YIT PUOLITTAA ENERGIANERO-TOIMITILOJEN KOKONAISENERGIAKULUTUKSEN

LEHDISTÖTIEDOTE                13.10.2011 klo 16.00

YIT PUOLITTAA ENERGIANERO-TOIMITILOJEN KOKONAISENERGIAKULUTUKSEN

YIT kehittää toimitilarakentamisen Energianero-konseptiaan ja valmistautuu samalla vuonna 2012 ympäristöministeriön antamien energiansäästömääräysten kiristymiseen. Jatkossa toimisto-, liike- ja logistiikkarakennuksista toteutetaan mahdollisimman kustannustehokkaasti niin energiaa säästäviä, että niiden E-luvulla ilmaistava kokonaisenergiakulutus on noin puolet uusien energianormien asettamasta maksimitasosta. Käytännössä pienempään kokonaisenergiakulutukseen päästään esimerkiksi rakennusten paremmalla ilmatiiveydellä, tehokkaammalla lämmön talteenotolla ja energiaa säästävällä led-valaistuksella.

Uudisrakentamisen kokonaisenergiankulutukseen pohjautuvat rakentamismääräykset astuvat voimaan 1.7.2012. Suurimpana muutoksena on se, että kiinteistön energiatehokkuutta mitataan jatkossa kiinteistön kokonaisenergiankulutuksen mukaan, kun se tällä hetkellä arvioidaan eri rakennusosa-alueiden kuten seinien tai kattojen tehokkuuden mukaan. Käytännössä tämä antaa joustavuutta suunnitteluun ja mahdollistaa kustannustehokkaiden ja nerokkaiden energiansäästöratkaisujen löytämisen.
– Normien kiristymisen lisäksi haluamme pysyä askeleen edellä ja parantaa rakennusten kokonaisenergiataloutta vielä paremmaksi. Periaatteenamme on, että energiansäästötoimet vähentävät aidosti ostoenergian määrää ja tehdyillä energiansäästötoimilla on lyhyt takaisinmaksuaika, YIT:n Toimitilat -liiketoimintaryhmän johtaja Timo Lehmus kertoo.

Toimitilakiinteistöjen energia- ja ympäristötehokkuutta luokittelevat erilaiset sertifikaatit kuten esimerkiksi kestävän kehityksen mukainen kansainvälinen LEED-ympäristösertifikaatti. YIT hakee LEED-sertifikaatteja rakenteilla oleviin Triotto-toimistotaloon Helsingin Käpylässä, Tiilitie Logistics -nimiseen logistiikkakiinteistöön Vantaan Petikossa, Hyvinkäällä sijaitsevaan kauppakeskus Willaan sekä Tampereella sijaitsevaan Ratinankaaren toimisto- ja liiketaloon. Leed-sertifiointeja myöntää ja niiden käyttöä valvoo riippumaton Green Building Certificate Institute (GBCI).
– Kiinteistöjen omistajat arvostavat kiinteistöille haettavia sertifikaatteja. Ne toimivat virallisena todistuksena siitä, että sekä toteutus- että käyttövaiheessa kiinteistö täyttää asetetut vaatimukset, Timo Lehmus toteaa.

Timo Lehmus, liiketoimintaryhmän johtaja, Toimitilat, YIT Rakennus Oy, puh. 0400 409 181, timo.lehmus@yit.fi

Virva Salmivaara

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.