YIT on käynnistänyt huhti-kesäkuun aikana useita asuinrakentamishankkeita

YIT Oyj Sijoittajauutinen 21.7.2022 klo 09.00

YIT on käynnistänyt useita asuinkerrostalohankkeita Suomessa ja CEE-maissa huhti-kesäkuun 2022 aikana.

Käynnistyneistä hankkeista suurimmat ovat As Oy Helsingin Kuninkaanmiekka, As Oy Helsingin Nihdin Kulma, As Oy Helsingin Nihdin Portti, As Oy Espoon Esplanadi, As Oy Helsingin Jalava, As Oy Kuopion Puijonlaakso Hiihtomestari, As Oy Otavallanhovi sekä As Oy Tampereen Uittoranta. CEE-maiden suurimmat hankkeet ovat puolestaan Apzeldinimas, Liettuassa, Aroma Parkin neljäs vaihe Puolassa, Zwirnin kolmas vaihe Slovakiassa sekä talo Bach ja Happi Milanska, molemmat Tšekissä.

Edellä mainittujen, suurimpien hankkeiden yhteenlaskettu arvo on jonkin verran yli 300 miljoonaa euroa. Asuntojen aloitukset on kirjattu vuoden toisen neljänneksen tilauskantaan.

As Oy Helsingin Kuninkaanmiekka sijaitsee Kuninkaantammessa, Keskuspuiston kupeessa, erinomaisten liikenneyhteyksien äärellä. Kohteeseen valmistuu lähes 50 asuntoa loppuvuodesta 2023.

As Oy Helsingin Nihdin Kulma sekä Portti sijaitsevat Sompasaaressa, ns. Lukki-asuinkorttelissa, aivan meren rannalla, Kruunusillat raitiotieyhteyden varrella. Lukki on Nihdin asemakaava-alueelle ensimmäisenä rakentuva asuinkortteli. Nihdin Kulmaan valmistuu lähes 30 asuntoa alkuvuodesta 2024 ja Porttiin lähes 60 asuntoa kesällä 2024.

As Oy Espoon Esplanadi sijaitsee Westendissa meren ja rantaraitin läheisyydessä. Kohteeseen valmistuu lähes 50 asuntoa loppuvuodesta 2023.

As Oy Helsingin Jalavan sijaitsee Haagassa. Kohde on osa maalampöä hyödyntävää Puistokorttelia, joka tarjoaa asukkaiden käyttöön mm. pesulan, etätyöpisteitä, saunan, leikki-, paja sekä kuntoilutilat. Jalavaan valmistuu lähes 60 asuntoa loppuvuodesta 2023.

As Oy Kuopion Puijonlaakso Hiihtomestarissa asutaan luonnon lähellä, Kallaveden läheisyydessä. Kohteeseen valmistuu reilut 60 asuntoa loppukesästä 2023.

As Oy Tampereen Otavallanhovi rakentuu kaupungin arvopaikalle, Tuomionkirkonkadun ja Otavalankadun kulmaan. Kohde tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden hankkia uudenaikainen arvokoti Tampereen keskustasta. Kohteeseen valmistuu lähes 90 asuntoa city-yksiöistä isoihin perhekoteihin loppuvuodesta 2024.

As Oy Tampereen Uittoranta sijaitsee Niemenrannassa, Näsijärven tuntumassa, uuden raitiotien reitin varrella. Kohteeseen valmistuu yli 30 asuntoa syksyllä 2023.

Apzeldinimas on Kaunasissa, Liettuassa sijaitseva YIT:n uuden aluehankkeen ensimmäinen vaihe. Alue sijaitsee rauhallisella, luonnoläheisellä alueella kävelymatkan päässä Nemunas joelta ja Kaunasin keskustasta. Kohteeseen valmistuu 80 asuntoa loppukesästä 2023.

Aroma Park sijaitsee Pohjois-Varsovassa, Puolassa. Hankkeen neljäs vaihe on Aroma Parkin viimeinen ja siihen valmistuu noin 140 asuntoa keväällä 2024.

Bratislavassa Slovakiassa on käynnistynyt Zwirn-hankkeen kolmannen vaiheen rakentaminen. Kohteeseen valmistuu lähes 200 asuntoa loppuvuodesta 2024. Zwirn on urbaani asuintalo- ja toimistokokonaisuus Bratislavan entisen kehräämön tontilla kaupungin historiallisella teollisuusalueella.

Tšekin talo Bach on täydennysrakentamiskohde lähellä Opatovin metroasemaa Chodovin kaupunginosassa, joka on yksi Prahan isoimmista perinteisistä asuntoalueista. Kohteeseen valmistuu lähes 50 asuntoa keväällä 2024.

Happi Milanska sijaitsee Prahassa, Tšekissä alueella, joka tarjoaa asukkaille erinomaiset palvelut kouluineen, kauppoineen ja ravintoloineen. Kohteeseen valmistuu 70 asuntoa alkuvuodesta 2024.

Tommi Järvenpää, sijoittajasuhdejohtaja, YIT, puh. 040 576 0288, tommi.jarvenpaa@yit.fi
Antti Inkilä, johtaja, Asuminen-segmentti, YIT, mediatiedustelut konserniviestinnän kautta, puh. 044 743 7536, press@yit.fi

YIT Oyj

Tommi Järvenpää