• YIT Oyj/

YIT rakentaa hallirakennuksia Prysmian Groupille merikaapelien tuotantolaitosalueelle Kirkkonummelle

YIT Oyj Sijoittajauutinen 19.6.2024 klo 9.00

YIT on solminut urakkasopimuksen Prysmian Group Finland Oy:n kanssa hallirakennusten rakentamisesta ja laajentamisesta yhtiön Kirkkonummen merikaapelien tuotantolaitosalueelle. Urakkasopimuksen arvo on noin 35 miljoonaa euroa ja se kirjataan YIT:n toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Urakka käsittää neljän hallirakennuksen laajentamisen sekä uuden materiaalivaraston rakentamisen alueelle. Uudet tilat tulevat olemaan pinta-alaltaan 26 000 m2. Urakka sisältää vaativia pohjarakennustöitä, betoni- ja teräsrakennetöitä sekä talotekniset työt. Urakan arvioidaan valmistuvan kesäkuussa 2026.

”Olemme iloisia, että voimme jatkaa hyvää yhteistyötä Prysmian Groupin kanssa merikaapelien tuotantolaitoshankkeen kehittämisessä. Hankkeessa korostuvat osaamisemme vaativassa ja monipuolisessa tuotantoteollisuusrakentamisessa sekä kykymme luoda räätälöityjä ratkaisuja asiakkaan tarpeisiin. Olemme iloisia, että saamme olla mukana tässä strategiamme ytimessä olevassa, vihreää siirtymää edistävässä hankkeessa”, sanoi YIT:n Infra-segmentin johtaja Aleksi Laine

“Jatkamme mielellämme yhteistyötä YIT:n kanssa Prysmianin merikaapelien osaamiskeskuksen ja tehtaan tuotantokapasiteetin laajentamisessa Pikkalassa. Nyt solmittu urakkasopimus on luonteva jatke käynnissä olevalle kaapelitornin rakennushankkeelle, joka on edennyt suunnitelmien mukaisesti ja sovitussa aikataulussa”, sanoi Prysmian Group Finland Oy:n maajohtaja Ferdinando Quartuccio.

YIT valittiin kaapelitornihankkeen toteutuskumppaniksi kesällä 2023. Torni saavutti harjakorkeutensa, 185 metriä, viime vuoden lopulla, ja tornin on määrä valmistua kesällä 2025.

Investoinnilla Kirkkonummelle Prysmian Group vastaa energiamurroksen ja siihen liittyvän teknologian vauhdittamaan maa- ja merikaapeleiden kysynnän kasvuun. Suurjännitteisiä merikaapeleita käytetään vihreän siirtymän investointien, kuten merituulivoimaloiden, sähkönsiirrossa.

Lisätietoja:

YIT:n konserniviestintä, puh. 044 743 7536, press@yit.fi

Jakelu: Nasdaq Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yitgroup.com/fi

YIT on johtava rakennusyhtiö ja hankekehittäjä. Yli 110 vuoden kokemukseemme pohjaten kehitämme ja rakennamme kestäviä elinympäristöjä: toimivia koteja asumiseen, julkisia ja kaupallisia rakennuksia tulevaisuuden tarpeisiin ja infrastruktuuria vihreän siirtymän edistämiseksi. Yhtiön palveluksessa on noin 4 300 ammattilaista kahdeksassa maassa ja vuonna 2023 liikevaihtomme oli 2,2 miljardia euroa. YIT Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää: www.yitgroup.com/fi ja seuraa meitä Linkedin I X I Instagram I Facebook