• YIT Oyj/

YIT:n muutosohjelma etenee – uusi organisaatiorakenne astuu voimaan 1.4.2023 alkaen

YIT Oyj Pörssitiedote 31.3.2023 klo 8.30

• Suomen toimihenkilöitä koskevat muutosneuvottelut on päätetty.
  • Uuteen organisaatiorakenteeseen kuuluu kolme ketterää ja asiakaskeskeistä liiketoimintasegmenttiä: Asuminen, Toimitilat ja Infra.
  • YIT on solminut strategisen kumppanuuden Tech Mahindran kanssa tietohallinnon palvelujen vahvistamiseksi.
  • Tähän mennessä tehtyjen toimenpiteiden myötä YIT saavuttaa 15–17 miljoonan euron vuosittaiset kustannussäästöt vuoden 2024 loppuun mennessä.

YIT:n helmikuussa 2023 käynnistämä muutosohjelma yrityksen suoritus- ja kilpailukyvyn parantamiseksi etenee. Kuten YIT kertoi aikaisemmin, tavoitteena on saavuttaa vähintään 40 miljoonan euron vuosittaiset, inflaatiokorjatut kustannussäästöt vuoden 2024 loppuun mennessä. Yli puolet suunnitelluista vuosittaisista kustannussäästöistä on tarkoitus saavuttaa jo vuoden 2023 aikana

”Vahvistamme YIT:tä ja yksinkertaistamme tapaa, jolla johdamme liiketoimintaamme. Uusi organisaatiorakenne ja toimintamalli lisäävät selkeyttä, läpinäkyvyyttä ja toimintamme tehokkuutta. Olemme vähentäneet organisaatiotasoja ja tuoneet päätöksentekoa lähemmäs työmaata ja asiakkaita. Vahvat yhteiset prosessit parantavat kilpailukykyämme yli segmenttirajojen. Näiden muutosten myötä voimme edelleen kasvattaa asiakkaillemme luomaamme lisäarvoa”, sanoi Heikki Vuorenmaa, YIT Oyj:n toimitusjohtaja.

Uusi organisaatiorakenne astuu voimaan 1.4.2023 alkaen

Osana muutosohjelmaa YIT on yksinkertaistanut organisaatiorakennettaan. Uusi organisaatio koostuu kolmesta ketterästä ja asiakaskeskeisestä liiketoimintasegmentistä: Asuminen, Toimitilat ja Infra. Entisen Kiinteistökehitys-segmentin toiminnot on jaettu muihin segmentteihin ja konsernitoimintoihin.

Uusi organisaatio astuu voimaan 1.4.2023 alkaen, ja YIT muuttaa segmenttiraportointinsa vastaamaan uutta organisaatiorakennetta puolivuosikatsauksesta 1–6/2023 alkaen. Oikaistut vertailuluvut uudella segmenttirakenteella julkaistaan ennen puolivuosikatsauksen 1–6/2023 julkaisua.

Muutosneuvottelut päättyneet

YIT käynnisti Suomessa muutosneuvottelut osana ohjelmaa. Neuvottelut koskivat toimihenkilöitä, ylempiä toimihenkilöitä ja johtajia Suomen toiminnoissa. YIT arvioi muutosneuvotteluiden alussa, että suunnitellut muutokset voisivat toteutuessaan johtaa enintään arviolta 150 työpaikan vähentymiseen Suomessa.

Neuvotteluiden lopputuloksena noin 130 työpaikkaa vähenee Suomessa. Vähennykset toteutetaan irtisanomisten myötä, IT-toiminnan ulkoistuksella, omaehtoisilla lähdöillä, määräaikaisuuksien päättymisillä ja eläköitymisillä. Henkilöstövähennysten lisäksi yhtiö lomauttaa henkilöstöään Suomessa.

YIT solminut strategisen kumppanuuden Tech Mahindran kanssa

YIT ja Tech Mahindra, johtava digitalisoinnin, konsultoinnin ja liiketoiminnan uudistamiseen liittyvien palvelujen ja ratkaisujen toimittaja, ovat solmineet strategisen kumppanuuden. Jatkossa Tech Mahindra tarjoaa merkittävän osan YIT:n tietohallinnon palveluista. Kumppanuuden myötä YIT:n tietohallinnon palveluja yhtenäistetään ja yhdistetään yhdelle toimittajalle. Kumppanuus tukee YIT:n tavoitteita vahvistaa digitalisaatiota ja datanhallintaa sekä parantaa yhtiön kilpailukykyä. Kumppanuuden myötä noin 20 YIT:n työntekijää siirtyy Tech Mahindran palvelukseen 1.5.2023.

YIT kertoo muutosohjelman etenemisestä ja siihen liittyvistä kustannuksista tulosraportoinnin yhteydessä.

Lehdistö: YIT Press Desk, puh. +358 44 743 7536, press@yit.fi
Sijoittaja- ja analyytikkoyhteydenotot: YIT Sijoittajasuhteet, puh. +358 44 581 7979, investorrelations@yit.fi

YIT Oyj

Tuomas Mäkipeska