuiksi omakotitalojen tapaan. Jyväskylän Äijälänrannan messualueella on mahdollista yhdistää ainutlaatuinen kerrostaloasuminen kaupunkiympäristöön: Maailmanpylväs-tornitalo on paraatipaikalla järven rannalla uimarannan vieressä Jyväskylän keskustan läheisyydessä.

2.  Miten kerrostaloasuminen on muuttumassa? Miten se näkyy?

Asuntoihin halutaan samanlaista yksiöllisyyttä ja räätälöitävyyttä kuin perinteisesti on pidetty mahdollisena vain omakotitalorakentajille, kun ihmiset haluavat asumisensa ilmentävän omaa identiteettiään.  Kehitämme jatkuvasti ratkaisuja, joiden kautta yksilölliset ja kustannustehokkaat ratkaisut ovat mahdollisia kerrostaloissakin.  Asukkaat voivat esimerkiksi valita entistä useammista vaihtoehdoista pinnat kylpyhuoneeseen ja keittiöön. Kerrostaloasumisen ekologisuutta ja helppoutta arvostetaan myös.

3.  Kenelle Maailmanpylvään asunnot on suunnattu? Perheille, sinkuille, pariskunnille?

Kuten kolme erilaista sisustusteemaakin kertovat, asunnot soveltuvat hyvin erilaisille asuntokunnille ja erilaisissa elämäntilanteissa oleville ihmisille. Pohja- ja kokoratkaisuissa löytyy niin perheille, yksinasuville kuin eri-ikäisille pariskunnillekin sopivia koteja. Asuntojen koot vaihtelevat yksiöistä neliöihin ja neliökoot 33,5–110 neliöön.

4.  Minkä hintaisia asunnot ovat? Miten neliöhinta suhteutuu Jyväskylän kerrostaloihin?

Maailmanpylvään keskineliöhinta on hieman alle neljätuhatta euroa. Hinnat asettuvat keskitason yläpuolelle.  Varustetasoon nähden hinnat ovat hyvinkin kohtuullisia.

5.  Minkä verran asuntoja on jo varattu?

Asunnoista on myyty tai varattu 24 kpl eli lähes puolet. Kohde on kiinnostanut kovasti ja asuntoesittelyissä onkin ollut paljon kävijöitä. Uskomme, että kaupankäynti vilkastuu kevään mittaan, kun Maailmanpylväs ja messualue alkavat valmistumaan.

6.  Miksi YIT sisusti asunnot teemoilla? Onko se laajentamassa rakentamisesta sisustamiseen?

YIT ei ole laajentamassa liiketoimintaansa sisustussuunnitteluun, mutta voi mahdollisesti tarjota sitä palveluna asiakkailleen. Sisustussuunnittelun avulla haluamme havainnollistaa sitä, kuinka asiakkaiden toiveet ja tarpeet eroavat ja kuinka ne voidaan toteuttaa kerrostaloasunnossa.

7.  Miksi Milla Alftan valittiin sisustussuunnittelijaksi?

Milla Alftan valikoitui sisustussuunnittelijaksi, koska hän on monipuolinen suunnittelija, joka pystyi parhaiten viemään käytäntöön ideoimamme kolme täysin erilaista teemaa.

8.  Miksi nämä kolme teemaa: Drama Queen, Viherperhe, Äijä? Perustuvatko ne tilastoihin vai ovatko ne olettamuksia ihmisten mieltymyksistä ja sisustushaaveista?

Teemat eivät perustu tarkkaan tilastoon, mutta siinä mielessä heijastavat asumisratkaisujen murrosta, että yksinelävien määrä on kasvussa. Niinpä teemoistammekin kaksi, Drama Queen ja Äijä, on suunniteltu yksineläville. Viherperhe-teema taas heijastaa ekologisuuden merkityksen nousua asumisessa sekä asumisen vaivattomuuden ja huolettomuuden arvostusta. Teemojen avulla on haluttu havainnollistaa kerrostaloasumisen monipuolisuutta ja taipuisuutta erilaisiin elämäntilanteisiin ja yksilöllisiin mieltymyksiin.

9.  Onko teemojen mukaisesti valmiiksi sisustettuja asuntoja mahdollista ostaa?

Asuntoja ei ole mahdollista ostaa kokonaan valmiiksi sisustettuina. YIT:ltä asunnon ostavat voivat kuitenkin valita kiinteiden kalusteiden osalta sisustusteemat YIT:n valmiista konsepteista. Tämän lisäksi jokainen asunnonostaja voi halutessaan ostaa sisustuspalveluita sisustussuunnittelijoilta.