YIT SATSAA TULEVAISUUTEEN - ENERGIATEHOKKUUSRATKAISUILLA LISÄARVOA ASIAKKAILLE

LEHDISTÖTIEDOTE                10.10.2011 klo 9.30

YIT SATSAA TULEVAISUUTEEN ENERGIATEHOKKUUSRATKAISUILLA LISÄARVOA ASIAKKAILLE

YIT-konserni on jatkanut satsaamistaan uusien ratkaisujen löytämiseen energiatehokkuuden parantamiseksi. YIT rakentaa parhaillaan uutta tutkimusasuntoa, joka keskittyy asumisen laatutekijöiden, kuten energiantehokkuustoimenpiteiden, tutkimiseen ja kehittämiseen. Asunto rakennetaan yhtiön pääkonttorin yhteyteen Helsinkiin, missä on testattu jo vuosia toimistojen tulevaisuuden energiasäästöteknologioita hyvin tuloksin.

– Kiinteistöautomaatiota ja teknologisia ratkaisuja hyödyntäen on mahdollisuus vähentää olemassa olevien kiinteistöjen energiankulutusta jopa 10–20 prosenttia, YIT Kiinteistötekniikka Oy:n kaupallinen johtaja Ville Tamminen, toteaa.

YIT:n kansainvälinen yhteistyö luo myös mahdollisuuksia kehittää uusia ja innovatiivisia ratkaisuja asiakkaiden energiankäytön tehostamiseen. Saksan Aachenissa sijaitsevassa YIT:n tutkimus- ja tuotekehityskeskuksessa luodaan uusia ratkaisuja energiatehokkuuden kasvattamiseksi muun muassa toimisto-, monitoimihalli-, sairaala- ja laboratoriokäyttöön sekä mahdollistetaan korkean tason koulutuksen pitäminen.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana YIT on kehittynyt voimakkaasti; konsernin liikevaihto ja henkilöstömäärä ovat kolminkertaistuneet ja toiminta on laajentunut kymmeneen uuteen maahan. Yhtiön visiona on olla edelläkävijä hyvän elinympäristön luojana ja ylläpitäjänä. Kestävään rakentamiseen ja ylläpitoon sekä energiansäästöön ja -tuotantoon liittyvät ratkaisut ovat YIT:n liiketoiminnassa keskeinen painopistealue.

Energiatehokkuus tuo asunnonostajille kustannussäästöjä

Suurin osa suunnitteilla olevista ja suunnitteluun tulevista YIT Kodeista rakennetaan Suomessa määräystasoa vähemmän energiaa kuluttaviksi. Satsaamalla energiatehokkuuteen voidaan pitkällä aikavälillä saavuttaa suuria säästöjä. Asukkaille tämä merkitsee parempaa asumismukavuutta: vedottomuutta, tasaista lämpötilaa, raikasta ilmaa sekä kustannussäästöjä.

– Meille on erittäin tärkeää löytää pitkällä aikavälillä tarkasteltuna parhaat, kestävän kehityksen mukaiset, ratkaisut asiakkaidemme käyttöön, YIT:n energia-asioista vastaava kehitysjohtaja Tomi Mäkipelto, sanoo.

Asumisen edullisuus muodostuu useasta tekijästä. YIT Kodit suunnitellaan alusta alkaen energiaa säästäväksi ja lämpöhäviöitä estäväksi. Kodit varustetaan tekniikalla, joka kannustaa seuraamaan ja vähentämään oman talouden energiankulutusta sekä ne liitetään aina edulliseen ja ympäristöystävälliseen lämmitysmuotoon, esim. kaukolämpöön tai maalämpöön.

Lisätietoja:
Ville Tamminen, kaupallinen johtaja, puh. 050 390 0129, ville.tamminen@yit.fi
Tomi Mäkipelto, kehitysjohtaja, puh. 050 370 4092, tomi.makipelto@yit.fi

Virva Salmivaara, Viestintäjohtaja

Jakelu: Keskeiset tiedotusvälineet, paikallismediat, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa, Venäjällä ja Baltian maissa. Vuonna 2010 YIT:n liikevaihto oli 3,8 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on yli 26 000. YIT:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.