YIT rakentaa vuokra-asuntoja, palvelutalon ja YIT koteja Sipoon Nikkilään

YIT OYJ Sijoittajauutinen 24.5.2016 klo 14.00

YIT on allekirjoittanut sopimukset kahden kerrostalokohteen rakentamisesta OP Ryhmään kuuluvalle Pohjola Asuntorahastolle sekä palvelutalon rakentamisesta Yrjö ja Hanna -säätiölle Sipoon Nikkilään. Sopimusten kokonaisarvo YIT:lle on vajaa 20 miljoonaa euroa. Kohteet rakennetaan Nikkilän keskustan ”OP-kortteliin”, jonka nykyinen, vuonna 1983 valmistunut huonokuntoinen liikekeskus puretaan. Samassa yhteydessä YIT toteuttaa kortteliin kaksi omaperusteista kerrostalokohdetta, joihin tulee yhteensä noin 60 asuntoa. Kohteiden ennakkomarkkinointi käynnistyy syksyllä 2016.

Sipoon Nikkilään rakennettavaa korttelia kehitetään YIT:n Kaupunki kylässä -konseptin mukaisesti. Viiden asuntokohteen lisäksi korttelin yhteyteen rakennetaan liiketiloja ja maanalainen pysäköintilaitos. Korttelin rakentaminen käynnistyi toukokuun alussa nykyisten liiketilojen osittaisella purkamisella. Ensimmäiset, Pohjola Asuntorahaston asuinrakennusten yhteyteen toteutettavat liiketilat valmistuvat loppuvuodesta 2016. Nykyisistä käyttäjistä korttelin uusissa liiketiloissa vuokralaisena jatkaa ainakin OP Ryhmään kuuluva Itä-Uudenmaan Osuuspankki. ARA-tuettu palvelutalohanke valmistuu alkuvuodesta 2018 ja siihen tulee noin 60 asuntoa. Kortteli on kokonaisuudessaan valmis elokuussa 2018.

”Korttelin kehittämisestä on neuvoteltu eri tavoin vuodesta 2006 alkaen. OP-kortteli on tärkeä osa kehittyvää Nikkilää ja kunnan näkökulmasta on erittäin hienoa, että kortteli jatkaa Nikkilän määrätietoista kehittämistä”, kertoo Pekka Söyrilä, Sipoon vt. kehitysjohtaja.

”Olemme tyytyväisiä, että OP-korttelin rakentaminen saadaan käyntiin. Omistukseemme tulevien tilojen sijainti on keskeisin mahdollinen kuntakeskuksessa ja näin ollen uskomme sekä liiketilojen ja vuokra-asuntojen kysyntään korttelissa. Hanke toimii myös jatkona toimivalle yhteistyölle YIT:n kanssa”, kertoo Markku Mäkiaho, OP Ryhmän kiinteistösijoituksista vastaava johtaja.

”Pankkipalvelujen yhtäjaksoinen jatkuminen oli keskeinen tavoitteemme osana kokonaisuuden suunnittelua. On hienoa päästä jatkamaan toimintoja uusissa nykyaikaisissa tiloissa keskeisellä paikalla”, toteaa Olli Asikainen, Itä-Uudenmaan Osuuspankin pankinjohtaja.

”Palvelutalo on täysin esteetön ja sinne tuodaan palveluita, jotka mahdollistavat kotona asumisen. Lisäksi Yrjö ja Hanna -säätiö pystyy tarjoamaan palveluita myös muihin korttelin asuntoihin”, kertoo Anni Lausvaara, Yrjö ja Hanna-säätiön toiminnanjohtaja.

”Lisäämällä rakennusoikeutta ja tiivistämällä yhdyskuntarakennetta kaupungin keskustassa pystytään tarjoamaan palveluasuntoja, joiden vuokrataso on kohtuullinen. ARA on mukana tukemassa Yrjö ja Hanna -säätiön palvelutalohanketta korkotukilainalla ja investointiavustuksella”, ARA:n ylijohtaja Hannu Rossilahti kertoo.

Lisätietoja antavat:

Sanna Kaje, johtaja, sijoittajasuhteet ja M&A, YIT Oyj, puh. 050 390 6750, sanna.kaje@yit.fi
Tero Karislahti, yksikönjohtaja, YIT Rakennus Oy, puh. 040 843 9895,
tero.karislahti@yit.fi

Sanna Kaje
Johtaja, sijoittajasuhteet ja M&A

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT luo kestäviä kaupunkeja ja parempaa elinympäristöä kehittämällä ja rakentamalla asuntoja, toimitiloja, infrastruktuuria sekä kokonaisia alueita. Panostamme ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen, korkeaan laatuun ja monipuolisen osaamisemme jatkuvaan kehittämiseen. Toiminta-alueemme kattaa Suomen, Venäjän, Baltian maat, Tšekin, Slovakian ja Puolan. Vuonna 2015 liikevaihtomme oli lähes 1,7 miljardia euroa, ja työllistämme noin 5 300 henkilöä. Osakkeemme noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. www.yit.fi