YIT SELVITTÄÄ TEOLLISUUDEN HUKKALÄMPÖJEN HYÖDYNTÄMISTÄ

LEHDISTÖTIEDOTE         21.1.2010 klo 10.00
 YIT SELVITTÄÄ TEOLLISUUDEN HUKKALÄMPÖJEN HYÖDYNTÄMISTÄ

YIT toteuttaa Energiateollisuudelle ja työ- ja elinkeinoministeriölle selvityksen teollisuuden sekundäärilämmön eli ns. hukkalämmön hyödyntämismahdollisuuksista kaukolämpöverkossa. Selvityksessä tarkastellaan, miten suuresta energiapotentiaalista on kyse ja mikä osuus siitä olisi mahdollista hyödyntää kaukolämmössä.

- Taustalla on huoli teollisuuden ja energiayhtiöiden yhteistyön hiipumisesta, sillä olemassa olevien teollisuuslaitosten sekundäärilämpöjä ei ole liitetty kaukolämpöön lähes 10 vuoteen. Toki vanhastaan useilla paikkakunnilla on teollisuuden ja energiayhtiöiden yhteistyötä ja yhteisomistuksessa voimalaitoksia, mutta uskomme että lisäpotentiaalia on vielä useita gigawattitunteja, sanoo asiantuntija Matti Nuutila Energiateollisuus ry:stä.

Teollisuus pyrkii tehostamaan energian käyttöään parantamalla laitteiden ja prosessien ominaiskulutusta sekä hyödyntämällä sekundäärienergioita esimerkiksi lämmön talteenottoratkaisuin. Tästä huolimatta prosesseista vapautuu energiavirtoja, joita tuotantolaitokset eivät pysty itse hyödyntämään.

- Teollisuusyritysten sekundäärilämmön myynti parantaa niiden energiatehokkuutta entisestään. Energiayhtiöiden kannalta sekundäärilämmön käyttö lämmöntuotannossa vähentää polttoaineiden käyttöä ja syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä, kertoo selvityksestä vastaava hankejohtaja Eero Siitonen YIT:stä.

YIT on Suomen johtava teollisuuden energiankäytön tehostamishankkeiden toteuttaja. - YIT:llä on vahvaa erikoisosaamista teollisuuden energiankäytön tehostamisesta ja erityisesti syntyvien sekundäärilämpöjen hyödyntämisestä. Tarkoituksena on, että nyt tehtävä selvitys palvelee sekä teollisuus- että lämpöyrityksiä siten, että mahdolliset sekundäärilämmön kumppanuushankkeet jälleen yleistyisivät, sanoo Nuutila.

Lisätietoja: Eero Siitonen, YIT Teollisuus- ja verkkopalvelut Oy, puh. 0400 423 504 Matti Nuutila, Energiateollisuus ry, puh. 0400 814 585

Virva Salmivaara Viestintäjohtaja

Jakelu: keskeiset tiedotusvälineet, www.yit.fi

YIT on merkittävä eurooppalainen kiinteistö- ja rakennusalan sekä teollisuuden palveluyritys. Rakennamme, kehitämme ja ylläpidämme hyvää elinympäristöä Pohjoismaissa, Venäjällä, Baltian maissa sekä Keski-Euroopassa. Vuonna 2008 YIT:n liikevaihto oli 3,9 miljardia euroa. Konsernin henkilöstömäärä on noin 25 000. www.yit.fi

YIT tarjoaa teollisuudelle suunnittelu-, investointi- ja kunnossapitopalveluita teollisuuden tuotantoprosesseihin ja -laitteistoihin sekä kiinteistöihin. YIT on Suomessa markkinajohtaja teollisuuden ja kiinteistöjen energiatehokkuuspalveluissa.