YIT:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024

YIT Oyj Pörssitiedote 26.7.2024 klo 9.00

YIT:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2024

Muutosohjelman säästötavoite saavutettu etuajassa, toisen neljänneksen tulos pääosin urakoivista segmenteistä

Toinen vuosineljännes 2024 lyhyesti

• Tilauskanta oli 2 980 miljoonaa euroa (31.3.2024: 3 091). Tilauskannasta oli raportointikauden lopussa myyty 76 % (31.3.2024: 74 %).
  • Liikevaihto laski 434 miljoonaan euroon (558), johtuen pääosin liikevaihdon laskusta Asumisessa. Vertailuajanjakson liikevaihtoa tuki Suomessa sijaitsevien 190 asunnon myynti YIT:n yhteisyrityksen vuokra-asuntoportfolioon sekä tonttien myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyt. Toimitilojen liikevaihto säilyi vakaana. Infran liikevaihto laski, pääosin alasajettavien toimintojen liikevaihdon laskusta johtuen. Suomessa liikevaihto kasvoi.
  • Oikaistu liikevoitto laski 7 miljoonaan euroon (14). Oikaistu liikevoitto nousi Infrassa ja pysyi vakaana Toimitiloissa. Asumisessa oikaistu liikevoitto laski. Oikaistu liikevoittoprosentti oli 1,6 % (2,6).
  • Liiketoiminnan rahavirta investointien jälkeen oli -6 miljoonaa euroa (14) sisältäen -39 miljoonaa euroa Asumisen tontteihin liittyviä investointeja, joihin vaikutti pääosin ennen vuotta 2024 itäisessä Keski-Euroopan maissa tehtyjen tonttisitoumusten maksut. Rahavarat olivat katsauskauden lopussa 119 miljoonaa euroa (97).
  • Korollinen nettovelka oli kauden lopussa 788 miljoonaa euroa (865) ja velkaantumisaste 97 % (104).
  • Asumisen oikaistu liikevoitto laski -4 miljoonaan euroon (3). Lasku johtui pääosin oikaistun liikevoiton laskusta Asuminen Suomessa. Uudet asuntoaloitukset kuluttajille olivat 186 asuntoa (522). Kaikki asuntoaloitukset tapahtuivat toisella vuosineljänneksellä Baltiassa ja itäisessä Keski-Euroopassa. Valmiiden myymättömien asuntojen määrä laski 1 212 asuntoon (31.3.2024: 1 359), joista 867 (31.3.2024: 1 000) sijaitsi Suomessa ja 345 (31.3.2024: 359) Baltian ja itäisen Keski-Euroopan maissa.
  • Toimitilojen oikaistu liikevoitto oli 5 miljoonaa euroa (6).
  • Infran oikaistu liikevoitto nousi 6 miljoonaan euroon (3) Suomen projektien hyvän kannattavuuden tukemana.
  • Neljänneksen tulos oli -51 miljoonaa euroa (-1). Vuoden 2024 toisen vuosineljänneksen tulokseen vaikuttivat muutosohjelman kustannukset sekä Ruotsin alasajettavat liiketoiminnat.
  • YIT tiedotti 11.6.2024 laskeneensa onnistuneesti liikkeeseen uuden 100 miljoonan euron vihreän vaihtuvakorkoisen senioriehtoisen vakuudellisen joukkovelkakirjalainan. Velkakirjojen maturiteetti on kolme vuotta ja ne erääntyvät 18.6.2027. Velkakirjoille maksetaan 3 kuukauden Euribor-korkoa lisättynä 7,50 prosentin vuotuisella marginaalilla. Velkakirjojen emissiohinta oli 100 prosenttia.

Tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti

• Liikevaihto laski 846 miljoonaan euroon (1 013). Toimitilojen liikevaihto nousi hieman. Infran liikevaihto laski pääosin alasajettavien toimintojen liikevaihdon laskusta johtuen. Asumisen liikevaihto laski.
  • Oikaistu liikevoitto laski -7 miljoonaan euroon (11). Oikaistu liikevoitto nousi Infrassa ja laski Toimitiloissa ja Asumisessa. Oikaistu liikevoittoprosentti oli -0,9 % (1,1).
  • Liiketoiminnan rahavirta parani -6 miljoonaan euroon (-202).
  • Asumisen oikaistu liikevoitto laski -9 miljoonaan euroon (6). Lasku johtui pääosin oikaistun liikevoiton laskusta Asuminen Suomessa.
  • Toimitilojen oikaistu liikevoitto laski -6 miljoonaan euroon (0). Lasku johtui pääosin Tripla Mall Ky:n tuottovaatimuksen noususta johtuneesta käyvän arvon laskusta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Tuottovaatimuksen nousun vaikutus segmentin oikaistuun liikevoittoon oli -12 miljoonaa euroa.
  • Infran oikaistu liikevoitto parani 6 miljoonaan euroon (4) Suomen projektien hyvän kannattavuuden tukemana.
  • Katsauskauden tulos oli -67 miljoonaa euroa (-15).
  • YIT:n muutosohjelma on edennyt odotettua nopeammin, ja asetettu 40 miljoonan euron vuosittaisten, inflaatiokorjattujen kustannussäästöjen tavoite saavutettiin etuajassa kesäkuun 2024 lopussa. Yhtiö jatkaa edelleen työtä säästöjen saavuttamiseksi ja toiminnan tehokkuuden parantamiseksi.
  • Ohjelman kustannusten arvioidaan olevan 50–70 miljoonaa euroa, joista 51 miljoonaa euroa oli toteutunut kesäkuun 2024 loppuun mennessä. Ohjelman kustannukset kirjataan liikevoiton oikaisueriin. YIT päätti toisella vuosineljänneksellä osana muutosohjelmaa vapauttaa osittain sen omassa käytössä olleita vuokrattuja pääkonttoritiloja edelleen vuokrausta varten käytössä olevien toimitilojen kustannustehokkuuden parantamiseksi, mikä vaikutti ohjelman kustannuksiin 20 miljoonalla eurolla.
  • Kesäkuussa 2023 YIT arvioi, että osana muutosohjelmaa sillä on potentiaalia vapauttaa noin 400 miljoonaa euroa pääomia. Mainittu potentiaali ei sisällä vaihto-omaisuutta, kuten omaperusteisia hankkeita, myymättömiä asuntoja tai tontteja. Kesäkuun 2024 loppuun mennessä tehtyjen toimenpiteiden myötä YIT oli vapauttanut noin 140 miljoonaa kyseessä olevasta potentiaalista. Toimenpiteet nettokäyttöpääoman tehostamiseksi etenevät myös suunnitelmien mukaisesti.

Avainlukuja

Miljoonaa euroa 4–6/24 4–6/23 1–6/24 1–6/23 1–12/23
Liikevaihto 434 558 846 1 013 2 163
Liikevoitto -42 11 -51 4 51
Liikevoittoprosentti, % -9,8 2,0 -6,0 0,4 2,4
Oikaistu liikevoitto 7 14 -7 11 41
Oikaistu liikevoittoprosentti, % 1,6 2,6 -0,9 1,1 1,9
Tulos ennen veroja -57 -1 -79 -19 -5
Katsauskauden tulos -51 -1 -67 -15 3
Osakekohtainen tulos, euroa -0,23 -0,01 -0,31 -0,08 -0,01
Liiketoiminnan rahavirta investointien jälkeen -6 14 -6 -202 -137
Korollinen nettovelka 788 865 788 865 795
Velkaantumisaste, % 97 104 97 104 94
Omavaraisuusaste, % 33 32 33 32 33
Sitoutuneen pääoman tuotto, % (ROCE, liukuva 12 kk) 1,4 4,9 1,4 4,9 2,5
Tilauskanta 2 980 3 540 2 980 3 540 3 157
Yhdistetty tapaturmataajuus (cLTIF, rullaava 12 kk) 10,0 14,1 10,0 14,1 12,1
Asiakastyytyväisyysindeksi (NPS) 55 54 55 54 55

Jollei toisin mainittu, sulkeissa esitetyt luvut viittaavat lukuihin edellisen vuoden vastaavalta ajanjaksolta.

Toimitusjohtaja Heikki Vuorenmaan kommentit

“Vuoden 2024 alkupuoliskolla olemme määrätietoisesti jatkaneet muutosohjelmamme toteuttamista ja saimme suunnitellusti päätökseen monivaiheisen rahoituksen uusimisen. Olemme priorisoineet taseemme ja maksuvalmiutemme optimointia ja samanaikaisesti parantaneet liiketoimintasegmenttiemme suorituskykyä. Olemme samalla jatkaneet operatiivisen tehokkuutemme ja asiakaskeskeisyyden parantamista ja rakentaneet valmiuksia kiihdyttää liiketoimintaa, kun on nähtävissä, että Suomen asuntomarkkinat alkavat vakaantua. Jatkamme tarvittavia toimenpiteitä yhtiön velkaantuneisuuden vähentämiseksi edelleen ja pääoman vapauttamiseksi sijoituksistamme ja muista ydinliiketoimintaan kuulumattomista liiketoiminnoista.

Saavutimme muutosohjelmalle asetetun säästötavoitteen etuajassa, ja jatkamme edelleen työtä saavuttaaksemme säästöjä ja parantaaksemme toiminnan tehokkuutta. Kesäkuun 2024 loppuun mennessä toteutettujen toimenpiteiden myötä YIT saavuttaa 40 miljoonan euron vuotuiset inflaatiokorjatut kustannussäästöt. Tämän seurauksena YIT:n kustannusrakenne paranee merkittävästi jatkossa. Haluan vilpittömästi kiittää kaikkia työntekijöitämme sinnikkäästä työstä tavoitteen saavuttamiseksi. Toteutetut muutostoimenpiteet ovat odotetusti vaikuttaneet heikentävästi kauden tulokseemme. Taseen keventäminen ja saavutettu toiminnan ja kustannusten tehokkuus tuottavat tulosta tulevaisuudessa yhtiön tullessa asuntomarkkinan suhdanteesta ulos vahvempana ja paremmilla valmiuksilla.

Pääoman vapauttaminen ja velkaantuneisuuden vähentäminen ovat korkealla prioriteeteissamme. Olemme muutosohjelman puitteissa vapauttaneet jo noin 140 miljoonaa euroa pääomaa. Työtä on vielä tehtävänä, jotta pääoman tehokkuus saadaan halutulle tasolle. Onnistuneiden rahoitusjärjestelyjen tukemana pystymme toteuttamaan tarvittavat pääoman vapauttamistoimenpiteet yhtiön arvonmuodostuksen kannalta optimaalisella aikataululla. Tämä saattaa johtaa siihen, että esimerkiksi Tripla Mall Ky:n omistusosuuden myyntiä lykätään ajankohtaan, jolloin markkinatilanne on parempi.

Toteutettujen toimenpiteiden vaikutus tukee jo nyt kannattavuutta urakoivissa segmenteissämme. Toisella vuosineljänneksellä Infra-segmentti saavutti yli 4 prosentin rullaavan 12 kuukauden oikaistun liikevoiton negatiivisella sidotulla pääomalla liiketoiminnan mittakaavaetujen tukemana. Toimitilat-segmentti paransi edelleen suorituskykyään hankintojen tehostamisen tukemana, ja segmentti on vakaalla tiellä kohti toimintaa negatiivisella sidotulla pääomalla.

Asuminen-segmentissä Baltian ja itäisen Keski-Euroopan maiden toiminnot jatkoivat vakaata kehitystään. Kuluttaja-asuntojen myynti kasvoi vuoden takaiseen verrattuna ja markkinan elpyminen jatkui. Valmistumiset olivat toisen vuosineljänneksen aikana kuitenkin noin 100 asuntoa odotettua pienemmät hyväksymisprosessin viimeistelyn siirryttyä heinäkuun alkuun. Suomessa markkinoiden pahin hidastuminen alkaa olla takana, ja alamme lähestyä syklin loppua. Uusien asuntojen tarjonta markkinoilla vähenee merkittävästi, ja näin ollen Suomessa myymättömien valmistuneiden uusien asuntojen määrän huippu on takana. Suomen asuntomarkkinoiden ei kuitenkaan odoteta olennaisesti paranevan vuonna 2024. Laadukas tonttivarantomme ja vakaa rahoitusasemamme mahdollistavat meille kyvykkyyden aloittaa uusia projekteja Suomessa, kun ajankohta on oikea.

Viimeisen kuuden kuukauden aikana toteutettuun rahoituksen uusimiseen on sisältynyt toimenpiteitä oman pääoman vahvistamiseksi, pankkilainojen ja luottolimiittien pidentäminen, lainakovenanttien lieventäminen, vaihtovelkakirjalainan liikkeeseenlasku ja uuden senioriehtoisen joukkovelkakirjan liikkeeseenlasku. Suunnitelmamme päätavoitteena on ollut varmistaa, että yhtiön likviditeetti säilyy hyvänä Suomen asuntomarkkinasyklin läpi. Lainojen erääntymistä on siirretty merkittävästi eteenpäin, ja yhtiön likviditeetin myötä sillä on kyvykkyys toimia, vaikka markkinatilanne jatkuisi. Rahoitusjärjestelyn onnistunut toteuttaminen nykyisessä rakennusmarkkinaympäristössä on ollut hieno saavutus YIT:n tiimiltä, unohtamatta yhtiön omistajien vahvaa tukea.

Keskitymme paljon taloudelliseen suorituskykyyn. Samaan aikaan on ensiarvoisen tärkeää, että jatkamme järjestelmällistä työtä työturvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden eteen ja vahvistamme päivittäistä turvallisuusjohtamista yrityksessä ja sen yhteistyökumppaneiden kanssa. Tämän tuloksena yhteenlaskettu tapaturmataajuus, joka lasketaan suhteessa tehtyihin työtunteihin, on ollut laskusuunnassa, ja parani jälleen vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Asiakastyytyväisyysindeksi on säilynyt hyvällä tasolla vuosineljänneksestä toiseen. Tämä on osoitus työntekijöidemme sitoutumisesta työtapoihimme ja -kulttuuriimme. Arvostan suuresti jokapäiväistä työtä, jota yhtiössämme tehdään työturvallisuuden ja asiakastyytyväisyyden varmistamiseksi, ja kannustan kaikkia työntekijöitämme jatkamaan tällä tiellä myös tulevaisuudessa.”

Tulos

Huhti-kesäkuu

YIT:n tilauskanta laski hieman edellisestä vuosineljänneksestä 2 980 miljoonaan euroon (31.3.2024: 3 091). Tilauskanta laski Asumisessa sekä Toimitiloissa ja nousi Infrassa. Tilauskannasta oli vuosineljänneksen lopussa myyty 76 % (31.3.2024: 74 %).

YIT:n liikevaihto laski vertailukaudesta 434 miljoonaan euroon (558). Asumisessa liikevaihto laski. Vertailuajanjakson liikevaihtoa tuki Suomessa sijaitsevien 190 asunnon myynti YIT:n yhteisyrityksen vuokra-asuntoportfolioon sekä 11 tontin myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyt. Toimitilojen liikevaihto säilyi vakaana. Infran liikevaihto laski, pääosin alasajettavien toimintojen liikevaihdon laskusta johtuen. Suomessa liikevaihto kasvoi.

Oikaistu liikevoitto laski 7 miljoonaan euroon (14). Oikaistu liikevoittoprosentti oli 1,6 % (2,6). Lasku johtui pääosin oikaistun liikevoiton laskusta Asuminen Suomessa. Toimitiloissa oikaistu liikevoitto pysyi vakaana ja Infrassa nousi merkittävästi vertailuajanjaksosta.

YIT:n liikevoitto oli -42 miljoonaa euroa (11). Oikaisuerät olivat toisella vuosineljänneksellä 49 miljoonaa euroa (3), ja ne koostuivat pääosin muutosohjelman kustannuksista ja alasajettavien toimintojen liikevoitosta Ruotsissa. YIT päätti toisella vuosineljänneksellä osana muutosohjelmaa vapauttaa osittain sen omassa käytössä olleita vuokrattuja pääkonttoritiloja edelleen vuokrausta varten käytössä olevien toimitilojen kustannustehokkuuden parantamiseksi. Päätöksen seurauksena yhtiö teki yhteensä 20 miljoonan euron käyttöomaisuusoikeuserän alaskirjauksen sekä tappiollisen sopimuksen varauksen, jotka esitetään liikevoiton oikaisuerissä osana muutosohjelman kuluja. Nettorahoituskustannukset nousivat 15 miljoonaa euroa (12) vertailuajanjaksoon nähden. Rahoituskustannusten nousuun vaikuttivat korkeampi korkotaso ja jälleenrahoituksen korkeammat marginaalit. Katsauskauden tulos oli -51 miljoonaa euroa (-1).

Tammi-kesäkuu

YIT:n liikevaihto laski 846 miljoonaan euroon (1 013). Asumisessa liikevaihto laski. Vertailuajanjakson liikevaihtoa tuki Suomessa sijaitsevien 190 asunnon myynti YIT:n yhteisyrityksen vuokra-asuntoportfolioon sekä 11 tontin myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyt toisella vuosineljänneksellä. Toimitiloissa liikevaihto kasvoi. Infran liikevaihto laski pääosin alasajettavien toimintojen liikevaihdon laskusta johtuen.

YIT:n oikaistu liikevoitto laski -7 miljoonaan euroon (11) ja oikaistu liikevoittoprosentti (0,9) %:iin (1,1). Asumisen oikaistu liikevoitto laski, johtuen pääosin oikaistun liikevoiton laskusta Asuminen Suomessa. Toimitilojen oikaistu liikevoitto laski. Lasku johtui pääosin Tripla Mall Ky:n tuottovaatimuksen noususta johtuneesta käyvän arvon laskusta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Tuottovaatimuksen nousun vaikutus segmentin oikaistuun liikevoittoon oli -12 miljoonaa euroa. Infran oikaistu liikevoitto nousi Suomen projektien hyvän kannattavuuden tukemana.

YIT:n liikevoitto oli -51 miljoonaa euroa (4). Oikaisuerät olivat 43 miljoonaa euroa (7), ja ne koostuivat pääosin kalustopalveluiden liiketoiminnan YIT Kalusto Oy:n myyntivoitosta, muutosohjelman kustannuksista sekä alasajettavien toimintojen liikevoitosta Ruotsissa ja Norjassa. Nettorahoituskustannukset olivat 29 miljoonaa euroa (23). Katsauskauden tulos oli -67 miljoonaa euroa (-15), ja osakekohtainen tulos -0,31 euroa (-0,08).

Ohjeistus ja näkymät vuodelle 2024

YIT odottaa konsernin jatkuvien liiketoimintojen oikaistun liikevoiton olevan 20–60 miljoonaa euroa vuonna 2024. Liiketoiminnan rahavirran investointien jälkeen odotetaan olevan positiivinen.

Asuntomarkkinoiden elpymisen Baltiassa ja itäisessä Keski-Euroopassa odotetaan jatkuvan. Suomessa asuntomarkkinan ei odoteta olennaisesti paranevan vuoden 2024 aikana. Toimitiloissa ja Infrassa operatiivisen suorituskyvyn odotetaan paranevan.

YIT:n suorituskykyä tukevat 10.2.2023 käynnistetyn muutosohjelman tuomat tehokkuushyödyt.

Makrotaloudellisen ympäristön muutokset, erityisesti korkotason muutokset, voivat vaikuttaa asuntomarkkinoiden kysyntään ja sijoitusten käypään arvoon. Asuntovalmistumisten viivästymiset voivat johtaa liikevaihdon ja tuloksen siirtymiseen vuosineljännekseltä tai vuodelta toiselle. Toimenpiteet pääoman vapauttamiseksi saattavat vaikuttaa yhtiön tulokseen.

Webcast-tilaisuus sijoittajille ja tiedotusvälineille

Suora webcast-lähetys ja kansainvälinen puhelinkonferenssi järjestetään perjantaina 26.7.2024 klo 10.00 Suomen aikaa. Tuloksen esittelevät YIT Oyj:n toimitusjohtaja Heikki Vuorenmaa sekä talousjohtaja Tuomas Mäkipeska.

Webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa https://yit.videosync.fi/q2-2024  Lähetyksen tallenne on katsottavissa yhtiön verkkosivuilla tilaisuuden jälkeen.

Puhelinkonferenssiin osallistujia pyydetään rekisteröitymään oheisen linkin kautta: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50048711  Rekisteröidyttyään osallistuja saa puhelinnumeron ja tunnukset osallistuakseen puhelinkonferenssiin. Kysymyksen esittämiseksi osallistujan tulee painaa puhelimestaan *5 liittyäkseen kysymysjonoon.

Essi Nikitin
, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 050 581 1455, essi.nikitin@yit.fi

YIT Oyj

Tuomas Mäkipeska
Talousjohtaja

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yitgroup.com/fi

YIT on johtava rakennusyhtiö ja hankekehittäjä. Yli 110 vuoden kokemukseemme pohjaten kehitämme ja rakennamme kestäviä elinympäristöjä: toimivia koteja asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin ja infrastruktuuria vihreän siirtymän edistämiseksi. Yhtiön palveluksessa on noin 4 300 ammattilaista kahdeksassa maassa ja vuonna 2023 liikevaihtomme oli 2,2 miljardia euroa. YIT Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.yitgroup.com/fi ja seuraa meitä Linkedin I X I Instagram I Facebook