YIT:n Ratinankaari–toimistotalolle Tampereella Gold-tason LEED-sertifikaatti

YIT:n Ratinankaaren toimisto- ja liikerakennukselle Tampereen Ratinassa on myönnetty
Gold-tason LEED-ympäristösertifikaatti. Kesäkuussa 2013 valmistunut Ratinankaari on
A-energialuokan toimistotalo, jonka kokonaispinta-ala on noin 22.600 m2. Kiinteistön käyttäjinä toimivat mm. Sweco Oy, IF Vakuutusosakeyhtiö, Andritz Hydro Oy, Caverion Suomi Oy ja YIT Rakennus Oy. Kiinteistön omistaa Real Estate Fund Finland III Ky c/o Pohjola Kiinteistösijoitus Oy.

Korkean LEED-luokituksen saamiseen Ratinankaarelle vaikuttivat mm. vedenkulutusta vähentävien vesikalusteiden käyttäminen, energiatehokkuus ja ympäristöystävällisten energiaratkaisujen hyödyntäminen sekä rakennuksen sijoittuminen monipuolisten joukkoliikenneyhteyksien välittömään läheisyyteen. Ratinankaari tarjoaa käyttäjilleen ja kiinteistön ylläpitäjille mm. edistykselliset sisäilma- ja valaistusolosuhteet sekä reaaliaikaisesti seurattavat ja säädettävät automaatioratkaisut. Sijainti ja kohteen pysäköintiratkaisut mahdollistavat ympäristöä huomioivan työmatkaliikenteen.

”Ratinankaari on toiminnallisesti ja teknisesti erinomainen kokonaisuus Tampereen keskustassa täydentäen hyvin kiinteistökantaamme. Saavutettu LEEDin Gold–ympäristösertifikaatti on osoitus hyvästä yhteistyöstä YIT:n kanssa sekä panostuksestamme vähentää kasvihuonepäästöjä. Haluamme kehittää kohdetta jatkossakin kokonaisuutena mm. jatkuvalla energianseurannalla ja hallinnalla vuokralaistemme eduksi”, toteaa kiinteistöpäällikkö Matti Puromäki Pohjola Kiinteistösijoitus Oy:stä.

“Kestävä kehitys, elinkaari ja ympäristöystävällisyys ovat meille yhä tärkeämpiä periaatteita niin rakennuksen suunnittelussa kuin jokapäiväisessä toiminnassamme. Sertifikaatin asettamat vaatimukset pystyttiin hyvin täyttämään vaikka päätös sen hakemisesta tehtiin vasta rakentamisen aikana” kertoo YIT:n aluejohtaja Ilkka Kääriäinen.

LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) on kansainvälisesti arvostettu järjestelmä tehokkaiden rakennusten ja kestävän kehityksen periaatteella toimivan ympäristön sertifiointiin. Sertifioinnissa rakennusprojektia arvioidaan kuudella eri kriteerillä. LEED-sertifiointi on merkki siitä, että rakennus on ympäristövastuullinen, kannattava ja tarjoaa terveellisen työskentely-ympäristön.

Kuva-aineistoa Ratinankaaren toimisto- ja liikerakennuksesta

Ilkka Kääriäinen, Aluejohtaja, YIT Rakennus Oy, Tampereen alue, puh. 040 519 5953, ilkka.kaariainen@yit.fi

Matti Puromäki, Kiinteistöpäällikkö, Pohjola Kiinteistösijoitus Oy, puh. 010 252 5085, matti.puromaki@pohjola.fi

YIT on rakennusalan edelläkävijä. Luomme parempaa elinympäristöä Suomessa, Venäjällä, Baltian maissa, Tšekissä ja Slovakiassa. Yli 100 vuoden kokemuksella olemme saavuttaneet vahvan markkina-aseman: Suomessa olemme suurin asuntorakentaja ja yksi suurimmista toimitila- ja infrarakentajista sekä Venäjällä merkittävin ulkomainen asuin- ja aluerakentaja. Visiomme on olla askeleen edellä - asiakkaistamme, yhteistyökumppaneistamme ja henkilöstöstämme välittäen. Työllistämme yli 6 000 henkilöä seitsemässä maassa. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli noin 1,9 miljardia euroa. Osakkeemme noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi

Pohjola Kiinteistösijoitus Oy on osa OP-Pohjola ryhmää. Yhtiö hallinnoi ryhmän ja sen varainhoitoasiakkaiden noin 2,4 miljardin euron kiinteistövarallisuutta. www.pohjola.fi/kiinteistot.