YIT:N MATALAENERGIA-ASUNTOJA ON JO YLI TUHAT

LEHDISTÖTIEDOTE           11.10.2010 KLO 09.45
YIT:N MATALAENERGIA-ASUNTOJA ON JO YLI TUHAT

YIT:n rakentamien matalaenergia-asuntojen määrä on ylittänyt tuhannen asunnon rajapyykin. Ensimmäisen matalaenergia-asuntokohteen rakennustyöt käynnistyivät vuoden 2008 loppupuolella Siilinjärvellä ja uusimmat rakenteille lähteneet matalaenergiset YIT Kodit valmistuvat Kokkolan asuntomessuille ensi kesäksi.

Uusien YIT Kotien suunnittelu toteutetaan YIT Energianero -konseptin mukaisesti huomioiden matalaenergiarakentamisen vaatimukset. Lämpöhäviö on vähintään 15 prosenttia pienempi kuin vuoden 2010 alusta voimaan tulleet uudet energiamääräykset edellyttävät. Rakennuksen kokonaisenergiatehokkuus optimoidaan suunnitteluvaiheessa. Lämpöhäviötä pienennetään paremmalla lämmöneristävyydellä mm. rakennusten julkisivuissa, ylä- ja alapohjissa sekä ikkunoissa ja ovissa. Lisäksi erilaisilla taloteknisillä ratkaisuilla pystytään vaikuttamaan kaikkein entinen rakennusten energiatehokkuuteen. Asuntoihin valitaan vähän vettä kuluttavat vesikalusteet ja A-energialuokkaan kuuluvat kodinkoneet. Energianeroissa YIT Kodeissa käytetään myös edullisia ja ympäristöystävällisiä lämmitysmuotoja, kuten kaukolämpöä tai maalämpöä.

Energianeroa asumista Kokkolan asuntomessuilla

YIT on mukana Kokkolassa kesällä 2011 pidettävillä asuntomessuilla kerrostalokohteellaan As Oy Kokkolan Merihelmi, joka edustaa YIT:n Energianero+ -luokan matalaenergiarakentamista. A-luokan energiatehokkuusvaatimukset täyttävään Merihelmeen valmistuu yhteensä 17 erikokoista energianeroa YIT Kotia, yksiöistä aina 130 asm2:n suuruisiin perheasuntoihin.

Merihelmen asunnoissa 15 prosenttia pienemmän lämpöhäviön ja huoneistokohtaisen vesimittarin lisäksi asukkaat saavat säästöjä kokonaisenergiatehokkuuden kautta.
Arkkitehtoninen massoittelu, ilmanvaihdon lämmitysenergiantarve, sähkölaitteiden sähkönkulutus, lämmitysjärjestelmien lämpöhäviö, ilmanvaihdon puhaltimien sähkönkulutus ja yleisten tilojen valaistuksen sähkönkulutus tuovat lisäsäästöjä energiankulutukseen. Merihelmen tulevat asukkaat pystyvät myös itse vaikuttamaan suurimpaan yksittäiseen energiankulutuskohteeseen, ilmanvaihtoon. Poissaolonsa ajaksi asukkaat voivat säätää ilmanvaihdon pienemmälle teholle.

YIT on energianerojen kotien, toimitilojen, teollisuuden ja infran ratkaisujen ja palvelujen kehittäjä ja toteuttaja.

Lisätietoja Matti Koskela, liiketoimintaryhmän johtaja, YIT Talonrakennus, puh. 040 557 6520. Tero Karislahti, tuotepäällikkö, YIT Rakennus Oy, puh. 040 843 9895.

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2009 YIT:n liikevaihto oli 3,5 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 25 500. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.