• YIT Oyj/

YIT OYJ Sijoittajauutinen 28.8.2018 klo 10.15

YIT on allekirjoittanut sopimuksen Kalajoen kaupungin kanssa Merenojan yhtenäiskoulun rakentamisesta. Valmistuttuaan koulu on ensimmäinen Joutsenmerkitty yhtenäiskoulu Suomessa. Työ toteutetaan KVR-urakkana, joka sisältää entisten rakennusten purkutöitä ja uuden koulurakennuksen ja liikuntahallin rakentamisen. Rakentaminen alkaa syksyllä 2018 ja valmistuu heinäkuussa 2020 sisäpuolisilta osin. Purku- ja pihatyöt valmistuvat viimeistään lokakuun 2020 loppuun mennessä. Urakan arvo on noin 30 miljoonaa euroa. Se kirjataan tilauskantaan vuoden 2018 kolmannelle neljännekselle.

Merenojan uusi yhtenäiskoulu rakennetaan uudisrakennuksena nykyisen koulun tontille. Vanhat koulurakennukset puretaan kahdessa vaiheessa. Uuteen kouluun tulee ala- ja yläkoulun opetustilojen lisäksi lisätiloja lukiolle, hammaslääkärin vastaanottotilat sekä liikuntasali ja kaupungin vapaa-ajantoimen tiloja. Koulu on mitoitettu noin 1 000 oppilaalle ja 100 hengen henkilökunnalle. Hankkeen kokonaislaajuus on noin 13 000 brm2, josta liikuntahallirakennus on 2 421 brm2.

”Toteutamme kaupungin keskustaan nykyaikaisen ja pohjoissuomalaisittain valinnaisuudessaan ja kansainvälisyydessään ainutlaatuisen oppimisympäristön. Uusi yhtenäiskoulu ja laajennettu lukio mahdollistavat Kalajoen urheilu- ja kulttuuriakatemian toiminnan laajentamisen ja kehittämisen. Haluamme koulusta terveellisen, turvallisen ja energiatehokkaan. YIT:n tarjous vastasi parhaiten urakkakilpailulle asettamiamme hinta- ja laatukriteereitä”, sanoo Kalajoen kaupunginjohtaja Jukka Puoskari.

”YIT on rakentanut muun muassa Kastellin ja Hiukkavaaran monitoimitalot Oulussa sekä Pudasjärven hirsikoulukampuksen ja Torkinmäen koulun Kokkolassa. Erilaisten elinkaari- ja allianssihankkeiden ansiosta meillä on koulurakentamisen parhaista toimintatavoista ja teknisistä ratkaisuista vahva kokemus, jota pääsemme hyödyntämään Merenojan koulun toteuttamisessa,” sanoo Toimitilat-segmentin johtaja Esa Neuvonen YIT:ltä.

Rakentaminen toteutetaan Kuivaketju10-kosteudenhallintamallin mukaisesti, ja rakennustöissä edellytetään P1-puhtausluokkaa. Rakennukseen tulee tuulettava alapohjarakenne, ja aikatauluun on varattu tuuletusaika ennen tilojen käyttöönottoa.

Uuden koulun suunnittelu ja rakentaminen toteutetaan Joutsenmerkin vaatimusten mukaisesti. Joutsenmerkityn rakennuksen on täytettävä tiukat ympäristövaatimukset, jotka edellyttävät muun muassa rakennuksen koko elinkaaren huomioimista ja hyvää sisäilman laatua.

Lisätietoja antavat:

Hanna Jaakkola, sijoittajasuhdejohtaja, YIT Oyj, puh. 040 5666 070, hanna.jaakkola@yit.fi

Esa Neuvonen, Toimitilat-segmentin johtaja, YIT, puh. 040 500 1003, esa.neuvonen@yit.fi

Hanna Jaakkola
Sijoittajasuhdejohtaja

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yitgroup.com/fi

YIT on suurin suomalainen ja merkittävä pohjoiseurooppalainen rakennusyhtiö. Kehitämme ja rakennamme asuntoja, toimitiloja ja kokonaisia alueita. Lisäksi olemme vaativan infrarakentamisen erikoisosaaja ja päällystäjä. Yhdessä asiakkaidemme kanssa 10 000 ammattilaistamme luovat entistä toimivampia, vetovoimaisempia ja kestävämpiä kaupunkeja ja elinympäristöjä. Toimimme 11 maassa: Suomessa, Venäjällä, Skandinaviassa, Baltiassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Uusi YIT syntyi, kun yli 100-vuotiaat YIT Oyj ja Lemminkäinen Oyj yhdistyivät 1.2.2018. Vuoden 2017 pro forma -liikevaihtomme oli yli 3,8 miljardia euroa. YIT Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.yitgroup.com/fi