YIT OPINNOT ALKAVAT TAMPEREEN JA HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA

LEHDISTÖTIEDOTE               15.9.2011 KLO 9:00

YIT OPINNOT ALKAVAT TAMPEREEN JA HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA

Tampereen ja Hämeen ammattikorkeakoulut tarjoavat rakennusalan opiskelijoilleen tänä syksynä ensimmäistä kertaa YIT Opinnot -opintokokonaisuutta osana AMK-tutkintoa. Rakennusinsinööri- ja rakennusmestariopiskelijoille tarkoitettu viiden opintopisteen kokonaisuus koostuu syys- ja kevätlukukaudella pidettävistä lähiopetuspäivistä, itsenäisestä työstä jaksojen välillä sekä kesällä tehtävästä työmaaharjoittelusta. YIT Opinnot ajoittuvat pääsääntöisesti kolmanteen opiskeluvuoteen. Ensimmäisenä vuonna ohjelmaan valitaan yhteistyökouluista hakemusten perusteella noin 15 opiskelijaa. Jatkossa YIT Opinnot -opintokokonaisuuden toteuttamista suunnitellaan laajennettavan useampaan rakennusalan ammattikorkeakouluun.

- Haluamme olla mukana kehittämässä rakennusalan koulutusta ja varmistaa, että alalla on tulevaisuudessakin riittävästi ammattitaitoisia osaajia. Opintoyhteistyöllä pystymme tuomaan mukaan vahvaa käytännön näkemystä ja työmaakokemusta jo opiskeluvaiheessa. YIT Opinnot ovat myös luonteva lisä nykyiselle rakennusalan opiskelijoille suunnatulle YIT Polku -harjoitteluohjelmallemme, kertoo Tero Kiviniemi, Suomen rakentamispalveluiden toimialajohtaja.

YIT Opinnot tarjoavat käytännönläheisen näkökulman mm. laadukkaaseen rakentamiseen, johtamiseen ja kansainvälisyyteen. Opetus tulee sisältämään paljon ryhmätöitä, case-esimerkkejä ja työmaakäyntejä. Oppimateriaaleissa hyödynnetään YIT:n käynnissä olevia työmaita ja perehdytään YIT:n toimintatapoihin sekä järjestelmiin. Kouluttajina toimii YIT:n kokenut henkilöstö yksikön- ja tuotannon johtajatasosta työmaatoimihenkilöihin. Opiskelijat suorittavat käytännön opintojaan YIT:n asunto- ja toimitilarakentamisen työmailla. YIT Opintojen jälkeen opiskelijoilla on mahdollisuus aloittaa opinnäytetyö YIT:llä.

Rakennusalan koulutusohjelmissa opiskelee Hämeenlinnassa noin 630 opiskelijaa ja Tampereella noin 650 opiskelijaa. YIT on tehnyt jo vuosia yhteistyötä molempien ammattikorkeakoulujen kanssa, mm. tarjoamalla harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja opiskelijoille.

- Meillä on pitkä yhteistyö YIT:n kanssa, jota YIT Opinnot entisestään syventävät. Perinteisesti se on liittynyt harjoitteluun, työpaikkaopintoihin ja työssä oppimiseen tarjoten opiskelijoille yhteistyössä suunnitellut erilaiset oppimisympäristöt. Sen lisäksi olemme yhdessä osallistuneet joihinkin EU:n rahoittamiin kansainvälisiin projekteihin, esimerkkinä Environmentally Friendly Building and Construction. YIT on myös edustettuna rakennusalan neuvottelukunnassa ja osallistuu sidosryhmän edustajana HAMK:n laadulliseen arviointiin. YIT:n aluetoimiston sijainti samassa rakennuskompleksissa on helpottanut yhteistyön toteuttamista, koulutusohjelmajohtaja Timo Hallenberg Hämeen ammattikorkeakoulusta kertoo.

Rakennusalalla ammattikorkeakoulujen päätehtävänä on työelämävalmiuksien kouluttaminen liittämällä teoriaopetukseen mahdollisimman paljon käytännön esimerkkejä.

- Tällainen yhteistyömuoto on erittäin tervetullut ammattikorkeakoulujen ohjelmiin, sillä tavoitteenamme on toteuttaa opetusta ja oppimista entistä enemmän todellisessa työmaan oppimisympäristössä. Teorian ja käytännön kuljettaminen rinnakkain opinnoissa takaa vahvemman ammattitaidon jo valmistumisvaiheessa. Samalla pystymme madaltamaan opiskelijoiden kynnystä siirtyä opintojen jälkeen työelämään, toteaa koulutuspäällikkö Jouko Lähteenmäki Tampereen ammattikorkeakouluista.

Toimittajat ovat tervetulleita YIT Opinnoista järjestettävään infotilaisuuteen
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK, Pe 16.9. klo 14.30-15.30, Visamäentie 35 B, Hämeenlinna
Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK, Pe 16.9. klo 12.00-13.00, Auditorio A3-27, Tampere

Timo Piili, HR-asiantuntija, YIT Suomen rakentamispalvelut, puh. 040 573 3254.
Timo Hallenberg, koulutusohjelmajohtaja, Hämeen ammattikorkeakoulu, puh. 0400 917 650
Jouko Lähteenmäki, koulutuspäällikkö, Tampereen ammattikorkeakoulu, puh. 040 520 0731

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, ammattilehdet, www.yit.fi